MGM comfort pillekedel

Jeg leder efter et lille pillefyr til mit bryggers, og så et MGM comfort på Roskilde dyreskue. Det udemærker sig ved at have en lille pillebeholder på siden (100 l) så den ikke fylder meget mere end mit oliefyr. Det har ellers været en stopklods at få plads til pillebeholderen, da der ikke er så meget plads hvor det skal stå.
Det er bare så nyt at jeg ikke kan finde noget om det nogen steder. Er der nogen der kender til det, eller firmaet Liagro som leverer det?


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
læs de her indlæg igenem og du kender svaret
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?t=2724

Søg istedet Biokomfort i nordjylland og få en woody brænder, så er du sikker. M.h.t. den lille tank: Lad være! det fortryder du!
1. I højsæson for fyring, bruger dit fyr op til 25-30 kg i døgnet. Dvs. du skal hælde på hver 3 dag.
2. Du kan ikke tage hjemmefra på weekend eller ferie, uden naboen skal ind og hælde piller på.
Kig hellere på en mulighed for at sætte en buffertank udenfor lokalet, med et rør gennem væggen.
Held og lykke

 

Det var også en Woody eller en Scotte jeg først havde tænkt på, men jeg fik at vide at det ikke var godt men tanken udenfor da pillerne så vil suge fugt. Næste alternativ er så at bygge et skur til det men det ene tager jo det andet med sig.


back to basic: Du skal under alle omstændigheder tænke dig godt om, før du springer ud i et pillefyr-projekt.
Jeg har pillefyr på 6. år og er rigtig godt tilfreds. MEN jeg var også indstillet på flg.:
1. Lagerplads. Der er ingen økonomi eller praktisk idé i at købe mindre end 3 paller ad gangen. dvs. 2,7 - 3 ton. Dem skal der være plads til. De fylder nok omkring 3-4 kvm i fuld lofthøjde. Køb i sække, så kan de ligge i et skur, der er tørt.
2. Uanset hvad du vælger af brænder, woody,scotte ell. lign, så hav prioritet på comp. styring, pausefyring, el-start.
Med computerstyring får du en meget præcis fyring, året rundt. pausefyring betyder, at fyret, når det har nået arb.temp. dvs. ca. 60 gr., går i pause, her tager fyret lige piller nok til at holde kedlen på de 60. Kommer der et forbrug af f.eks. varmt vand, går fyret automatisk over i drift og tager ekstra piller ind. El-start benyttes ved opstoart efter rensning og hvis pausefyringen uventet går ud. Der er monteret en el-stav "dyppekoger" lige indenfor risten, hvor selve bålet ligger. Når fyret er gået ud og kedeltempereaturen er nået ned på f.eks. 45 gr. går computeren i optændingsmode og tager piller ind, starter el-staven og blæser. Når den indbyggede fotocelle registrerer ca. 20 lux lys i bålet, går fyret over i drift, indtil drifttemp. er nået og så tilbage til pause. Man kan på et display se, hvor mange gange el-starten har været og kan så regulere pausefyrings-pillemængde lidt op.
En anden ting er kedlen. Der findes mange billige kedler, det er ikke den dyreste investering i projektet, så gå ikke på kompromis. Du kan sætte meget af besparelsen ved pillefyring over styr, ved at vælge en kedel, der ikke har en ordentlig udnyttelsesgrad af varme. Under alle omstændigheder: Køb IKKE et for stort pillefyr. En 15 kw kan fyre 200 kvm op.
Mht. tank: Hvis du har plads og det ikke skæmmer, kan du få en udendørs tank, der kan indeholde adskillige ton.
PS: jeg giver 1475,- for 975 kg piller. 1 liter fyringsolie er lig 2 kg piller. Vi fyrer 145 kvm op med 5 tons - også med hård vinter. Det kan godt betale sig med lidt ekstra bøvl!

 

Lad mig lige kommentere den med prisen på piller.
Øst for Storebælt er det slet ikke nemt, hvis overhovedet muligt, at finde piller til under 2.000 kr. pr. tons.
I Jylland er priserne pressede pga den lette adgang til billige piller i Tyskland, hvilket åbenbart pisser brændselshandlerne af, kunne jeg forstå på dagens nyheder.
Men alligevel vil jeg stadig anbefale pillefyret og kan helt tilslutte mig Uldal's betragtninger og gode råd.

Selv klarer jeg mig med en gammel Salamander og en TB-mini pillebrænder. Det er muligt jeg kunne spare lidt ved at skifte til noget mere moderne, men når jeg i afvigte fimbulvinter kan opvarme 300 m2 middelgodt isoleret bolig og grundopvarme 112 m2 halvdårligt isoleret værksted med 10 paller piller, så tror jeg ikke det kan svare sig for mig, og slet ikke når jeg ser Uldals opgørelse!

Med venlig hilsen
ktm

 

tak ktm, rart at få bekræftet at jeg ikke binder nogen noget på ærmet. Jeg har lige kontrolleret indkøbene af piller, juhu! Forbruget gennem de sidste 12 mdr. har "kun" været 4 t. Men det er selvfølgelig også med en spansk Roca kedel, ku have været bedre.

 

Annonce
Med i dine beregninger skal du medtage, at din Roca, der er af støbejern, ikke brænder op på 6-8-9 år. Det svarer til at du roligt kan brænde 1 ton piller for meget af, hvis vi nu skal sætte sagen lidt på spidsen.

Jeg kunne nok redde lidt, ved at være mere flittig med at børste kedlen indvendigt af oftere, og så få fat i en modulerende styring.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg takker for de gode indlæg.
Det kunne godt være man skulle kigge lidt på det med udendørs magasin. Var også inde og kigge på en Twinheat cpi 12 men jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg har plads til den. sendte en mail til Altra i går. Så må vi se om de har tid til at svare :-)


jeg hyler med i kor

scotte/woody er et fornuftigt valg ikke kun pga prisen man sandelig også på kvaliteten
bla skal fremhæves våbnet mod alle pille/faldstokerer skræk skod piller KOMPRESORRENS som kan tilkøbes

prisen for en 10kw scotte er der vertfald ikke noget galt med ;-)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

der, hvor du skal vogte dig er, ¨når du køber piller. Selv kvalitetsprodukter kan svinge. Jeg har flere gange været udsat for, at købe 8 mm Barlinek, der var så hårde, at min stakkels snegl ikke kunne gnaske dem. Har for længst skåret igennem og fodrer med 6 mm - uden probs eller tab af effekt.
KTM, ja rensning er noget der ligger så hårdt i rutinen, at det gør ondst. I højsæson hovedrens hver 10. dag. For øjeblikket 1 gang mdl. Og så tar det kun 20 min fra kold kedel til igangsætning ... så deeeet.

 

Det er også kun regulær dovenskabelighed fra min side. Jeg burde feje/rense en gang om ugen i højsæsonen, eller efter ca 4-500 kg piller, men det bliver kun hver 14. dag.
Ja lidt efter gåpåmodet, tager det mig også ca 20-30 minutter, hvorefter alt er ryddet op og støvsuget og asken båret ud i skraldespanden.
Tanken er værre end handlingen!

Jeg har også fået kedelige overraskelser med piller. Nogle gange med alt for meget smuld, andre gange så knaldhårde, at sneglen næsten ikke har kunnet få dem igennem.
Jeg har de sidste sæsoner brugt piller fra Danish Agro, og de har været rigtig udmærkede, med kun meget lidt aske, men nogle gange en del smuld og så sidste sæson fik jeg pludselig 4-5 paller med stenhårde piller, som sneglen nær var brudt sammen over.

Derfor er jeg gået væk fra tanken om et større siloanlæg, for tænk om man fik 10 tons alt for hårde piller med alt for meget smuld og jord.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis