er væggene bærende?

Hej

Jeg har lige købt et hus som jeg snart overtager og i den forbindelse vil jeg have ændret på ruminddelingen.Mit spørgsmål går så på hvordan jeg finder ud af hvilke vægge der er bærende?

Om huset:
huset er i 2 plan med et betondæk der er støbt på stedet. murene er både enkelt og dobbelt sten nogle steder, så jeg frygter at den dobbelt murede væg er bærende. Det skal osse lige siges at det er i nederste plan der skal væltes vægge.

Jeg har tegninger af betondækket hvor der står en masse dimensioner på det armering og stål der ligger i det, men for mig er det bare tal! Jeg havde egentlig først bestemt mig for bare at lægge i-profiler ind der hvor jeg vil have væltet vægge, men på den anden side er det jo osse spild af tid og penge hvis væggene slet ikke er bærende.

det er de gule markerede vægge det drejer sig om.

Vh Anders

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, tænkte nok at billedet blev komprimeret så meget at man ikke kunne læse noget af det. Hvis der er nogen som kan hjælpe og har brug for bedre kvalitet kan jeg sende det på mail istedet.

vh Anders
Fordi du er bevist om at billeder handler om kommunikation så slipper du for den normale skæld ud. :o)
Men det havde jo så til gengæld være smart om du havde vist begge etageplaner. Så man kunne se hvad der stod ovenpå!!!

Men der er ingen tvivl om at de vægge du har markeret på din tegning er tænkt som bærende. Udformningen af dækarmeringen viser det helt sikkert.
Om dæktykkelse, placering af ovenstående vægge osv. kan holde til at væggene fjernes tvivler jeg meget på. Men en ingeniør kan regne på det for dig.
Hej Anders
for mig at se er den "tynde" af væggende ikke bærende, det er derimod den tykke (længst mod højre på din tegning).
Jeg vil mene du kan løse problemet ved at smide et såkaldt "I jern" op. I jernet skal så støtte på din mur / rem.

mvh Martin
Hej igen

og tak for hurtig respons

Ville gerne ha vist øverste plan, men har forlagt den tegning i skrivende stund...

Kan nævne at der ovenpå er een stor stue, det vil sige hele den tynde væg har ikke nogen last oppefra, derimod står der en dobbeltmur ovenpå den nederste dobbeltmur, da der er værksted i den ende af 1.salen.

Så som jeg frygtede må jeg nok lægge i-profil ind over dobbeltmuren.

Men i er lidt uenige omkring de enkelt murede vægge - så er spørgsmålet bare om man skal tro på den ene frem for den anden...

vh anders
Du skal overhovedet ikke tro på nogle af os.
Hvordan vil du iøvrigt fastslå stålbjælkedimensionen under din helstensmur???
Regnes skal der!!!
Annonce
Jeg havde sådan set regnet med at jeg kunne slippe for en dyr ingeniør og bare tage den største stål profil jeg kunne finde. Kan det virkelig passe at man ikke kan slippe for ham med den dyre lommeregner, eller i givet fald selv regne på det? Det er desuden heller ikke hele helstensmuren der skal nedlægges, så spændet bliver ikke mere end 3 m.
Dit svar er selvmodsigende.
Jeg ved ikke hvor store stålprofiler du kan finde, men jeg kan uden problemer finde et IPE600 til dig.
Mon ikke lidt ingeniørberegninger er billigere.

I øvrigt virker det mærkværdigt at nogle mennesker gerne betaler 8000 kr. for en vandhane, men ikke for en ingeniørberegning.
jo, du har nok ret. Det kan vel heller ikke tage mange timer at regne på et par mure.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis