Hjælp til hængekøje

Hejsa.
Jeg har købt en dejlig hængekøje som jeg har monteret ved at støbe en 8 x 8 cm. træpstolpe ned i 25 kg. stolpebeton i en dybde af "kun" 50 cm. Jeg ved nu at hullet burde have været 1 meter dyb, men gjort er gjort og det er lidt svær at få betonen op nu . Den anden ende af køjen hænger fint i et træ. Problemet er når jeg lægger mig ned i hængekøjen - så bøjer pælen et par cm. mod mig når jeg sidder/ligger i den og jeg er altså ikke nogen sværvægter. Jeg har tænkt lidt på at spænde en wire på pælen og fæstne den nede i et nyt hul fyldt med beton, men kan det gøre det ???? Jeg er simpelthen bange for at træstolpen knækker på et tidspunkt. Stolpen stikker 1,70 meter op ad jorden og karabinhagen er sat i stolpen 1,35 meter over jorden.

Jeg håber virkelig på lidt hjælp .....

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om stolpen knækker hænger mere sammen med tykkelsen end forankringen. Til formålet ville jeg ikke vælge under en 4" stolpe.

Men en bardun er en mulighed til afstivning. I stedet for at støbe et anker til bardunen kan du  hamre et galvaniseret 1" rør ned på skrå og tøjre bardunen i den, hvis jorden ikke er for sandet og løs. Røret skal nok også være en 1m for at kunne holde. Men barduner har en tendens til altid at være i vejen så man snubler i den. Særligt efter et par glas barolo og angus.

Et alternativ er en skråstiver på indersiden. Altså en stolpe på skrå. Men den skal graves ned også, og gerne hvile på en flise eller lignende nede i jorden, der kan give noget modstand.

Jeg ville nok vælge at bore et nyt godt dybt hul med et pælebor lige på ydersiden af støbeklumpen og sætte en ny stolpe deri og skære den gamle stolpe over så langt nede som muligt. Betonklodsen vil hjælpe til at imødegå at stolpen kan trækkes mod træet. En svag udadgående hældning på stolpen fra begyndelsen skader ikke. Når stolpen har sat sig efter den første brug vil den være i lod.
Jo jo, selvfølgelig kan du grave et hul og støbe en ankerblok, men den skal stadig lidt i jorden for at ligge tilstrækkeligt fast (med mindre du laver en ordentlig moppedreng.

Hvis man boret et hul med jordbord kan man fylde det med beton og støbe et øsken i toppen. Har - eller kan man låne - et jordbord er det hurtigt at lave og kræver mindre beton. Du han formodentlig leje et jordbor for en 20'er pr. dag samme sted som du køber cementen.

Husk at lade betonen hærde en uges tid før du belaster den.
"lidt i jorden" skriver du ?? Er det 50 cm dybt eller mere ?? Det anker du skriver om - følger det med når jeg køber en wire/bardun ??
Nej ankeret, er modvægten. Hvis du støber en klods af cement/beton er det ankeret. Hvis du slår en pæl i jorden og fortøjrer bardunen i pælen er den ankeret osv. 

Hvis du køber en sæk færdigbeton, gør den våd og smider den i et halv meter dybt hul er du sikkert udmærket kørende. Men husk at vente med belastning til cementen er hærdet efter ca. en uge.

Jeg håber du har overvejet det med alle de "betonklumper" i jorden i forhold til fremtidige projekter. Det er rigtig ærgerligt når man på et senere tidspunkt skal grave op til et eller andet og møder betonklodser.

Du har længere oppe fravalgt at hamre et jernrør i jorden som anker. Hvad så med  et jordanker, der kan skrues i (og fjernes igen)?Se eksempelvis her.
Det er hurtigere at lave end at grave og støbe og det kan fjernes igen lige så hurtigt, som det blev lavet og så er det billigere.
Annonce

Hehe... altså, hvis du ikke er sværvægter burde den ikke knække. Ja, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.

Men jeg har også en hængekøje, og der har det altså overhovedet ikke været nødvendigt med beton osv. Jeg har bare gravet et godt dybt hul, vel ca 70cm vil jeg tro og stoppet pælene i. Herefter har jeg bare fyldt en masse løse sten samlet i haven ned omkring og stampet det med en pæl og jord på og stampet igen. De giver sig en smule, vel også et par cm i træet når jeg har ligget i den, men ikke noget  der har givet problemer. Og den blev da brugt hele sidste sæson og indtil nu, både af min vægt (107 kg), min kæreste og diverse unger.  

Det største problem er, at den første køje vi havde i var ikke i så god stand, så den knækkede i snorene. Vi købte en ny, men den er lige de 5-10 cm længe. Dvs at min rumpe kun lige hænge en cm penge over jorden Skal havde rykket den ene pæl, men har ikke gidet grave den op



Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
man bør vel altid sætte stolper med overhang udad, så går de ingen steder

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis