et par hurtige spørgsmål vedr elinstallation

Har lige et par hurtige spørgsmål:

1:  SKAL man bruge rillerør til at trække sine installationskabler, i en let skillevæg / forsatsvæg? (er rillerør et krav?) - eller kan man bare trække kablet i de dertil egnede huller?

1a: Hvordan aflaster man i fald kablet når det monteres i en forfradåse?

2: et 50x50 lampeudtag - må man sløjfe videre fra det (og til et andet udtag), hvis man gerne vil have 2 lamper på samme afbryder?

3: Hvad er den generelle holdning til mærket SEKO? Jeg har sådan een her liggende: http://www.direkte-el.dk/pi/SEKO_IP..._1034.aspx som jeg gerne ville montere udendørs på en væg.. Er det noget værd, eller skal jeg ud og købe noget der står LK på?

3a: Den førnævnte udendørs stikkontakt ser umiddelbart ikke ud til at have en indgang til kablet på bagsiden, men kun i top / bund - Kan det være rigtigt? I så fald antager jeg at kablet skal beskyttes af en metalkappe, de 5 cm som hæfter på husmuren?

på forhånd mange tak :-)



/cs

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er uddannet elektrikker, men har haft andet job de sidste 7 år, men har dog stadig en del kontakt til el-faget og interesserer mig stadig i det.

1: Nej, rillerør er ikke et krav. Det er praktisk når du skal trække enkelte ledere og rart hvis lederne bliver beskadiget, hvis der eks. skrues en skrue ind i røret.

1a: Der er aflastning med når du køber forfradåsen. Der er en plastic dims der holder på kablet.

2: Ja, sløjf du bare videre. Et 50x50 fungerer præcis som andre lampeudtag men er normalt kun beregnet til væg og ej til lofter. De runde Ø80 må installeres både i væg og loft, dog med højde for dåsen bag.

3: Både LK og Seko er godkendte. Skulle du have ny bil, hvad vil du så helst købe? VW, Opel eller Fiat (undskyld til Fiat elskere, og ja ved godt Fiat har lavet lækre biler også) Der kan også være noget med holdbarheden, hvis du rammer ind i Sekos model kan det være den går itu, LK er muligt mere holdbar. Den er, for mit synspunkt, lige så god som alle andre modeller.

3a: Der er muligt en flance på bagsiden, som kan bankes ud, kabler skal ikke aflastes i dåsen, hvis der ikke kan komme træk på kablet. Eks. hvis det kommer inde fra en mur eller andet hvor der ikke kan trækkes i. Er der ingen flance på bagsiden, må kablet i toppen. Og nej, ingen metalinddækning, med mindre du finder det pænest.

Mvh. og med "frygt" for nye regler

/Mdn

 

Jeg takker for dine kvalificerede og fyldestgørende svar :-)

/cs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis