Spærtræ til skur - 45x120 eller 45x145?

Hej,

Jeg er igang med konstruktion af et skur - eller rettere - materialeindkøbet - og blev pludselig i tvivl om jeg har underdimensionereret spærtræet (på indkøbslisten).

Skuret er 6,5 x 3 m - og der ligges T1 spærtræ over hver 60 cm. Ovenpå "selvfølgelig" OSB plader og tagpap.

Men er 45x120 nok til sådan en konstruktion? Eller skal jeg gå op i 45x145? (regner med 45x195 er "for meget").

Håber på et hurtigt svar
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu fortæller du ikke hvordan du har "dimensioneret" dine spær hidtil.  :o)

Men vi antager at dit tag er et "Let tag"
Og i flg. velhæftede tabel passer det lige akkurart med 45x145 mm spærtræ på de 60 cm c/c.

Som en ekstra service: 300 N/m² er det samme som 30 kg/m2, hvilket betyder at den største last på dit tag sættes til 30 + 25 kg = 55 kg.
Derved fås (teoretisk) den nævnte nedbøjning på 7,5 mm om sommeren og 7,5 + 5 mm = 12,5 mm om vinteren. (Når der ligger sne på dit tag jo).    :o)

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm 

Prisforskellen mellem 120 og 145mm er vist også meget lille...
Det var ikke så meget prisen Det var mere den samlede højde. Jeg kommer i konflinkt med de max 2,5 m ved 2,5 m fra skel, med en 145 - med mindre jeg lige saver et par ekstra cm af højden på stolperne. JA - det er småtingsafdelingen... men vil hellere være på den sikre side
Eller oplægge spærene med mindre mellemrum, eller udlægge et massivt dæk af sammensømmede lægter - på højkant.
Eller grave skuret en ½ meter ned i jorden. Gode råd skal det ikke mangle på her! :o)
Ja, her strøer vi om os med godt råd....
OSB Plader og tagpap har det ikke så godt sammen, iht. TOR`s anvisninger betegnes OSB som kritisk underlag for tagpap.

Du skal være meget opmærksom på at holde en fugeafstand ml fer og not på 3 - 4 mm luft. Du må ikke banke pladerne stram sammen.

Du kan få leverandør`S montagevejledning der står det også skrevet.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej

Hvad ville du så ligge under tagpappet? Kan du evt. henvise til der hvor det står hos TOR (hvis det står på deres website... - kan ikke umiddeltbart se de har anvisningerne liggende online - udover der står hvilke anvisninger der er gældende).



/Johan
@ tagdækkerclaus

Men OSB plade har jo været brugt i mange år som underlag for tagpap. Og efter et hurtigt opslag på Icopals hjemmeside optræder OSB-plade stadig i deres specifikationer. På linie med krydsfiner.

Så hvad er det der gør at OSB ikke kan anbefales?

Personligt er jeg nu osse mest til krydsfiner, altså Douglasplader, som underlag for tagpap.
Selv om jeg egentlig ikke rigtig har noget at have den mening i. Måske fordi jeg mest kender OSB til beklædnings- og dekorationsformål.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis