Sandpapir og kvalitet

Hej Jeg er ved at slibe en carport, så den er klar til on overmaling. Jeg gør det i hånden og har indtil videre brugt noget sandpapir fra bauhaus til stor irritation. Det holder til meget meget lidt og udover at der brænder maling fast på papiret, så går det bae lynhurtigt i stykker. Er der ngen der ved, hvad man skal købe for at få noget sandpapir i en rigtig høj kvalitet til håndslibning? Venligst, Asger
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med at bruge smerdellærede.
de er meget holdbare.
de bruges til metal slipning kan bruges til træ.

eller den tybe der bruges i sløjd.
den gammeldages type der levers i ruller.!

Fastbrænding af maling, behøves nu ikke skyldes dårlig sandpapir.

Nogle typer lidt blød maling, har det med at sætte sig i papiret.
Skal malingen fjernes helt?
Så kunne varmepistol måske være en mulighed.

Et slibebånd fra en båndpudser, er yderst robust.

Men ellers gå efter noget sandpapir, der ikke er for tynd i papiret.



 

mvh jens


 


 

Du skal bruge sandpapir der er specielt egnet til maling, der er meget længere mellem "sand"kornene.
Blindwillie.

Du skal nok bruge korn 80 eller 60.

Kan du ikke bruge en excenter-pudser som virker allerbedst uden for højt tryk på "slibesålen"

Det bedste resultat får du ved at lægge dit sandpapir på en radiator inden brug, papiret bliver betydelig bedre når det er knas tørt.

Ved håndslibning med så groft sandpapir må du bare slibe på langs af åre-tegningen, for at undgå grimme slibespor på kryds og tværs.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej alle

Tak for rådene! Det skal siges at det er til overfladeslibning, blot så jeg kan male det over.

Jeg har skaffet mig en excentersliber hvor slibepapiret forhåbentlig er lidt mindre belastet.

MEN jeg synes det ville være rarest at løse en sådan simpel opgave uden elværktøj som jeg ikke ejer ... og der er da også steder hvor pudseren ikke kan komme ind. Jeg har hidtil brugt slibepapir fra ruller, også af en kraftig slags, men jeg tror da jeg vil have et kig på smergellærred, det lyder som om det måske er vejen frem.

Hvad angår grovere papir, så var jeg af den tro, at en sådan overfladeslibning var bedst udført med omkring korn 100-120?
Annonce
Bindwillie.

Jo du har ret i at 100 - 120 korn vil være passende.

Havde nok forstået at du skulle/ville have det renset helt i bund, gamle/løse maling af forinden du maler, derfor nævner jeg det grove sandpapir, så kan godt se at det vil være for groft, du vil jo sikkert gerne have en god finnish.

God arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja deqt havde nok været allersmukkest at slibe helt ned, men så tror jeg næsten det var nemmere at bygge en ny Mange tak, jeg vil tage fat
Sandpapir fås i mange kvaliteter, de ikke proff. er ikke meget værd, så køb hos en, der sælger til fagfolk ( ikke malere, de sliber meget lidt ), måske snedker eller bådebygger. En billig excentersliber er ikke ret effektiv, og papiret ringe, men tilslut en støvsuger det øger effektiviteten enormt.

Til håndslibning, fold papiret 1/3 fra enden og fold den anden ende over, du får en god stivhed og 3 slibeflader.

Måske kan du få et brugt slibebånd ved en snedker, det er stadig bedre end ny i sløj kvalitet og dejligt stift at arbejde med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det carl-ras har, har jeg været fint tilfreds med. Det kan da godt gå istykker, men typisk fordi jeg har dummet mig. bruger det også på rystepudser. her holder det rigtigt godt.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også