Kan man afmontere gearet(dv10) uden at skulle have hele motoren op

Hej
Jeg har en gammel Bukh dv10, hvor gearet er gået i kage. Først kunne jeg ikke få den i frigear, når først den var i gear med motoren tændt. Så kunne jeg stoppe motoren og få den ud af gear. Nu er den i bakgear, både i frigears- og bakstilling. og hvis jeg sætter den i frem-gear, stopper motoren. Jeg har bange anelser. Der er masser af olie på gearkassen, men den er gammel.
Kan man afmontere gearet(dv10) uden at skulle have hele motoren op
Og hvem kan fixe den slags til et rimeligt salær?
Jeg bor på sydfyn.

Vh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah hvis dit motor rum er så stort at du kan komme rundt dernede kan du da godt skille gearet fra motoren, men det skal jo en del plads til for det skal jo trækkes noget bagover for at komme fri af den indgående hoved aksel !
Næh du hiv nu den motor op og få det gjort rigtigt fra starten.
Jeg ved ikke om Pedersen & Sørensen stadig eksistere i Svendborg, ellers kan du nok få den repareret hos Marstal motorfabrik Tlf. 62531219. Så vidt jeg husker forhandler de også Bukh
Hej.

Tak for svar, jeg tror du har ret i at motoren skal op, desværre, der er ikke meget plads at arbejde på.
Hvordan kommer man egentlig forbi drivakslen, hvis gearet skal bagud for at komme af, som du siger. Så sidder drivakslen vel i vejen, eller har jeg overset noget(det har jeg nok..)?

Pedersen & Sørensen lever i bedste velgående, men de er jo nok ikke på den billige side. Jeg tænkte mere noget i retning af en mekaniker, der har sværget evigt troskab til Bukh og nærmest vil betale for at lave det.....



Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Det vil nok være billigere at finde et brugt, der dur. Det er sikkert konuskobling, som er slidt, og ikke vil slippe indgreb. Vistnok svært at få dele.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok - jeg undersøger markedet for et brugt gear, det kunne tyde på at det er godt at have i baghånden, hvis det nuværende skulle vise sig at have lidt stor skade.
Jeg har læst om nogle stilleskruer på modsat side af gearskifteren, kan de gøre en forskel hvis slidtage er problemet?

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Det er et Borg Warner gear, og det lyder som om at det er så gammelt at det er den type med kæde i, til bakgearet. Drop at reparere det, køb et brugt, men det skal passe til Bukh´s flange.
Prøv at kontakte Ledøje Diesel, Han har næsten med sikkerhed noget stående, ellers ved han hvor man kan finde det.

Mvh Finn
Annonce
Skrevet af Fangorn på 08 jun 2011 21:35
Hej Finn.

Tak for svar.

Det lyder som om at der er bred enighed om at det ikke kan betale sig at begynde at reparere på det, så ham "Ledøje"   lyder som vejen frem. Er der ellers nogen i Rudkøbing, der arbejder med den slags?

Vh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Ups, jeg troede Ledøje Diesel var et brugernavn her på siden... Det er simpelthen et firma ved Sorø.
Beklager hvis nogen skulle være blevet fornærmet over min smiley i forrige indlæg.

Mvh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Send mig lige en pm så sender jeg nummeret til en af mine venner der har to dv10'ere stående der ikke kan køre, begge har gode gear. Jeg tror godt man kan skifte det uden at skulle have motoren op.

Dr_Lyn
Hej Lyn.

Jeg har sendt dig en besked. Jeg går ud fra at det var det du mente med "pm".?

Vh. Bjørn

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Nå, så kom gearet af, og jo, man skulle have hele motoren op i mit tilfælde... Længe leve Simon, der ene mand fik løftet og drejet hele motoren, "...så man kunne komme til..."
Næste skridt bliver at få lavet en vurdering på om det kan laves, hvis altså ikke vurderingen i sig selv er for bekostelig. Hmm, mange overvejelser:
Skal man købe et brugt, der ikke er efterset - men virker - til en rimelig pris, eller investere i et dyrt, der er renoveret hos en professionel?
Det handler jo bare om at komme ud at sejle a.s.a.p.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis