Ny tilslutning til eksisterende septiktank

Hej,

Jeg har lige købt et sommerhus hvor der ikke er etableret bad. Jeg vil bygge et badeværelse og vil høre om hvilke krav der er til at tilslutte afløbet til den eksisterende septiktank.

Jeg ved at det er en klaokmester der skal lave selve tilslutningen, men kan jeg risikere at min septiktank ikke længere er lovlig hvis der bliver kigget nærmere på den? På BBR meddelsen fremgår det at huset er med mekanisk rensning med nedsivning uden tilladelse.

Mvh

Troels
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skulle du som det første få den tilladelse, ellers kan der vanke heftige bøder og muligvis er krav om at det hele fjernes.
§ 2 i bekendtgørelse om spildevandstilladelser siger at hvis der foretages væsentlige ændringer på afløbsinstallationer eller der sker en væsentlig ændring i spildevandet skal der søges om ny spildevandstilladelse. Kommunen foretager vurderingen.

I dit tilfælde ændre du på begge dele. Om kommunen vil kræve det kan jeg ikke svare på - men det er praksis.

For lige at opdatere Håndværkeren lidt omkring myndighedsarbejde.
Hvis du ikke får tilladelsen, vil kommunen som udgangspunkt kræve at du søger med hjemmel i § 2. Gør du ikke det indenfor fristen og det er indskærpet og ikke bare henstillet, så vil du formentlig få et brev om at du efter en given dato vil blive anmeldt til politiet, hvis forholdet ikke er bragt iorden.
Herefter kan du modtage et bødeforlæg hvis du i mellemtiden har søgt og etableret det. Hvis det ikke søgt og etableret vil der blive stillet krav om bøde samt tvangsbøder. Tvangsbøder skal du i retten for at kunne få påtvunget. Sker det skal du også betale sagens omkostninger.
Du vil ikke få et krav om at det hele fjernes, da det er et gammelt anlæg.

Betegnelsen nedsivningsanlæg uden tilladelse er ikke det samme som at anlægget er ulovligt. Det er en administrativ betegnelse for anlæg etableret før 1. oktober 1974.
Betegnelsen er yderst uheldig og kom i forbindelse med opdatering af BBR i 2008. Men BLST (byggeri og landskabsstyrelsen) er ikke nemme at få overtalt til at ændre det.

Det er også din kloakmester der får problemer hvis der bliver tilsluttet uden at søge ved kommunen.

Det her er en mindre overtrædelse og ikke en sag for politiet i første omgang. Politiet indblandes i første hug ved store ting. Et skud er 1-2 sager pr. 1000 indbygger.

/Mulle

 

 

 

§ 2 i bekendtgørelse om spildevandstilladelser siger at hvis der foretages væsentlige ændringer på afløbsinstallationer eller der sker en væsentlig ændring i spildevandet skal der søges om ny spildevandstilladelse. Kommunen foretager vurderingen.

I dit tilfælde ændre du på begge dele. Om kommunen vil kræve det kan jeg ikke svare på - men det er praksis.

For lige at opdatere Håndværkeren lidt omkring myndighedsarbejde.
Hvis du ikke får tilladelsen, vil kommunen som udgangspunkt kræve at du søger med hjemmel i § 2. Gør du ikke det indenfor fristen og det er indskærpet og ikke bare henstillet, så vil du formentlig få et brev om at du efter en given dato vil blive anmeldt til politiet, hvis forholdet ikke er bragt iorden.
Herefter kan du modtage et bødeforlæg hvis du i mellemtiden har søgt og etableret det. Hvis det ikke søgt og etableret vil der blive stillet krav om bøde samt tvangsbøder. Tvangsbøder skal du i retten for at kunne få påtvunget. Sker det skal du også betale sagens omkostninger.
Du vil ikke få et krav om at det hele fjernes, da det er et gammelt anlæg.

Betegnelsen nedsivningsanlæg uden tilladelse er ikke det samme som at anlægget er ulovligt. Det er en administrativ betegnelse for anlæg etableret før 1. oktober 1974.
Betegnelsen er yderst uheldig og kom i forbindelse med opdatering af BBR i 2008. Men BLST (byggeri og landskabsstyrelsen) er ikke nemme at få overtalt til at ændre det.

Det er også din kloakmester der får problemer hvis der bliver tilsluttet uden at søge ved kommunen.

Det her er en mindre overtrædelse og ikke en sag for politiet i første omgang. Politiet indblandes i første hug ved store ting. Et skud er 1-2 sager pr. 1000 indbygger.

/Mulle

 

 

 

Så er det da ikke det rene vrøvl jeg skriver !
Skrevet af Håndværkeren på 09 jun 2011 21:01
Så er det da ikke det rene vrøvl jeg skriver !




Synes bare der var lidt drama i det :-) Så ville lige give mit besyv med om hvordan det kan foregå.

Det er jo lidt ligesom at køre "lidt" for stærkt eller køre for påvirket. Begge er en overtrædelse men den ene er jo en mere grov forselse end den anden og med den sidste slipper man ikke med en advarsel.

