spær styrke

hej ... 

Jeg har udskiftet nogle gamle listelofter i kip, med ny isolering samt kryds påforing på 45 mm ... 
Er nu bare blevet en smule i tvivl om spærene kan bære de dobbelte gipsplader..??..
Spærene var ca 12 cm i højden og 4,5 i bredden.. ca 90 cm mellem hver ..
Rummet er kun 3,8 m bredt og der er eternit på taget....

Hvad mener i...?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fuldstændog uden betydning.
Det er korrekt at 2 lag gipsplader + efterisolering vejder mere end de gamle listelofter.
De lofter du fjerner vejer noget i retning af 8 kg/m2 og de to lag gips måske 18 kg+ forskalling + isolering. ialt max. 30 kg/m2.

Men dine spær er, udover egenvægten, beregnet til at holde til en snebelastning på mellem og 100 kg/m2. (alt efter tagets hældning).
Derfor vil spærene sagtens kunne holde til den forøgede vægt. Det eneste der sker er at de måske "hænger" et par milimeter eller 5 mere ved maksimal snebelastning.
Det der afgør dimensionen for almindelige tagspær er ikke risikoen for kollaps, men nedbøjningen af spærene, som helst ikke må overstige visse fastsatte grænser.
Det er fuldstændog uden betydning.
Det er korrekt at 2 lag gipsplader + efterisolering vejder mere end de gamle listelofter.
De lofter du fjerner vejer noget i retning af 8 kg/m2 og de to lag gips måske 18 kg+ forskalling + isolering. ialt max. 30 kg/m2.

Men dine spær er, udover egenvægten, beregnet til at holde til en snebelastning på mellem og 100 kg/m2. (alt efter tagets hældning).
Derfor vil spærene sagtens kunne holde til den forøgede vægt. Det eneste der sker er at de måske "hænger" et par milimeter eller 5 mere ved maksimal snebelastning.
Det der afgør dimensionen for almindelige tagspær er ikke risikoen for kollaps, men nedbøjningen af spærene, som helst ikke må overstige visse fastsatte grænser.
Ok hpox.... tak for kompetent svar...

Jeg har bare spekuleret en del over det da jeg synes spærene lignede noget pindebrænde.. Taget skal skiftes til nye plader næste sommer. Er der forholdsregler mht at gå på det nu da belastningen på spærene er større..?
I øvrigt er det en ret speciel konstruktion, Smider lige et par billeder..


Ja, som hpox skriver så er det uden betydning, da spærene i forvejen er "overdimensioneret" for at kunne holde til en ret høj snelast, som man ikke tit oplever på spærene, så 30kg mere pr. m2 er faktisk ikke noget videre.
Det ved jeg da nu ikke.
Hvad er det fornoget klodsværk der ude til venstre?
Det kunne godt ligne noget med at et almindeligt gitterspær er blevet bygget om.
Eller det er en uautoriseret udførelse af et standardspær.

Det ser osse ud som om der ikke rigtig er nogen rem ude til venstre.
Og spærhovedet virker en kende klejn.
Og spærdelen mellem venstre ydervæg og skillevæg er IKKE statisk stabil. (Heller ikke teoretisk).

Prøv at kikke lidt efter om spærene er blevet bygget om, sømhuller eller andet.
Tag evt et par billeder mere. Et lidt tættere på "knudepunktet" mellem spær og rem til venstre og et ind i tagrummet til højre.

Det er rigtig at der nok kan påfores, men det bør være af den slags der sikrer at spærdimensionen reelt forøges. I statisk henseende. Et par søm hist og pist dur ikke.
Er loftkonstruktionen i det rum som skimtes igennem vandret eller udført som i rummet hvori foros er taget.
Og er huset fra 1956? :o)
OBS! OBS!
Jeg har fundet spærtypen i min gode gamle spærbog fra 1971. (TOP pjæse)

Hvis taghældningen er 15 -20 gr og beklædningen bølgeeternit som på billederne skal dimensione på spærhovedet være 63x 125 mm, men helst 63x150 mm. Der skal osse være udfyldinger/afstandsklodser imellem tængerne der går fra skillevæggen til midt af spærhovedet.

Derimod må jeg nok delvis erkende at spæret er stabilt såfremt det udføres i rette dimensioner, sømantal og placering.
Skrevet af hpox på 12 jun 2011 11:42
Det ved jeg da nu ikke.
Hvad er det fornoget klodsværk der ude til venstre?
Det kunne godt ligne noget med at et almindeligt gitterspær er blevet bygget om.
Eller det er en uautoriseret udførelse af et standardspær.

Jeg syntes det ligner bjælkespær, som sikkert danner spær for et tagpap tag med tagpap på brædder, disse og tagpappen er så ført et stykke op under tagpladerne...

Skrevet af hpox på 12 jun 2011 12:12
OBS! OBS!
Jeg har fundet spærtypen i min gode gamle spærbog fra 1971. (TOP pjæse)

Damm, sådan opslags værker må vi andre også se at få fat i, de ville jo være guld værd, når man lige står og skal ændre i en gammel tagkonstruktion...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis