Mineralsk terpentin, fortynder og acetone

Jeg har noget plastisk træ der er blevet lidt tørt i dåsen. (Blik-)

Det er alm. Plastisk Træ 638 fra Dana Lim, (Åffa hed det tidligere)
Det fremgår af produktbladet at værktøj kan renses i fortynder eller acetone.
Jeg mener at kunne huske at der skal anvendes fortynder til "oprøring" af dette for en træmand helt igennem uundværlige produkt.

Men jeg har har kun mineralsk terpentin og acetone til rådighed.

Og nu spørgsmålet til 64.000 $.
Kan jeg bruge mineralsk terpentin i stedet for fortynder.?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svaret er nej.

Tvivler på det kan opløses når det er tørt - så er det hærdet.

 

 

 

Tak for dit svar.

Som jeg altid har ment løser mange problemer sig af sig selv. Jeg er netop "faldet" over en flaske fortynder og har rørt det tørrede plastiske træ op med fortynder.
Og som en test udfyldt et par huller med det. Morgendagen vil vise om den fornødne styrke opnås.

Mwen jeg er nu ret sikker på at plastisk træ hærdner ved at opløsningsmidlet fordamper!!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
He he, når det er så gammelt så smider man det da ud, men det lykkedes dig måske alligevel at få det til at virke eller ?
Hvis et stof bliver hårdt som følge af for at opløsningsmidlet fordamper, så tørre det.
Hvis det hærder skyldes det en ændring i molekylestrukturen, enten ved at det polymeriserer (epoxy), reagere med fugtighed i luften(isosyanatlim/sekundlim), eller med luftens ilt (lindolie).
Kommer hårdheden af faldende temperatur er hedder det størkning.

Epoxymaling, som er hærdende, fortyndes med cellosefortynder. Det er for at få en viskositet, så det kan påføres bedst muligt. Expoymaling har det, der på engelsk hedder "pot life". Det er den tid man harinden det blandede produkt skal væhre påført. Tilsættes fortynder bliver det mere flydende igen, men slutresultatet/holdbarheden ved at bruge dett er langt fra optimal. Foreksempel mister det sin modstandsdygtighed overfor benzin/pertolium og diesel. Noget man bitterligt kan erfare, når man arbejder med tankskibe, som jeg gør.

Indrømmet, det har ingen praktisk betydning for plastisk træ, men blot for at have afklarede begreber.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu har jeg jo ikke en momsregistreret millionvirksomhed i ryggen. Der kan gøre hæmningsløse indkøb. Og hvor går man lige hen og købet plastisk træ, farve neutral. Lørdag aften kl. ca. 19.37?
Og ja. Jeg rørte det tørre plastiske træ op med fortynder og en nats forsøgshærdning viser at det opnår den rette styrke.

Nu, når jeg husker efter, mener jeg faktisk osse at vi hældte en sjat fortynder i bøtten med plastisk træ, efter behov.
Dengang jeg var lærling og iøvrigt osse arbejdede lørdag formiddag. Men det blev da heldigvis hurtigt umoderne! :o)

@Chr.
Det skal nok passe som du fortæller. Men osse at plastisk træ jo helt grundlæggende er savsmuld blandet med celluloselak. Et helt simpelt produkt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af hpox på 12 jun 2011 12:47
Nu har jeg jo ikke en momsregistreret millionvirksomhed i ryggen. Der kan gøre hæmningsløse indkøb. Og hvor går man lige hen og købet plastisk træ, farve neutral. Lørdag aften kl. ca. 19.37?
He he, ja en bøtte plastisk træ, ville nok ikke vælge budgettet.

Men regnede da også med at det mest var tidspunktet der var årsagen, da jeg så post tidspunktet, og det er selvfølgelig noget man bare gerne vil have lavet nu og her.

Skrevet af hpox på 12 jun 2011 12:47

Og ja. Jeg rørte det tørre plastiske træ op med fortynder og en nats forsøgshærdning viser at det opnår den rette styrke.

Nu, når jeg husker efter, mener jeg faktisk osse at vi hældte en sjat fortynder i bøtten med plastisk træ, efter behov.

Okay, så  virkede det jo efter hensigten, må man lige huske hvis man senere står i samme situation.

Skrevet af hpox på 12 jun 2011 12:47

Dengang jeg var lærling og iøvrigt osse arbejdede lørdag formiddag. Men det blev da heldigvis hurtigt umoderne! :o)
Ja, lærlingene i dag kan sku dårligt overkomme at komme på arbejde mandag til fredag, så lørdags arbejde kan man godt glemme alt om, også selvom det måske var for lidt lommepenge, så skal man jo slappe af i weekenderne, og komme sig efter ture i byen med vennerne.

Ja, det er selvklart.
Jo længere week-enderne bliver, jo længere tager det jo at komme over dem.
Det husker jeg ganske tydeligt.
Og i de week-ender der ikke endte i ø,f&h var der jo en del kulørt arbejde der skulle overstås. Og det var ikke for mester. Primært fordi vi brugte hovedparten af firmaets materiel på ovennævnte langt bedre betalte misfarvede entrepriser.

Mon du ikke simpelt har glemt hvad du lavede i lærlingeFRItiden - Koluda.

Skrevet af hpox på 12 jun 2011 14:13
Ja, det er selvklart.
Jo længere week-enderne bliver, jo længere tager det jo at komme over dem.
Det husker jeg ganske tydeligt.
Og i de week-ender der ikke endte i ø,f&h var der jo en del kulørt arbejde der skulle overstås. Og det var ikke for mester. Primært fordi vi brugte hovedparten af firmaets materiel på ovennævnte langt bedre betalte misfarvede entrepriser.

Mon du ikke simpelt har glemt hvad du lavede i lærlingeFRItiden - Koluda.


Selvom det efterhånden er en hel del år siden, kan jeg godt huske hvad min fritid gik til jo, i starten var dog nok mest at "hjælpe" et par andre tømrerlærlinge i weekenden, og enkelte gange tømrersvende i firmaet, blev dog hurtigt til den klarer jeg da selv, og evt. med en hånd fra anden tømrerlærling, et par mindre tagrenovering af tegltage kan jeg da huske som 1-2. års lærling.

Også begyndte jeg at rode med lift autohifi, og lave custom subkasser for Hifi klubben i Slagelse, samt modning af konsoller som faktisk tog alt min fritid et par år frem, købte så eget hus / håndværker tilbud som sidste års lærlinge, som så tog resten af fritiden om tømrerlærling, og det meste af ens fritid et par år efter jeg fik mit svendebrev også....

Men det er mere som om den nye generation heller vil "slappe" af med vennerne i weekenderne, frem for at tjene lidt lommepenge, og det har været generelt med alle de lærlinge vi har haft, selvom jeg ved de er blevet tilbudt lidt kulørt arbejde i weekenderne, så bliver fritiden vuderet højere end lommepenge, så de må sku tjene for mange penge som lærlinge i dag, jeg kan da huske at jeg ikke havde det stort overskud af de 32,- i timen jeg fik som 1. års lærlinge, med egen bil og forsikring hertil.

De har faktisk næsten nye biler, stort anlæg i bilerne, og har stadig råd til at tage i byen hver weekend, selvom de kun lige arbejder det de skal.
Rigtig fint at unge mennesker har andet end arbejde i hovedet.
Der er langt vigtigere ting i tilværelsen.
Og fint hvis de kan klare sig med den gældende lærlingeløn.

Du kan overhovedet ikke forvente at en ung mand omkring de 20 år har samme mål med tilværelsen som en tømrermester der er næsten dobbelt så gammel.
Og heldigvis for det.
Som sagt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også