Påforing af spær og højde på husmur og gavl

Hej Alle

Går og planlægger et "lille" tagrenoveringsprojekt.
Jeg skal have påforede mine spær med 245mm spærtræ. Således at jeg opnår en isoleringshøjde på ca. 350mm, da mine nuværende spær er 150mm høje og der skal jo være min 50mm. overlap mellem de 2 spær.

Hvad gør jeg med højden på hhv. min husmur og gavl. De nuværende spær ligger "forsinket" ned i husmuren, jeg kommer derfor til at mangle ca. 200mm husmur med de nye spær. Vil det være nok at lave et vindbræt i tagkrydsfiner som går fra husmuren og så op mellem de nye spær og så fuge det godt så det bliver tæt eller skal man have fat i en murer og så få ham til at sætte et par sten i?

Jeg får jo samme problem i gavlen, og da sidste spær er placeret ca. ½m fra gavlen. Vil lægterne inklusiv udhæng derfor ikke være understøttet den sidste meter, hvilket jo nok er lige i overkanten. 
Jeg tænker at man kan tage et 245mm. spær og skrue op under lægterne helt inde ved husmuren, fuge det, så det bliver tæt og så med karmskruer fastgøre det til gavlen for at sikre understøtning til lægterne. Underkanten af spærret kan så bruges til at fastgøre dækbrædderne.

Er det løsningen, eller kræver det en murer eller er der andre forslag.

Det skal jo siges at hvad end løsningen er, så bliver det jo dækket ind og derfor ikke synligt så det kosmetiske er ikke så afgørende. og at der er tale om en 1½plans ville fra 50'erne.

På forhånd tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MrX på 07 jun 2011 13:33

Hej Alle

Går og planlægger et "lille" tagrenoveringsprojekt.
Jeg skal have påforede mine spær med 245mm spærtræ. Således at jeg opnår en isoleringshøjde på ca. 350mm, da mine nuværende spær er 150mm høje og der skal jo være min 50mm. overlap mellem de 2 spær.

Jamen, så får du da lige lidt hjælp til din tagrenovering herfra...

Hvorfra har du at der skal være min. 50mm overlap mellem din gamle og nye spær ?

Det er jo kun hvis de sømmes på siden af dine eksisterende spær som opretning af spær, hvor du bare laver en direkte påforing af spær, kan du slippe for den overlapning, men bare sømmes dem sammen med sømplader, eller lasker af krydsfiner.

Du skal dog huske at have 20mm luft mellem isoleringen og undertaget, hvis det er et diffusions åbent undertag, og min. 70mm hvis det er diffusions lukket undertag.

Skrevet af MrX på 07 jun 2011 13:33


Hvad gør jeg med højden på hhv. min husmur og gavl. De nuværende spær ligger "forsinket" ned i husmuren, jeg kommer derfor til at mangle ca. 200mm husmur med de nye spær. Vil det være nok at lave et vindbræt i tagkrydsfiner som går fra husmuren og så op mellem de nye spær og så fuge det godt så det bliver tæt eller skal man have fat i en murer og så få ham til at sætte et par sten i?

Ja, jeg ville få en murer til at smide et par sten i, det er klart det pænest resultat.
Alternativt kan det lukkes med en bræt som males som resten af udhænget.

Skrevet af MrX på 07 jun 2011 13:33

Jeg får jo samme problem i gavlen, og da sidste spær er placeret ca. ½m fra gavlen. Vil lægterne inklusiv udhæng derfor ikke være understøttet den sidste meter, hvilket jo nok er lige i overkanten. 
Jeg tænker at man kan tage et 245mm. spær og skrue op under lægterne helt inde ved husmuren, fuge det, så det bliver tæt og så med karmskruer fastgøre det til gavlen for at sikre understøtning til lægterne. Underkanten af spærret kan så bruges til at fastgøre dækbrædderne.

Ja, en meter er nok lige overkanten, max. 500mm frit spænd på et udhæng, eller skal der forstærkning i det, feks. vinkeljern.

Ja, sådan kunne det kan klares, hvis man vil have et meget højt udhæng, med 350 - 400mm mm høje vindskeder, jeg syntes dog ikke det er så kønt, , da denne jo skal dække fra tagbeklædning, ned til underkant underbrædder, og derved opnå

Jeg ville få muret gavlen på til ny taghøjde, også lave overliggende underbrædder i stedet for, et flot og simpelt udhæng på 120-150 mm

Skrevet af MrX på 07 jun 2011 13:33

Det skal jo siges at hvad end løsningen er, så bliver det jo dækket ind og derfor ikke synligt så det kosmetiske er ikke så afgørende. og at der er tale om en 1½plans ville fra 50'erne.

Det er korrekt ja, men vindskede og stern ses altså stadigvæk, og med løsninger der kræver 350-400mm høj stern og vindskede, så ses det tydeligt at der er lavet en påfoing af spær, og det kan altså godt laves meget diskret og pænt...
Jeg ville tage et par vellykkede billeder og indsætte dem i kommende indlæg.
Så skal du nok få nogle gode ideer fra andre indlæggere. Og nogle skøre nogle fra undertegnede. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej koluda
Hvor har du fra at der skal være 20mm mellem isolering og undertag, ved diffusionsåbent. Alle steder jeg har læst, står der det må ligges helt tæt.

Hvad sker der hvis man ikke følger reglerne i br 100%, tænker at hvis jeg laver påforing på 145mm, giver det en total isoleringshøjde på 295mm og de nye regler siger jo min. 300mm.

Angående påforing, skal de 2 spær ligge helt tæt eller må man godt løfte det øverste spær en lille smule så man evt. Kan rette lidt op og så sætte klodser/kiler i for at skabe nogle understøtningspunkter og hvad skal afstanden mellem laskerne være.
Det er for at sikre en nedbøjning på midten af dit undertag, at man skal holde 20 mm luft mellem dette og undertaget.

Der skal ikke noget ved at nøjes med 295 mm isolering, så jeg ville nøjes med 145mm oven på de eksisterende spær, de 5mm er der ingen der hænger sig i.

Ja, man kan godt lave en opretning af spærene, selvom man kun påforer spærene ovenpå, evt med klodser / kiler mellem spærene, som du også selv foreslår.

Jeg plejer at montere nogle lasker pr. 1½ - 2 meter alt efter hvor langt og  stejl taget er.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også