Behandling af StålDæk & Glasfiber Ruf

Har været på Hempels hjemmeside og er ikke helt sikker på jeg forstår behandlingen rigtig, derfor denne tråd.
Skal behandle et Glasfiber Tag på Ruf og Styrhus (1) & skal Behandle et Rusten Stål Skibsdæk (2) & Aluminiums Plader på Skibssiden Over VandLinien (3).

Hvad jeg er kommet frem til er :

(1) :
1 Komponent, da det er lidt nemmere at arbejde med og nemmere kan behandles de efterfølgende år og hvis der kommer brugsskader.
Jeg vil grov slibe det, affedte med Yacht Cleaner / Degreaser (Hvad er bedst ?)
Male det med Brilliant Enamel (Farvekode : 10000 - Hvid)
Er det nødvendigt med Alkyd Primer inden Briliant Enamel'en ?

(2) :
2 komponent da det skal være MEGET slidstærkt og holde længst muligt.
Jeg vil slibe det grundigt i små områder (for at undgå rust igen, inden den nye behandling) med roterende stålbørste på vinkelsliber.
Affedte med Yacht Cleaner / Degreaser (Hvad er bedst ?)
Påføre Light Primer i hvid (Finders der noget der rustbeskytter mere ?)
Tilsidst skal det ha Poly Best (Farvekode : 30750 (Blue/Green) eller 40730 (Green))
Hvor meget dækker 1 liter Poly Best, hvor der er forbehandlet med Light Primer ?

(3) :
2 komponent da det skal være MEGET slidstærkt og holde længst muligt.
Jeg vil slibe det grundigt med 80 til 120 korn sandpapir.
Affedte med Yacht Cleaner / Degreaser (Hvad er bedst ?)
Påføre Light Primer i hvid.
Tilsidst skal det ha Poly Best (Farvekode : 30750 (Blue/Green) eller 40730 (Green))
Altså stort set samme behandling som ståldækket.

Da det er rigtig rigtig mange penge der skal investeres i maling vil jeg IKKE handle forkert og søger derfor jeres råd.
Så kom med masser af Ris & Ros

Det står desværre heller ikke til diskussion om det skal være Hempel eller ej (Med mindre liter prisen ligger under 200 kr & KVALITETEN er den samme.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ikke nogen der hjælpe mig ?

Forrige år begik jeg den fejl at behandle ståldækket med en kopi af Hammerite Hammerlak.
Det er nu totalt rusten igen.
Er den originale så meget bedre at jeg skal investere i den eller skal jeg gå efter noget 2 komponent som før beskrevet eller er "almindelig 1 komponent stål maling" nok til skibs stål dæk.

Båden sejler ikke så meget
Det er vigtigt at alt rusten er væk, sandblæsning er den mest effektive metode.

Det er vigtigt at du brugen en god grunder/primer, ellers vil det hurtigt ruste igen.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1 Du bliver ked af helt hvid... det skær i øjnene. Direkte på glasfiber tror jeg ikke er godt.. der skal en primer under.

2. Fjern alt rust (sandblæs) epoxyprimer og så epoxy-lak/maling/emalje. Der er ikke noget andet der kan holdet til at man går på det.

3. er jeg blank

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Til dit spørgsmål om Hamerite lakmalingen, så er det kun den ægte vare der dur. Jeg bruger den sorte på min MZ som jeg især kører på om vinteren, og det holder væsentligt længere end almindelig maling, til trods for komunens gavmilde brug af salt her ude i det landlige.
Alt andet lige er stålbøstning ikke en god ting, da det faktisk nærmest polerer og malingen ikke holder så godt fast. Det gælder også slibning af stål. Sandblæsning hvis det skal holde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har på småting brugt Borups rustfjerner efter slibning, fordi det matterer stålet, men de dur muligvis ikke i dit tilfælde ( måske for stort ) ,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er måske derfor det holder så godt på min MZ, jeg fjerner nemlig kun det løse rust, da der jo på dåsen står at det går i forbindelse med rusten !
Mit største problem med 2 komponent er at det skal blandes og males på en gang, især hvis jeg køber en 4 l spand
Selvfølgelig kunne jeg købe ,75 l dåser, hvilket jo ville gøre det noget nemmere, men også en del dyrere
Nogle gode råd mht dette ?

Min arbejdsgang vil være som følger :
Weekenden før grunding & maling, vil jeg slibe hele dækket, så på selve dagen vil jeg hurtigt slibe det over,
grunde det med ?
og dette er forhåbentlig klar til maling allerede
efter et par timer ?
Denne procedure vil jo være ok
eller vil den ?
hvis jeg køber 4 l spande.

Har set at bue-net har sigma 2 komponent maling, nogen erfaring med dette ?

Det nemmeste vil klart være hammerite hammerlak, hvor jeg vinkelsliber med rosterende børste og maler eftergølgende
eller skal det affedtes først ?
Jeg ved bare ikke om det er godt nok til at holde 4-5 år, hvilket jeg håber 2 komp. er (er det ?)

Har virkelig brug for abc råd da jeg gerne vil ofre en del men ikke gå fra hus & hjem
Når I melder svar må det meget gerne være med links til produkterne, så jeg nemmere kan sammenligne

TAK for al den tid I gider bruge på mine hjælpeløse spørgsmål

TAK
Når du vil bruge roterende stålbørste, så få en der er så "grov" som muligt, ellers får du kun poleret rusten.


Brug den her type, og med så tykke tråde som mulig.
Det er det type  jeg synes tager bedst "fat".

http://
www.harald-nyborg.dk/p6701/staalboerste-100-mm


Er der meget rust, og maling der skal fjernes, kunne sådan en nålehammer være et godt valg.

http://
www.harald-nyborg.dk/p1479/trykluft-naalehammer


Det skal altid affedtes inden maling, det kan man ikke være for grundig med.
Som foreslået, er det en god ide, at prøve med noget rustopløser, toilet rens kan også bruges som rustopløser.


Bare fordi malingen kommer i 4 liter bøtter, behøves du jo ikke blande det hele på en gang.
Men har du hele dækket renset af, er det jo også hurtig "rullet" over.

Hvis du vil have en så holdbar løsning, som mulig, så overvej sandblæsning en extra gang.
Du kan jo få en pris hos et firma der gør i den slags.
Ulempen er at det sviner helt utroligt, både på båden og i de nærmeste omgivelser.
JE-EEEEENS !
Sådan en nåle hammer kræver at kompressoren kan leverer mindst 500 liter luft i minuttet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også