Hvor mange stikkontakter efter hinanden?

Hej el-eksperter på LDS

Er igang med en renovering af vores hus som vi købte for et lille år siden. Da vi købte huset fik vi lavet et el-tjek hvor der blev konstateret forskellige ulovligheder i stueplanet (sænkede lofter uden nedføring af installationer, manglende dåser i væge m.m.m.) ulovlighederne er løbende blevet udbedret som vi er kommet frem. På første sal blev der ikke konstateret noget ulovligt.

Nu har jeg så været igang med at skifte stikkontakter og afbrydere på 1 salen til mere moderne slags Her finder jeg ud af at alle stikkontakter og lampeudtag er forbundet til hinden i en lang "streng", altså sidder de alle parallelt sammen efter hinanden. Straks tænker jeg, gad vide om det er lovligt? Det ser sådan ud:

Gruppetavle i stueplan --> lampested i stue --> 1 stikkontakt i stue --> 2 stikkontakt i stue --> 3 stikkontakt i stue --> lampested i værelse --> 1 stikkontakt i værelse --> andet stikkontakt i værelse --> lampested i næste værelse -- 1 stikkontakt i næste værelse osv osv osv...

Er der ingen grænser for hvor mange gange man kan sløjfe videre fra en stikkontakt til den næste? Jeg forestillede mig jo at man havde trukket en forbindelse fra gruppen til det første lampested og så fordelede ud til de øvrige lampesteder herfra, fra hvert enkelt lampested fordelede man så ud til stikkontakter i det pågældende værelse.

Ved godt at beskrivelsen måske er lidt kringlet. Men er det lovligt udført på den måde? Vi har totalt 14 stikkontakter/lampesteder i paralel på denne måde. Fra en sikring i gruppetavlen.

MVH
Broendbjerg
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen regler for hvor mange stikkontakter der må sidde efter hinanden.. Det er blot elektrikerens sunde fornuft..

Dog er der nogen regler i køkkenet, med to grupper og et minimum antal stikk.. men ikke hvor mange der må sidde efter hinanden.

Håber du kan bruge svaret

Jesper Pedersen

Ok, fint. Så vil jeg ikke bekymre mig mere over det.

Hele installationen på 1 salen ser også væsentlig mere professionel ud end det så ud i stuen, så der er nok ikke noget at komme efter der oppe.

Tak for svaret!

Hej Alle,

jeg skubber lige denne post frem i lyst igen, da jeg har noget a'la det samme setup hjemme hos mig selv.

Er det sket mere på dette område siden 2011?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Nej det er de samme regler der gælder.
I beboelser 1 lysgruppe pr. 50 kvm. Så i et hus på 150 kvm skal der være 3 grupper. Det betyder så til gengæld at nogle af grupperne gerne må dække mere end 50 kvm og andre mindre. Det er mere det skønnede forbrug der skal tages hensyn til. Der er kogekander, cooker, kaffemaskine, køleskab m.m. i et køkken og normalt langt mindre forbrug i værelser.
2 grupper i køkken. ( må så godt går videre til andre rum )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for info :) vi har lige renoveret, hvor jeg hjalp med at trække lidt ledninger med trikkeren, så nu kom jeg bare til at undre mig. Der blev der lavet en ekstra gruppe til køkkenet, og flere blev delt op for ikke at tage halvdelen af huset ned hvis én skulle klappe.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Fuldstændigt korrekt lavet lyder det til
Det håber jeg ;) det eneste han havde problemer med, var at få alle forbindelserne ind i styringen til hygrostat (en LK). Han sagde at fordi han havde trukket kabler med faste ledere (noget stift gråt kabel), så var det meget sværere at få plads til. (de bøjer åbenbart ikke så let). Styringen sidder på loftet for sig selv, så han gav den en stor plastikstrip for at holde den sammen. Han ville ikke risiker at ødelægge underlaget??

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis