Tomos quadro - Hvordan kommer jeg over de 5 km/t?

Hej! :-)
Først vil jeg lige sige at jeg er knallert-jomfru på den store klinge - jeg ved intet om knallerter, udover det mine venner nu engang har prøvet og banke ind i hovedet på mig.
Men i skal ikke være bange for at svare med nogen fagudtryk eller lignende, for jeg får bare mine venner til at oversætte/gøre det i skriver .

Jeg har en smuk smuk Tomos Quadro som jeg går og bakser med lidt for sjov, fordi jeg må erkende jeg er blevet lidt forelsket i det med at få olie på fingerne en varm sommerdag 
Det er en 2 gears, og umiddelbart kører den ''fint nok'' og der har ikke været nogen problemer med den, men det er ikke den hurtigste knallert på havnen - det må jeg nok se i øjnene. Jeg ved ikke præcis hvor hurtigt den kører for dens speedometer virker ikke, men vil tro en 20 km/t eller sådan noget, jeg bliver ihvertfald tit overhalet af min vens Puch 

Men det der har givet mig blod på tanden (til at få den til at kører hurtigere) er at når den løber ud for benzin og kører på de sidste dråber, så lige før den går død gasser den helt vildt op og kører meget hurtigere end normalt. 
Er dette normalt når en knallert løber tør for benzin?
Tror i jeg kan få den til at permanent kører så hurtigt? :-)

Hvis i har nogen indvendinger omkring hvordan jeg evt. kunne 'tune' den eller bare nogen gode råd til en Tomos Quadro/knallert, så fyr endelig løs med alt jeres krudt, det kunne være dejligt med nogle gode råd 

Fortsat god dag i det danske sommervejr!

 ....hvis jeg dog bare kunne kommer over de 25 km/t!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Unge ven, her på LDS. råder vi ikke til ulovligheder. Så vil du ud og slå dig halvt fordærvet, så prøv om du kan få hjælp hos www.scootergrisen.dk
Ulovligheder?
For det første har jeg ikke skrevet at jeg vil kører på den på befærdede/offentlige veje hvor en knallert har en fartgrænse.
Endvidere skrev jeg at den kørte ca. 20 km/t, og hvis jeg husker rigtigt er fartgrænsen for knallerter 30 km/t, og jeg skrev ikke på noget tidspunkt at jeg vil have den til at kører 120 km/t.

Jeg kan udemærket forstå hvis du ikke vil skrive gode råd til ulovlige handlinger - men det var ikke et ulovligt råd jeg søgte.

Du må have en god dag.

 ....hvis jeg dog bare kunne kommer over de 25 km/t!



det  lyder som om den får en for fed blanding (for meget bensin i forhold til luft )

hvis du kan , så prøv at få en mindre strålespids i din karburator
jeg kender ikke de moderne knallerter i dag,
men principperne er sikkert de samme som dengang

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

til håndværkeren: han spørger bare om hvordan han får sin knallert til at køre det den må,
du skulle hellere være efter ham flyttemanden der reklamerer i forskellige tråde
uden at komme med noget  som helst fornuftigt input

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

skild kaburatoren ad og skift strålespidsen som skrevet ovenfor. måske den skal justeres lidt. Prøv at skrue påde skruer der er på kaburatoren imens den er i gang og se om det ændre noget

mvh jan
Annonce
Først skal du, som omtalt ovenfor, have blandingsforholdet mellem benzin og luft justeret korrekt.
Derpå skal tændingen stilles efter fabrikkens forskrift.
Udstødningsrøret skal adskilles og renses, inklusive fløjten, så maskinen kan komme af med gasserne.
Luftfilter og tændrør skal selvsagt være i topform.

Efterfølgende kigger du på din kæde. Den skal være ren og alle led kunne bevæges frit, og den skal smørres med egnet smørremiddel.
Dæktrykket skal være som fabrikanten foreskriver.

Nu kan din fine Tomos køre en lille sjat over 30 km/t, og endda lovligt.

Skal farten yderligere op tager du en tur til Møn og kører ud over klinten. Det involvere ikke at gøre knallerten ulovlig, og dermed er det det eneste råd til højere fart du kan få af mig.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Rolias på 06 jun 2011 20:16
til håndværkeren: han spørger bare om hvordan han får sin knallert til at køre det den må,
du skulle hellere være efter ham flyttemanden der reklamerer i forskellige tråde
uden at komme med noget  som helst fornuftigt input
Nu henviser han til at kamaraten altid overhaler ham, det kunne i mine "øre" lyde som at den kamarat køre ulovligt. Men nu har Chr. givet en fyldest gørende beskrivelse af hvad der skal gøres.
Men hensyn til flytte manden, har jeg gjort JørgenE opmærksom på hans reklamer, det er så op til Jørgen hvad der så skal ske.

Når du har fået indstillet det hele.. renset udstødningen osv. så skal du prøve at blande din egen benzin.
Silkolen laver en fuldsyntetisk to-takt olie.. den er lidt dyr, men den brænder rent hvis du blander den som der står på dunken. Du vil sikkert opleve at den trækker bedre og giver nogle få kilometer ekstra på toppen - lovligt.
Sådan en stoppet udstødning gør jo så den ikke kan komme af med luften og derfor bliver din blanding for fed.. start med at få din udstødning ren.. hvis den har kørt perfekt bliver strålespidsen jo ikke pludselig forkert.
Jeg ved ikke hvilke tændingssystem der er på den.. Er det platiner så skal de måske skiftes, men i i hvert fald justeres.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis