Oliefyr taber en del vand men ikke tryk

Hej, jeg har købt hus med et gammelt oliefyr, som jeg ved meget lidt om.

Sagen er den at fyret taber ca. en liter vand om dagen, der løber ned i en spand fra en haveslange, som er tilsluttet en slags ventil øverst på fyret. Uden at vide for meget om det antager jeg, at dette er en såkaldt overtryksventil. Så vidt jeg forstår er det normalt at der kommer en smule vand ud i forbindelse med overtryk/damp, men ligefrem en liter om dagen?

Til gengæld står tryk-måleren stabilt på 1,2 bar, hvilket den har gjort siden vi for et års tid siden flyttede ind. Vi bemærkede dog at forrige ejer havde trykket stående på ca. 0,6 da vi i sin tid fik fremvist huset.

Nogen der har et bud på hvad dette kan skyldes?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er meget simpelt, du skal bare lade være med at rende og fylde nyt koldt vand på fyret. Der sker det at når du fylder koldt vand på fyret, udvider det sig når det opvarmes og spytter så overskuddet ud.

Ja det kunne jo være sikkerhedsventilen, til det varme brugsvand



 

mvh jens

Håndværkeren: Jeg har ikke fyldt noget vand på fyret, men tidligere ejer har jo nok, da vi ved gennemgang af huset påpegede at 0,6 bar da vist var lidt i underkanten.

Jeg har vedhæftet et par billeder af synderen, og har med rød pil markeret slangen, som ender  i min hyppigt tømte vandspand.

Som Jens skriver kan det være sikkerheds ventilen til det varme vand, netop det at den stod på 0,6 bar. da i kiggede hus første gang, kunne tyde på at fyret køre med for højt et tryk.
Det kan også være ventilen der er blevet "træt" og trænger til en udskiftning. Det var nok en ide at lade en vvs mand komme og gennemgå fyret.
Annonce
hej

det er ikke fyret der taber tryk. den sikkerhedesventil du viser på billede sidder på din brugsvands installation og det er helt normalt at den gir lidt vand, hvis du ser på enden af ventilen kan du se at der står 8 bar, i dag brug man 10 bars ventiler, så det vil helt sikkert hjælp på dryppperiet hvis du får den skiftede til en 10 bars sikkerhedsventil.

der er sikkert en sikkerheds ventil mere på et sted som er koblet på oliefyret den skal være på 2,5 bar.

mvh steffen
Jeg takker mange gange.
Det er jo lige så selv jeg kan forstå det

Nu hvor jeg søger på sikkerhedsventilen kan jeg så også se, at det kun er i forbindelse med opvarmining af vand, at den skal dryppe lidt, men lige nu ser den da ud til at dryppe lidt trods der hverken er gang i fyret eller vores haner.

Jeg prøver at få en vvs-fyr til at kigge på det, for selvom jeg mener at have fundet den sikkerhedsventil der skal til, er jeg lidt usikker på om jeg kan få den monteret korrekt på så gammelt et system som dette.

Go' weekend

Har du overhovedet overvejet at udskifte det hele, sådan et gammelt olie fyr koster jo virkelig kroner i drift, i forhold til et af de nye. Og har du muligheden for det så skift til et pillefyr, så vil din varmeregning næsten halveres !
Inden du skifter fra en 8 til en 10 bars sikkerhedsventil skal du forvisse dig om, at dit system kan tåle det højere tryk! Ellers bliver det kedlen der letter og ikke sikkerhedsventilen. Skaderne efter dette vil ikke være dækket af din forsikring.

Det kan jo være at din gamle 8 bars ventil er blevet utæt med aldren, og at en ny 8 bars vil løse problemet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er nu ikke kedelen, der skal kunne klare det extra tryk, derimod varmtvandsbeholder, og anden vandinstalation.
Normalt er der jo ikke tilnærmelsvis 8 bars tryk, så mon ikke en ny 8 bars ventil, ville løse dit problem.

mvh jens


 

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis