Sandfang til faskine - hvor meget sand?

Jeg kan se at der relativt mange gange er snakket om sandfang her inde, men jeg kan ikke lige finde noget der matcher mit spørgsmål

Jeg har en faskine i haven, og stort set hver gang det regner så kan jeg se at der står vand oven på sandfangbrøndens dæksel, så den trænger nok til at bliver renset, mit spørgsmål er hvor meget sand der skal være i brønden, det virker ikke umiddelbart som om der overhovedet er noget sand i denne her, men det er meget svært at se bunden, dog følelses ikke det ikke sådan med et kosteskaf.

Igår fik vi et skybrud, og der kom derfor en del vand så der ved jeg at brønden var helt fyldt fordi jeg lukkede den op, idag (8timer senere) ser det så udsom om vandet igen står på et acceptabelt niveau omkring vandlåsen, men er det ikke lige lovligt langsomt at det siver ud i grunden / faskinen?

Er der nogen der har en principtegning eller noget af sandfanget som beskriver hvordan det fungere mht sandet, det giver ikke meget mening for mig at der bare skal ligge noget sand i bunden af brønden som ikke dækker udgangsløbet til faskinen, men omvendt man man dækker udganshullet så kan der jo heller ikke komme vand ud den vej, eller ihvertfald så løber sandet jo ud i udgangshullet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi skal vist lige helt tilbage til basis.

Sandfanget har til formål at udskille det sand, og andet; der føres med af vandet fra din tagflade.
Sandet slæbes med af det strømmende vand, i bunden af røret. og når det når sandfanget, falder det ned i bunden af sandfanget. Og ikke ud i faskinen hvor det jo i givet fald ville tilstoppe samme faskine - over tid. Og dermed gøre faskinen virkningsløs.

Sandfanget er et lodret stående rør hvor sandet ophobes. Og som skal renses fra tid til anden. Fordi, hvis røret fyldes op, vil det jo ikke kunne fange sandet, som så ender i faskinen osv...
Det du oplever er simpelthen bare at din faskine ikke har kapacitet nok til at tage regnvandet lige så hurtigt som det strømmer til. Som det regner, falder ned fra himlen, (som jo faktisk er en sky i dette tilfælde).

Og det er der sådanset ikke noget galt i. Hvis det vand der hober sig op ikke er til gene for dig er det jo uden betydning.

Hvis du gerne vil have at vandet skal strømme hurtigere ud i grunden er der mange muligheder for forbedring. Men de har alle den ulempe at de koster enten penge eller hårdt arbejde. Og Så er vi jo omgående ude på et skråplan. :o)
Vi skal vist lige helt tilbage til basis.

Sandfanget har til formål at udskille det sand, og andet; der føres med af vandet fra din tagflade.
Sandet slæbes med af det strømmende vand, i bunden af røret. og når det når sandfanget, falder det ned i bunden af sandfanget. Og ikke ud i faskinen hvor det jo i givet fald ville tilstoppe samme faskine - over tid. Og dermed gøre faskinen virkningsløs.

Sandfanget er et lodret stående rør hvor sandet ophobes. Og som skal renses fra tid til anden. Fordi, hvis røret fyldes op, vil det jo ikke kunne fange sandet, som så ender i faskinen osv...
Det du oplever er simpelthen bare at din faskine ikke har kapacitet nok til at tage regnvandet lige så hurtigt som det strømmer til. Som det regner, falder ned fra himlen, (som jo faktisk er en sky i dette tilfælde).

Og det er der sådanset ikke noget galt i. Hvis det vand der hober sig op ikke er til gene for dig er det jo uden betydning.

Hvis du gerne vil have at vandet skal strømme hurtigere ud i grunden er der mange muligheder for forbedring. Men de har alle den ulempe at de koster enten penge eller hårdt arbejde. Og Så er vi jo omgående ude på et skråplan. :o)
Haha, så har jeg jo totalt misforstået funktion af sandfanget, og nu giver det erfor god mening at jeg ikke kan finde ud af hvor meget sand der skal være i brønden.

Tak for dit svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis