Sailtrainer bom

Er der nogen som kan hjælpe med at få min sailtrainer bom til at virke. Jeg har købt båden med denne bom for 4 år Siden, men det er endnu ikke lykkedes mig at få det til at virke. Båden ligger i Brøndby havn.
Er der nogen som kan hjælpe med at få min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mr.valby på 13 jun 2011 19:34
Jeg har været heldig, har fundet en som gerne vise mig hvorledes hans bom virker. Tak for gode råd.

Jeg har selv købt en båd hvor der er monteret en Seiltainer MK2 og har også mine udfordringer med oprulningen da sejlet ved oprulning rører ved halsbeslaget. (Løses ved at flytte kickbeslaget på bommen frem). Min erfaring er, at hele udfordringen ligger i indrulningen, hvor bedste resultat nås ved øvelse (sådan at du giver på faldet samtidig med at du trækker ind på rebelinen og for alt i verden gør det op mod vinden).

Hvordan sidder din skinne (punkt 3 på side 6 i manualen)? Har du sat den nederste del ind i mastens hulkel - eller er det alene slæderne? - På min båd er den nederste (altså enden) ikke sat ind og jeg vil være glad såfremt kunne få afklaret om den skal.

 
Min skinne sidder som der er vist i manualen, dvs. At der er ca. En halv meter op til den første slæde. Jeg har været på besøg hos en i nordhavn som viste hvorledes hans bom virkede. Han kørte det over to spil een til rullen og een til ophal/nedhal. Han kørte det hele meget stramt, sejlet stod flot. Denne løsning har jeg ikke mulighed for. Så min løsning er desværre nok at droppe bommen, jeg har købt en brugt alm. Bom som jeg vil montere til næste år, håder så at jeg kan bruge sejlet, skal bare finde ud af hvordan jeg kan få slæder på.
Jeg leder efter en Sailtainer Mk 1 håndbog, da jeg skal til at servicere min rullebom. Grandoldman pegede på Sailgroups website for Mk 2 håndbogen, men Sailgroup er gået konkurs, og der er ingen hjemmeside længere. Kan nogen hjælpe mig med at finde en Mk 1 håndbog? Selv en Mk 2 håndbog ville nok være bedre end ingenting!

I øvrigt er det eneste sted man nu kan få Sailtainer reservedele fra Top-Reff i Tyskland.

 
Hej
Ny på detta forum! och det her er en gammal tråd...får se om någon kan svara...

1) Vi har också ett Sailtainer Mk-2 reefing system på vår båt. Det er ibland svårt att rulla in seglet och jag tror att hela systemet
behöver lite service og översyn. Sailtainer verkar vara ett dansk-utvecklat system och vi letar nu efter någon person/bedrift/company som kan Sailtainer-systemet och som kan ge Service.
Båten ligger nu i Travemünde för påmastning och i juni kommer vi att segla i danska vatten...Lille Baelt, Jyllands Ostkust, Læsø ...och det är godt om företaget ligger någonstans längs den rutten.

2) Jag tror att jag har MANUALEN till Sailtainer i båten, om någon är intresserad kan jag nog fixa en PDF-version av manualen (Men först i juni, jag är i Stockholm nu...)????

Bedste hilsen, /Thomas Hedmalm

Malø4Ever

Jeg har gennem de seneste år haft mine udfordringer med nedtagning af sejlet, men i dag kører det bare. Senest i denne weekend hvor sejlet blev taget ned for første gang i år - uden problemer og let.
Mit råd til dig er: Giv systemet en gang olie, mål vinklen så bommen sidder korrekt - og når du skal tage sejlet ned, er det blot at sætte storsejlfaldet rundet om spillet (løst) så du kan holde igen såfremt sejlet falder ned. Så er det blot at trække med begge hænder i nedhalerfaldet. Husk at gå op i vinden og hold båden i vindøjet. Skødet skal være halet ind, men ikke stramt (så ændre du vinklen). Det kan godt være det er lidt svært i starten, men øvelse gør mester. Jeg har forsøgt at være to om opgaven, hvor en gast holder igen på faldet, men erfaringen har vist at denne gast altid holder lidt for godt igen og så bliver det svært. - Ellers vil jeg blot sige tillykke - du kommer til at holde af det og finde ud af, at det er let at rebe osv.
God vind   

 
Annonce
Tack ska du ha för alle gode tips!

Jag skall följe dine tankar...olja in kullagren och samtliga rullar till nedhalerfaldet,
samt kolla vinkeln mellan mast och bom (90 grader +- 0,5 grader ?).
Vi har fullatte segel (lattorna täcker hela segelbredden) men det skall 
ju vara OK??

God tur och Happy Trails!   /Thomas Hedmalm



Malø4Ever

Har fundet denne gamle tråd, og har brug for lidt hjælp (o:
Har søgt og søgt, men kan ikke finde nogen steder hvor man kan få manualen til
en gammel rullebom mærket "sailtainer".
Man-Yann var bedste bud.
Nogen derude der kan hjælpe - tak.

Skipper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis