Terasse 12 kvm - mindste krav til underlag?

Hejsa

Jeg er i sandhed () novise ud i sand og grus. Jeg skal lægge en terasse på ca 12 kvm. Den skal kun bruges til at sidde på i ny og næ og den er overdækket, så der vil ikke komme regn på den.

Da vi købte huset var der indkøbt herregårdssten til at lægge der, og der ligger en stor bunke sand/grus (alt efter om man er fra Sjælland/Jylland har jeg fundet ud af herinde :S). Jeg aner ikke om hvad det er for en slags, men har en formodning om at det er noget de tidligere ejere har indkøbt til at lave terassen med.

Det er ikke muligt at spørge dem.

Der er gravet 20 cm ud og mit spørgsmål er nu:

Hvad er minimumskravet til sådan en terasse (12 kvm, overdækket, minimalt brug)?
 
Jeg har kunne læse mig frem til anbefalingerne af en almindelig terasse, men er der nogen, der har erfaring med at omgå dem lidt og er faldet heldigt ud alligvel? - eller måske den modsatte erfaring, at det er gået helt galt....

Jeg smider lige et par billeder - håber der er nogen, der kan identificere om det sand kan bruges...


Mange hilsner Tusindfryd/ Dorte

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal bruge 15 cm sand under fliserne. dvs. at råjorden (mulden) skal væk. Det på fotoene ligner strandsand. det er kun egnet til at feje ud på fliserne, når de er lagt, for at fylde fugerne ud. Det skal være rødt sand uden sten. Læg sandet ud i en dybde af 15 cm og stamp til kompakt. Ret af vandret og læg fliserne i det mønster du ønsker. PS: Sandet skal helst stampes med vibrator - eller skal du bruge en "jomfru" - det er en stolpe med en plade i enden. Af jern.

 

Jeg vil ikke mene det er specielt hensigsmæssigt at opstampe 15 cm sand under terrassen. Hvad er det lige du mener med rødt sand?

Hvis det var mig og du gerne vil gå på kompromis, så opbyg 12 (10) cm stabilgrus (som stampes) og derefter 2-3 cm afretningssand og så kan du lægge din terrasse.

Husk at sikre den yderste sten i din terrasse mod "udskridning" evt. med en jordfugtig beton.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


dan, hvis man tager dine 12 cm stabil og de 2 cm harpet sand, får du 15 cm. Du kan ligeså godt bruge den harpede sand hele vejen ned. Betyder ikke en fis, om der er stabil under en terrasse eler ej. det er bedre at gemme til sin indkørsel

 

Okay. Jeg har bare lige læst i gørdetselv at de under en terrasse lige præcis brugte denne opbygning. Men fair nok. Det lyder til du har erfaring med det andet virker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


erfaring har jeg faktisk det er også korrekt med stabil nederst, for at sikre belægningen, hvis der sker tung trafik derpå. men det er vel rimeligt teortisk. Vi snakker jo kun 1 kubikm. sand.

 

Annonce
Jamen hvis vi kun snakker en m3 sand, så snakker vi vel også kun 1 m3 stabilgrus

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


- tak for jeres svar.... Det eneste sand jeg har er det på billederne, så det lyder til at lige gyldigt hvad, så er jeg nødt til at købe noget andet :/

Med mindre der er en af jer, der forbarmer sig over mig og siger, at jeg da selvfølgelig godt kan bruge det jeg har i forvejen (og så kommer og lægger fliserne om om et par år)

Mange hilsner Tusindfryd/ Dorte

Næh,du - der kommer ingen og redder dine fejltagelser

I " min " lokale grusgrav kan man komme med sin trailer og få den fyldt op med " skarp " sand ( eller grus som de kalder det på djævleøen )  som er det du skal bruge for omkring en halvtredser - betalt til ham der sidder i maskinen og venter på kunder

Du skal vel ikke bruge mere end et par læs - så det er til at komme over

Strandsand er perfekt til at fylde på når fliserne er lagt - det fylder revnerne nemt op.

Deraf kommer så at det ikke kan bruges som underlag - det skrider sammen alt for nemt - kornene er runde og ikke skarpe.

Tro mig, jeg har sommerhus ved den jyske vestkyst og har et hyr med min opkørsel - den bliver repareret ca. hvert tredje år fordi det underste lag er klit/strandsand - ellers skulle jeg jo grave væk ned til kineserne

Og der ligger endda stabilgrus som øverste lag.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

... samme her, ved Henne har vi udlagt 30 cm stabil i indkørslen. Strandsand er til fejning af flisearealer, sandkasser, sandblæsning og klitter

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis