Samling af klinkebeklædning i skæv vinkel

Hejsa. Jeg er ved at beklæde mit brændeskur med klink og hjørnerne giver problemer.
Det gør klink vel altid i hjørner, men de bliver nok ikke mindre af at det ikke er rette vinkler. Jeg tænkte på om man kunne snyde med en liste udenpå brædderne uden det ser for voldsomt ud.
Gode råd ønskes. Skitse vedlagt.

Det er samlingerne i A og B der volder problemer, resten er ikke synlige (og iøvrigt rette).
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg ikke lige finde nogen skitse.
men et problem kan det næppe være. Der findes et antal løsninger, hvor dæklisten er en af dem.
Og iøvrigt ofte rigtig god idet den afskærmer klinkbrædernes endetræ konstruktivt rigtigt.
Ja, men hvorfor dur metoden med dæklisten ikke?
Og uanset om om de retvinklede hjørner er synlige eller ej så er de vel lavet på en eller anden måde! Hvordan?

Hvis du vælger at sætte en dækliste på de rette hjørner skal det være en vinkelliste/ hjøreliste som enten udskæres af et stykke træ eller sømmes sammen af to lister til en vinkel.
Det samme ved de "skæve" hjørner, som er 45 gr eller 135 gr alt efter hvor du måler på hjørnet.

I retvinklede hjørner, har jeg "snydt" og stillet en lægte/halvtømmer eller lgn. på hjørnet.
Så ligger brædderne med enderne op mod dette stykke træ.
Træstykkets tykkelse indrettes efter tykkelsen på de anvendte brædder.
Jeg ved ikke om det er autoriseret, men det har virket ganske udmærket, og jeg har undgået sprækkede ender på klinkbrædderne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Pæneste. Hvodden det?
Metoden med at støde op til en lodret stående liste sikrer jo ikke at der ikke kan suges vand ind i endetræet.

Det kan dæklisten derimod. Og det kan udføres som det "pæneste" - kan jeg konstaterer, når jeg kikker på beklædningsafslutningerne på mit eget hus. :o)
Fordi den er mere diskret.

Normalt falser jeg dem også i begge sider, så endetræt netop står bagved listen.

Selvfølgelig kan det også laves pænt med dæklisten, men er normalt i noget større dimensioner man ser de laves i.
Skrevet af hpox på 10 jun 2011 18:12
Pæneste. Hvodden det?
Metoden med at støde op til en lodret stående liste sikrer jo ikke at der ikke kan suges vand ind i endetræet.

Det kan dæklisten derimod. Og det kan udføres som det "pæneste" - kan jeg konstaterer, når jeg kikker på beklædningsafslutningerne på mit eget hus. :o)

Det var vel det nemmeste, bare at klaske nogle brædder hen over? 
Sorry

Med venlig hilsen
ktm

 

Det bliver til 2 dæklister på hvert 45 graders hjøne. Jeg prøver så at høvle dem til så de når sammen og ser pæne ud. Eller er det en tosset ide?


Lasse
Klaske brædder over!
Mine beklædningsafslutninger er så elegante og eftertragtede at jeg har være nødt til at sætte hængelås på de mest udsatte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis