Fliser oven på gammel betonbelægning ...

På nordsiden af vores gamle hus fra 1918 er der en lille lukket gårdsplads på 4 x 10 meter. Pladsen er omgivet af bygninger på de tre sider og en mur på den sidste. 

Størstedelen af gården er i dag forsynet med en gammel betonbelægning på nær et par små områder hvor der har været lidt beplantning.

Jeg skal til at lægge herregårdssten/fliser i hele gården og da gårdspladsen ligger 15-20 cm under niveau af de omgivende mure ville det 'være belejligt' hvis jeg blot kunne benytte den eksisterende betonbelægning som bund for lidt stabil + mit afretningsgrus og mine fliser. Der kommer ikke større belastning på arealet end min egen kampvægt

Vil dette være ok eller skal jeg virkelig først fjerne betonbelægningen og erstatte det med en stabil bund efter klassisk opskrift?

/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at gå den "tunge" vej, fjern den gamle beton før du begiver dig ud i ny belægning.
Og hvorfor så det !
Jo ved et heftigt regnvejr kan vandet der siver ned imellem fliserne ikke komme hurtigt nok væk, hvorefter noget grus vil blive flyttet og det bliver ustabilt.
Hej og tak for dit hurtige svar. Fik nok ikke udtrykt mig tydligt nok, men der er nærmest tale om en 'kasse' hvor den eksisterende betonbelægning er bunden og betonsoklerne på de tilstødende bygninger udgør kassens sider. Der er således ikke rigtig nogen steder hvor gruset kan flytte sig hen ... bortset fra opad



De afløbsbrønde der i dag eksisterer i gården vil selvfølgelig blive ført op i nyt niveau

/bjørn

Jo da Farfar du udtrykte dig tydeligt, og nu hvor du har ulejliget dig med at lægge billeder på, er jeg 100 % sikker på at den gamle beton skal fjernes.

ja håndværkeren har fat i noget af det rigtige,

hvis du lægger grus og fliser ovenpå en vandtæt beton, hvor skal det vand der siver ned mellem dine fliser så forsvinde hen ???????

knus betonen med en borehammer med mejsel på så der ikke er en vandtæt belægning  under dine fliser, så kan det godt lade sig gøre

når du har fået slået betonen i stykker så fylder du stabilgrus på  så du er ca. 10-12 cm under færdigt niveau
så skal det vibreres, og så kan du fylde op med afretningsgrus , vibrere igen,
rette af, og så lægge dine fliser , så sker der ikke noget
god fornøjelse med projektet
det skal nok blive godt.


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Har lige spenderet en måned på langs med dårlig ryg og 10 kiropraktorbesøg. Så Rolias - Det var da en rigtig rigtig god løsning du der tryllede frem! Tusind tak. Jeg gir' sku en øl i lufthavnen

/bjørn

det er bare helt i orden,
husk at lægge billeder ind  når du er færdig,
eller løbende efterhånden som det skrider frem

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis