Solfanger vs. solvarmeanlæg



Jeg har ingen forstand på hverken solfangeanlæg eller solvarmeanlæg, derfor vender jeg mig imod de kloge..

Hvis man skulle montere en af de to på et villatag, hvorved arealet og pris af de to anlæg er det samme.

Lad os sige det skal være til en familie på 4.

Hvad tror i, ville tjene sig bedst ind (og hvorfor); solfanger eller solvarme?

Venlig hilsen

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhm, skulle der da være en forskel ?

Eller hvad er det du forstiller dig forskellen skulle være ? 

Et såkaldt solvarmeanlæg består jo netop af solfangere.

Og her er et link til vejledene priser på et solcelleanlæg (sol til el-anlæg). Håber at det også kan bruges til lidt tanker.

http://www.energinord.dk/dk/privat/boligvarme/solceller/solcelleloesninger.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et solcelleanlæg kunne være rigtigt lækkert at have. Men jeg er ret overbevist om at en privat vindmølle så ville være en bedre investering.
jeg er ikke spor uenig. Det er jo bare alle, der har mulighed for at sætte en mølle op. Så det var til dem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har du ret i

En husstandsvinmølle koster så vidt jeg ved også fra ca 200000,- og op. Det er trods alt stadig en slags penge :-)
Annonce
Godt jeg skrev i starten at jeg intet forstand havde på det

Det jeg mente var, selvfølgelig solceller.

Altså forskellen på et anlæg som opvarmer ens vand og et anlæg som laver elektricitet.

- det var sådan set det mit spørgsmål skulle lyde på

Ville redigere mit første indlæg, men kan ikke se hvordan? Ingen rediger knap
Skrevet af MMT på 09 jun 2011 22:01
Godt jeg skrev i starten at jeg intet forstand havde på det

Det jeg mente var, selvfølgelig solceller.

Altså forskellen på et anlæg som opvarmer ens vand og et anlæg som laver elektricitet.

- det var sådan set det mit spørgsmål skulle lyde på

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil vide. Du har jo selv lige ridset forskellen op. Nemlig at det ene er til varme, og det andet er til el.

Ja og så er der også prisen, hvis du kigger i ovenstående link.

De ting ting (solceller og solfangere) kan i øvrigt ikke rigtigt sammenlignes, andet end at begge dele får deres energi fra solen.
Mit spørgsmål var blot, hvad der af de to, bedst kunne betale sig at få monteret, hvis man nu ikke kunne få begge dele.

- nogen forskel må der være?

du kan jo selv læse hvad der er blevet skrevet længere oppe omkring solceller, og kigger du i linket kan du også se hvad de koster, og så sammenligne det med ydelsen på den.

Som jeg også skriver er en husstandsvindmølle en langt bedre investering hvis du har pladsen.

Solfangere til varme vil jeg stadig mene er for dyrt set i forhold til at bruge pengene på et nyt fyr, bedre isolering af huset eller noget helt 3.

Men det er jo noget du selv er nødt til at undersøge indkøbspriserne på og så holde det op imod ydelsen af dem.

Personligt mener jeg ikke nogen af delene kan betale sig.
et solvarme anlæg er jo som regel væsenligt mindre end solcelle anlæg, og en del billigere.

solceller levere ydelse du kan bruge hele året, dog klart mest om sommeren, og de kan sende det du ikke bruger til elværket og trække på det senere(om vinteren) når du ikke kan producere nok selv.

solfangere fungere ligesom solceller bedst om sommeren, men der har du ikke brug for ret meget varme ud over brugsvand, så det meste er til spilde, om efteråret kan det yde en del og også om vinteren.

rent økonomisk set tror jeg nu stadig et mindre solfangeranlæg til varmtvand er den bedste løsning. men hvorfor ikke kombinere og lave et solfangeranlæg af den størrelse der er optimalt for brug til varmtvand, og bruge resten af pladsen på solceller..

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis