Hvilket værktøj?

Hej derude

Jeg har nogle frygteligt grimme kapillærkasser som jeg gerne vil skjule og har fundet en fin guide på majorens workshop: www.majorensworkshop.dk/?p=586

Jeg har dog ikke så meget værktøj, så mit spørgsmål er:

Hvilket værktøj skal man bruge for at "flække"/dele forskallingsbrædderne og reglerne?

Hvordan tror I i øvrigt at han han fået lamellerne sat i når nu han har sat "topppen" på kassen fra start? Jeg troede at man "skubbede" dem ind i noterne oppefra?

Mvh
Jesper
Hej derude Jeg har nogle frygteligt grimme... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper

Jeg har 'tilfældigvis' en sweitzisk INCA bordrundsav på dba.dk som godt nok kører på 400 volt men hvis du har god strøm i værkstedet så ...

Den ville jeg nok supplere op med en håndholdt overfræser - HN har meget ofte en god Bosch til latterlige 500 dkk. + et lille kineser fræsebord til et par hundrede og du har en god gds kombination der kan klare mange opgaver

Så mangler du blot at finde en afretter/tykkelseshøvl ...

/bjørn

PS: Da de fleste forskallingsbrædder er 100 -125 mm brede er det ikke noget en bordrundsav kan klare i 'et hug' - der skal du bruge en båndsav eller save brædderne igennem på langs inden du flækker dem ...

/bjørn

Hej bjørn

400 volt er lige i overkanten. Men tak for tilbuddet.

Kan man ikke bare dele forskallingsbrædderne på langs med bordrundsaven? Det behøver man vel ikke en båndsav til?
Hej bjørn

400 volt er lige i overkanten. Men tak for tilbuddet.

Kan man ikke bare dele forskallingsbrædderne på langs med bordrundsaven? Det behøver man vel ikke en båndsav til?
De fleste bordrundsave har en skærekapacitet på mellem 50 og 75 mm. Så kan du jo selv regne ud hvordan du skal flække dine brædder

Men når du skal 'halvere på den smalle led' skal du tænke på at du skal trække savsporets (ca 2-3 mm) fra og tilbage er der så ikke så meget uanset om dine brædder er 19 eller 25 mm tykke. Det kræver en rimelig smal skubbestok ...

/bjørn

Annonce
Hvad er en skubbestok?
Det er en stok, stav eller 'pind' som du benytter til at skubbe dit emne frem til og ikke mindst forbi den kørende klinge på saven. Alternativet er jo at benytte fingrene ...


/bjørn

Så hellere end skubbestok end 9 fingrer... :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også