/Mulle



 


 


 

 

 

Annonce
Jo Mulle, men det jeg gør spørgeren opmærksom på er at: Få tingene i orden, eller få afklapsning i sidste ende
Sagt på en anden måde, sørg for at tingene er i orden fra starten, og slip for megen bøvl senere hen.
Hej ”håndværkeren” og ”Mulle03”

Tak for jeres besvarelse.

Som jeg umiddelbart forstår det, så skal jeg selvfølgelig søge om ny spildevandsfornyelse hvis jeg laver ændringer (fx etablerer bad). I dette tilfælde vil kommunen skulle godkende min eksisterende installation. Dette med risiko for at denne skal erstattes med en ny?

Hvis jeg vælger ikke at etablere bad alligevel, så vil kommunen vel ikke komme og stille krav om tilladelse (iht. at det ifølge BBR står registreret som ”uden tilladelse”) fordi septiktanken er fra før 1974?

Jeg spørger selvfølgelig fordi, at jeg vil gøre det rigtigt første gang, men jeg er ikke interesseret i at skulle ud at bekoste en hel ny septiktank pga. at jeg vil etablere et bad. Så vil jeg hellere vente med denne installation til jeg føler at der er lidt mere luft i budgettet til også at inkludere en ny septiktank.

Kender I til alternativer/forslag til at etablere i et sommerhus?

Venlig hilsen

Troels
Skrevet af Håndværkeren på 10 jun 2011 06:25
Jo Mulle, men det jeg gør spørgeren opmærksom på er at: Få tingene i orden, eller få afklapsning i sidste ende
Sagt på en anden måde, sørg for at tingene er i orden fra starten, og slip for megen bøvl senere hen.

Helt enig - det er altid ejer der sidder i saksen, når forholdende ikke er i orden. Også selvom det er tidligere ejer der har lavet lidt rod i sagerne :-)v

 

 

 

Skrevet af sommerhus på 10 jun 2011 07:13
Hej ”håndværkeren” og ”Mulle03”

Tak for jeres besvarelse.

Som jeg umiddelbart forstår det, så skal jeg selvfølgelig søge om ny spildevandsfornyelse hvis jeg laver ændringer (fx etablerer bad). I dette tilfælde vil kommunen skulle godkende min eksisterende installation. Dette med risiko for at denne skal erstattes med en ny?

Hvis jeg vælger ikke at etablere bad alligevel, så vil kommunen vel ikke komme og stille krav om tilladelse (iht. at det ifølge BBR står registreret som ”uden tilladelse”) fordi septiktanken er fra før 1974?

Jeg spørger selvfølgelig fordi, at jeg vil gøre det rigtigt første gang, men jeg er ikke interesseret i at skulle ud at bekoste en hel ny septiktank pga. at jeg vil etablere et bad. Så vil jeg hellere vente med denne installation til jeg føler at der er lidt mere luft i budgettet til også at inkludere en ny septiktank.

Kender I til alternativer/forslag til at etablere i et sommerhus?

Venlig hilsen

Troels


1) du skal søge INDEN du laver ændringerne, ellers er der ingen vej tilbage. Du kan altid trække en ansøgning tilbage eller lade være med at udnytte en tilladelse.

Hvis nu området er planlagt at skulle kloakeres, kan man vælge og dispensere fra § 2 og lade dig benytte anlægget frem til ejendommen skal tilsluttes kloak.

2) Dit anlæg er med stor sikkerhed etableret sammen med huset. Anlægget er derfor godkendt og lovligt etableret. Er det et gammelt anlæg er det bestående af en 1-kammer septiktank af beton og på mellem 0,5-1 m3. T-stykkerne i tanken er ligeledes af beton (medmindre de er blevet skiftet).

3) Jeg ville sende en forespørgsel til kommunen hvor du fx stiller spørgsmålet.

"Jeg har et sommerhus ved hyggestranden. Jeg har overvejet at etablere et bad der skal tilsluttes det eksisterende anlæg. Det eksisterende anlæg er bestående af en 1-kammer septiktank og afløb skel til sivebrønd. ANlægget er etableret sammen med huset da det blev bygget i 1970. Arbejdet vil blive udført af autoriseret kloakmester. Vil dette kunne tillades"

Du skal selvfølgelig lige rette oplysninger i ovenstående til de korrekte for dit forhold. 

4) Normalt etableres nedsivningsanlæg - det er billigst.

/Mulle




 


 


 

 

 

@Håndværkeren

Du påstår at: Der skal være orden i tingene, tingene skal være i orden fra starten, og derved slipper man for megen bøvl senere hen.
Det er faktisk det rene vrøvl.

Al erfaring viser nemlig det præcis modsatte.
1. At der slet ingen garanti er for at man undgår vrøvl fordi man har orden i sagerne.
2. At langt de fleste problemer løser sig af sig selv hvis blot man undlader at gøre noget ved dem.
3. Og at det allernemmeste er at løse problemerne i den rækkefølge de opstår.

Specielt sidstnævnte metode har jeg med succes anvendt i mange år.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis