Afmontering af ledninger fra ISO-stik?

Hej

Da min autoradio ikke husker de indkodede kanaler, har jeg fundet frem til, at jeg sandsynligvis blot skal bytte rundt på to ledninger i ISO-stikket (den røde og den rød-brune):

Mit ISO-stik

Jeg synes dog, at dette virker lettere sagt end gjort, da de sidder umanerligt godt fast.

Jeg har efterhånden læst en del forum-indlæg rundt omkring på nettet, for at finde ud af, hvordan jeg får ledningerne løsnet fra stikket - men uden held.

Nogle folk skriver, at der skal bruges et specialværktøj til formålet, men at man også kan bruge en nål, en lille skruetrækker og andre improviserede værktøjer.

Kan nogen give en deltaljeret beskrivelse af præcis, hvor og fra hvilken retning man skal indsætte sin skruetrækker og evt. hvilken vej den skal vendes eller drejes?

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er muligvis noget du kan bruge http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Polvarktoj/ brug

Det fikser jeg...
Hej Gensai

Det ligner et stik fra en VW ?
For at tage terminalerne ud skal du lave dig et stykke værktøj af f.eks. en cykel eger eller et stykke ståltråd som måler ca. 1,5 - 2,0 m.m. i diameter -
 
det skal slibes flat på de 2 modstående sider så det kommer til at ligne en skruetrækker men siderne skal være paralelle med ca. 0,5 m.m. mellem dem.

Når du har dette vender du stikket med ledningerne væk fra dig selv og stikker værktøjet ned i de to huller som er til højre og til venstre for den terminal du vil ha ud.

Mens værktøjet trykket ned i hullet så langt som det kan komme uden at bruge vold, skal du dreje det frem og tilbage i begge huller. så burde terminalen være løs ellers prøv en gang til.

Når du har fået 1 ud kan du se hvordan "låsene" sidder på terminalen ! så du nemmere kan klare de næste.

Ps du kan nok godt bruge det værktøj du linker til, men det jeg foreslår er billigere men hvis du vi ha noget kan du bruge  19-1273 eller 19-1274 fra Biltema.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
denne stik er af den type af tamaya stik.
der hvor "benene" har "modhager" der låser i stikhuset.
for at få dem ud. kræver et speciel værktøj
der består af 5 mm. rundjern der er drejet ned til 3mm. til 3.5 mm.
og boret med 1.8 til 2.0 mm.

og værktøjet trykkes ned over "benet" og der kan du trække i ledningen
og der med stikbenet med ud.

og værktøjet gør den fidus i at trykke modhager ind i benet
så den kan trækkes ud.
og benet kan genbruges ved at trykke ned i stiksuset.

Nu vrøvler du Hans2
 
- det er ganske normale ISO stik til autoradio. Der terminalerne er  I K K E  runde men rektangulere med en eller 2 låse flige på modstående sider.

Hilsen Polobjørn

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej

Du har ret polobjørn: Det er en VW Polo (1997). Jeg aner dog ikke om det er originale stik.

Jeg vil prøve mig frem med dit forslag, så snart damen kommer hjem med bilen.
Jeg giver lige en melding om, hvorvidt det lykkes for mig
Annonce
Hej

Det er det originale stik som du viser på billedet - for at få terminalerne ud af huset skal du trække den lille gule lås som sidder i den ene side af stikket ud med en spids ting - den sidder ikke særlig fast - det er de rigtige ledninger du vil bytte.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn.

okay.

jeg trode at stikben var runde. men så er de med flade ben.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis