Hvilket værktøj?

Hej derude

Jeg har nogle frygteligt grimme kapillærkasser som jeg gerne vil skjule og har fundet en fin guide på majorens workshop: www.majorensworkshop.dk/?p=586

Jeg har dog ikke så meget værktøj, så mit spørgsmål er:

Hvilket værktøj skal man bruge for at "flække"/dele forskallingsbrædderne og reglerne?

Hvordan tror I i øvrigt at han han fået lamellerne sat i når nu han har sat "topppen" på kassen fra start? Jeg troede at man "skubbede" dem ind i noterne oppefra?

Mvh
Jesper
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til at dele træ skal du bruge en sav. Og hvis det er meget, så er en rundsav nok lettest. Men hvorfor ikke bare købe træet i de rigtige dimensioner, så du ikke skal stå og dele det? Hvis du ikke har værktøjet, så er det da det letteste. Du kan nok bruge lægter i stedet for flækkede regler

Som jeg ser det, har han fræset en rille på bagsiden af rammerne, hvor lamellerne er skruet/sømmet i. De sidder ikke i en not.

Hej jenshøj

Jeg har selv en del lægter herhjemme, så ville helst bruge det i stedet for at købe noget nyt. Har nemlig ingen bil skal du se. Og hellere investere i nyt værktøj! :-)

Jeg tror ikke han har brugt en alm. håndsav og er en rundsav ig for besværligt med sådanne små stykker træ når det skal deles på den lange led?

Hvis han har sømmet/skruet lamellerne fast, hvorfor har han så lavet en not i rammerne? (billede nr. 5)

Det skal være dig vel ondt med noget nyt værktøj :-)

Nu er der jo ingen grund til at skære lægterne af længde før de er flækket, og dermed er en rundsav altså lettest at bruge, da det er lange stræk. Men du får selvfølgelig en snitflade, som ikke er så pæn. Så den skal muligvis høvles, dvs. du skal bruge en afretter/tykkelseshøvl, og så er det ikke helt billigt mere. Måske du kan vende snitfladen indad mod kassen, så det ikke er nødvendigt. Hvis du vil halvvere tykkelsen af nogle brædder, er en båndsav måske lettest, men igen ikke noget man køber bare til et lille hobbyprojekt. Smut evt. ned forbi den lokale snedker og få ham til at save/høvle det for dig.

Du kan have ret i, at lamellerne ligger i en not-gang. Der var bare et af billederne, hvor det så ud som han havde fræset en rille på bagsiden til dem. Men hvis du vil have den i en not, så skal du selvfølgelig bare lade være med at samle rammen, før du lægger dem i. På hans billeder ser det ud til, at rammen kan skilles ad, ved at skrue skruerne ud. (jeg ville lave det med skjulte skruer, så de ikke er synlige udefra, men det er nok en smagssag) Endvidere ville jeg nok vælge, bare at fræse en rille på bagsiden, hvor lamellerne kan sømmes fast til. Så slipper du også for at skulle halvvere tykkelsen af brædderne. Og det kan jo ikke ses, når kassen er samlet. Og så er det lettest at male inden alle delene samles. På den måde kan du også få mættet endetræet.
Hej
Har ikke set tegningerne - men der er ikke ret meget tvivl om at det optimale til at "flække" brædder/regler på langs er en bordrundsav
- fra ca. 1500,- og op i et byggemarked

woodstar afretter/tykkelseshøvl til 2k er ok til hobbybrug, hvis du skal høvle efterfølgende, eller lave en præcis tykkelse.
- endelig en kapsav til at skære brædderne vinkelret i længden - fra 1k og op med udtræk.
vh
Kiggede lige - det ligner faktisk en Woodstar tykkelseshøvl som står under bordpladen:=)
Annonce
Har faktisk fået svar fra manden selv.

Han har brugt en bordrundsav og lamellerne er skubbet i fra toppen efter han fjernede de øverste emner.

Nogen der vil af med deres bordrundsav? :-)
Man kan finde meget fine lameller, høvlede og med afrundede kanter på genbrugspladsen, de kaldes sengebunde
Hej Aksel

På den lokale genbrugsplads bliver der holdt godt øje med klunsere, så den går desværre ikke. Ellers en god idé..
Vil denne maskine kunne klare alle ens hobbyprojekter eller er det noget bæ?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=79234&n=10

Ingen bud?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også