Problemer med husvandværk

Hej..
Håber der er en der kan hjælpe..! Har en brønd og når jeg sætter mit husvandværk til kører det fint, laver et tryk på 3,5bar. Når jeg sætter en sprøjtepistol på kører det perfekt også uden noget altså bare ren vandslange men, når jeg så slutter en vippe vander til, så kommer der næsten ikke noget vand men, vandværket har stadig et tryk på 2bar.. Lige så snart jeg tager vanderen af så er der fuld hammer på igen.. Nogen der ved hvad der kan være skyld i det? Skal lige siges at jeg har prøvet flere forskellige vandere og ingen virker
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan.
Jeg ved godt at der er problemer med de der vippevandere, det er som om at den lille vandturbine der sidder i en sådan er lavet for dårligt, så det hindre vandet i at flyde igennem med den rigtige hastighed. Jeg har selv prøvet et par forskellige mærker vippevandere og resultatet er det samme.
Nu har jeg sådan en der ligner dem Landmændene bruger, dem der rotere med en vandstråle, hvor man kan stille vinkelen og spredningen af vandet, det er faktisk en af de billige fra Onkel Harald og den fungere stadig efter tre års brug.
Skrevet af AllanJ på 11 jun 2011 07:56
Gælder det også hvis den lukker fuldstændig af for vandet?

Hvad lukker af for vandet ? hvis det er vippevanderen du mener, så sidder der skidt inden i turbinen og så kan du godt lægge den ud på den blå hylde.
du havde ret, det var vanderen Jeg takker mange gange
Jeg tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål. Jeg har et husvandværk (Riva Press 80) som har kørt fint et års tid nu, men nu er pumpen begyndt at kører næsten øjeblikkeligt, når man åbner for vandet, hvor før skulle man bruge temmelig en del liter, før pumpen startede. Nogen der har en idé om hvad det kan være?
Annonce
Enten er membranen itu eller også er fortrykket i tryktanken for lavt. Der sidder en "cykelventil" i enden af tanken - kommer der vand ud, er førstnævnte gældende - kommer der luft (eller intet ud) skal trykket i tanken blot pumpes op igen.
Tanken er fyldt med vand, så det må være membranen. Er det noget der nemt kan repareres, eller er det hele enheden der skal skiftes? Måske skal jeg lede lidt efter kvitteringen, den er vist ikke 2 år endnu.
Du skal slukke for anlægget. Derefter lukkes alt vand ud af tanken, Hvis den er med membran skal du pumpe den op med luft, i den ventil der ligner dem der sidder på biler. Den skal op på ca. 0,7 bar. Du kan bruge en almindelig fod cykel pumpe, hvis den har en studs der passer til. Tjek lige om ventilen holder tæt (en lille spytklat på, bobler det ??)
Derefter startes der op igen, og det virker forhåbentlig. Kommer fejlen hurtig igen så er der noget galt med tanken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er muligt at skifte membranen som faktisk er en slags gummiballon. Jeg har selv en Gardena og fabrikanten anbefaler her at membranen skiftes hver 5 år ved kontinuerlig drift. Men nu er pumpen efterhånden blevet mere end 18 år gl. den holder stadigvæk og lev fint vand til VVB, vaskemaskine, toiletskyld, havevanding, bilvask mv. (banker under bordet).
Ps. Før den havde jeg en billig slave-model, tanken rustede op på mindre end 2 år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis