hjælp til senge-vægs projekt

Hejsa
fed lav det selv portal, underligt jeg først støder på den nu ...

Jeg er igang med at lave de første skitser over vores kommende top nice vip op til væg seng.

min spørgsmål er til den teoretiske del om størrelsen på mine gascylindere, der skal neutralisere vægten på sengen.


Som i kan se på tegningen, mangler jeg info på mine "Gas Piston Lift" (gascylindere).

Jeg har ingen forstand på størrelser og typer af gascylinder, så hvis man har kendskab til en cylinder der kan klar en 200x140 seng med ramme vil det også kunne gøre det :-)

Håber der er hjælp at hente

-// Allan H. Andersen
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu heller ikke meget forstand på gascylindere.
Men hvis sengens omdrejningspunkt er det nederste til højre så er det jo ikke ligeyldigt hvor du fastgør gascylindren til sengen. Eller til væggen for den sags skyld.
Det er vel rimeligt klart at hvis du fastgør gascylinderen til sengen f.eks. 10 cm fra omdrejningspunktet så er det moment der skal overvindes langt større end hvis du fastgjorde samme gascylinder i punktet over pilen (Med de 34 kg).

Jeg vil tro at gascylindre købes i forskellig længde og "styrke"
Kan man i det hele taget få gasfjedre beregnet til træk?
Det man normalt ser er trykfjedre, som f.eks. i bagklapper på biler, især stationcars.
Hvad med at sætte en gasfjeder på undersiden? Evt. i siden af sengen, så ikke fjederen stritter ud i lokalet, når sengen er slået op. 
Så er det også lettere at finde ordentlig fæste på gulvet i stedet for i væggen, og du skal ikke slås med fjederen ved siden af sengen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hm, ja.
Træk og tryk må være ligemeget.
En gasfjeder er i balance, tror jeg.
Hvis du oplever at gasfjederen ved bagklappen på din bil kan trykke bagklappen op helt uden hjælp så kræver det en vis kraft at trykke klappen ned igen.
Derfor mener, (dvs. tror), jeg at gasfjederen kun skal overvinde f.eks 80% af den kraft der skal til for at trykke bagklappen - og sengen op. Resten skal du selv løfte.

Men nu når vi er igang så er handler det om moment, kraft gange arm. vægtstangsprincip eller hvad det kaldes.
Og hvis de 34 kg er sengens vægt er de i øvrigt påført forkert. Der skal mindre end 34 kg tryk til at presse sengen ned. Fordi sengens vægt er ensfordelt last. :o)
Her er endelig et spørgsmål hvor jeg kan træde til som eksperten... :-)
Da jeg gennem tiden har modtaget meget hjælp herinde på siden, er det vist tid til at give lidt tilbage. Jeg sidder til daglig som rådgiver indenfor gasfjeder :-)

Djalfe: Til dit projekt skal du bruge en gasTRÆKfjeder, og dem kan man godt beregne...
Nu har du på din tegning lavet den klassiske gasfjeder fejl, og målt trykket fra din seng ude i spidsen.
For at kunne beregne fjederne, skal vi vide sengens TOTALVÆGT, dvs. inkl. madrasser, dyner puder osv.
(Find en badevægt og vej det hele.... sengerammen op på højkant og læg så madrasser osv til bagefter.)

Når du har denne vægt, så vil jeg godt lave en beregning til dig U/B, hvor der også tages højde for progressivitet.

Jesper

www.profillageret.dk

Tak for svar ..
Jeg finder lige ud af hvad sengens totalvæg er.

Jeg er ikke helt sikker på hvad en gasTrækfjeder er (intet google resultat).
går lidt udfra det er noget lignende på linket.

Der snakkes om at lave vippe sengen med fjedre der ikke kommer ud i rummet.


Kunne forstå at afstanden fra omdrejningpunktet til hvor gasfrjedrer bliver fastgjort, har noget at sige. Vil TRYK påvirkning fra gasfjedrer være den samme som TRÆK påvirkning på mit første eksempel ??


Annonce
Jeg kan desværre ikke beregne en løsning som den sidste du henviser til.

En gastrækfjeder trækker stempelstangen til sig, istedet for at skyde den ud.

www.profillageret.dk

Ville der her så kunne gøre det ...
(Det er ikke så vigtigt om gasfjedre er synlig, da den kun ses i nattetimer


Det ser godt nok avangeret ud, helt billigt bliver det helt sikkert heller ikke. Så hvorfor alt det besvær når to blokke med liner til et par kontra vægte i det skab som sengen skal gemmes i om dagen. Det kan gøres til noget der ligner en fjerdedel af prisen på gasfjedre.

Gad vist hvordan det gode gamle amerikanske Bed In Closet system virkede?

 

Det er jo set i utallige varianter på film. Den bagvedliggende mekanik er derimod temmelig ukendt.

 

Men start her: http://www.youtube.com/watch?v=EKZF3QMgXXk 

Nu når vi er ved Youtube videoerne, så er her en rigtig LDS video: http://www.youtube.com/watch?v=W9C4Pu5sWvQ&NR=1

Her ser man systemet bag... Det ser ud til at der benyttes gasfjedre.

www.profillageret.dk

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis