Erfaringer med thermex triotap kogehane

Vi har haft trio i et halvt års tid. Den virker rigtig fint.
Jeg har dog en stærk, men kun delvist bekræftet mistanke om, at den
sluger temmelig meget strøm. For det første er vores el-forbrug steget
markant sidenvi monterede trioen (det var dog en større renovering, men
vores øvrige el-apparater blev bare udskiftet, trioen er ny ift tidligere), for 
det andet oplever jeg ofte, at dioden på vores elmåler blinker hurtigt (ca 2x i sek)
hvis jeg slukker for trioen på tavlen, falder frekvensen til under et blink i sek.
For det tredie er flisegulvet ved soklen hvor tanken ligger, betydelig varmere
end resten af gulvet ( måske 5 grader), der siver altså en hel del varme fra tanken.
Har i lignende oplevelser?

/lasse 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen erfaring med den type produkter - men har siden den første cooker blev præcenteret været meget skæptisk overfor deres tal - og også meddelt elsparefonden at den var gal - samtidig med at de roste princippet til skyerne.

I dit tilfælde ville jeg prøve at montere en elmåler kun til vandvarmeren - det er jo nemt hvis den bare er tilsluttet i en stikkontakt - og så måle forbruget, både i et døgn hvor det er strengt forbudt at bruge vand fra den, og i et døgn hvor i bare opfører jer normalt. Disse forbrugstal skal så sammenlignes med de forventninger du har haft til produktet.

Ligger lagertanken direkte på betongulvet - kan den pakkes ind i ekstra isolering - f.eks. rockwool ?


/ Claus

Takker.
Jeg har endnu ikke sat en måler på. Det vil jeg selvfølgelig gøre, men da min elektriker har monteret tanken direkte i en universaldåse, er det et lidt større projekt, som jeg i princippet ikke må lave selv.
Ja, tanken ligger direkte på gulvet, det var netop fidusen, at den ligger i soklen. Men jeg vil da forvente, at den er effektivt isoleret, - mindst ligeså godt som en termokande.
Jeg vender tilbage med effektmålinger, når jeg engang kommer så langt....
Som jeg forstår det, så er det udenfor soklen du kan mærke at gulvet er varmere. Hvad med i bunden af det skab, som den ligger under? Er der også varmt?
Måske ligger "kedlen" direkte på flisegulvet, så varmen kan fise den vej ned, og med al isoleringen ovenpå kedlen, så skabsbunden er kold.
I det tilfælde kan der hentes en del ved at få noget isolering under tillige, også selvom det et på bekostning af isolering på oversiden.

Uden i øvrigt at vide præcist, hvad man må mht at tege ledninger ud af en universaldåse, så kræver det altså ikke meget mere end "Den lille ledvogtereksamen (med elhegn)" at gøre det. Husk at det kabel, forlænger med skal have en dimension der passer til forbruget og sikringen.
Når du efterfølgende fjerner måleren kan du sætte et tidsur på, så kedlen slukker om natten og når I ikke er hjemme. Det vil holde lidt igen på forbruget.

Uanset hvad, varmen i gulvet indikere, at du har en styg strømtyv i soklen.

Chr,

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hejsa

Jeg følger interessant med i denne tråd.

Vi har netop påtænkt os at installere sådan en triotap fra thermex, i det nye køkken, som vi er ved at lave.
Jeg syndtes at det er smart at den er lavet så den kan ligge nede i soklen, samtidig er det kogende vand integreret i det samme bla. batteri son kold og varmt vand.
Vi havde først set på en qooker, men den er så høj, at den ikke kan stå under håndvasken inde i vaskeskabet.

der er dog en ting der trækker ned ved triotap: den bruger 35W når den kører i tomgang 8altså bare holder vandet kogende) mens qooker´en bruger 10W.

Jeg ser frem til at høre mere om måle resultaterne.
Skrevet af Gaxi på 07 jun 2011 20:20

der er dog en ting der trækker ned ved triotap: den bruger 35W når den kører i tomgang 8altså bare holder vandet kogende) mens qooker´en bruger 10W.

Jeg ser frem til at høre mere om måle resultaterne.
Der er en tomelfingerregel, der siger at 6 Watt koster 100 kr om året i stand by strøm. Da det trods alt er en meget lille del af tiden der varmes på vandet -modsat at vedligeholde temperaturen, (målt over et år), kan st.by forbruget antages at ligge på ca 580 kr/år.

Selvom varmen jo er vældig nyttig i halvdelen af året, hvor den reducerer forbruget af naturgas/olie/fjernvarme, så er det nogle dyre liter vand man får ud af denne dims.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
til hobbyfar:

er blot lidt nysgerrig - har du fået lavet en måling?

jeg går i overvejelser om jeg skal købe sådan en.
Hej,

nej jeg har ikke fundet en måler endnu. Smutter forbi DONG og låner en i næste uge.
Og vender frygteligt tilbage.
kan måske brykke kaffe med thermex.!!!
og koge æg.
Skrevet af hans2.hansen på 16 jun 2011 22:50
kan måske brykke kaffe med thermex.!!!
og koge æg.
Ja, og få elmåleren til at virke som ventilator.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

til hobbyfar:  har du fået målt strømforbruget på din thermex triotap?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis