Ekstra isolering af 1. sal ydervægge


Hej igen :-)
en ting mere jeg har gået og funderet over.

Jeg skal have isoleret min 1. sal yderligere, altså de skrå vægge og ud mod skunken. Jeg ved ikke helt hvad jeg selv synes er mest rigtigt. 

Min kammerat, som er tømrer forslår mig at jeg skruer alle reglarne på vandret med 60 cm mellemrum og så lægter imellem (lodret) i en afsted der passer med vægbeklædningen (gips).

Har lige lavet en meget grov tegning for at illustrere hans forslag, håber det giver mening.



Mit eget forslag er vist lidt mere traditionelt. Nemlig vandrette reglar i bund og top, og så skruer lodrette reglar direkte på spærrerne.

men hvad er bedst, hvad ville i gøre? Og sidder der måske nogen med et 3. løsningsforslag :-)

på forhånd tak,

Tom

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være smartest af dig at rette dig efter Tømmeren !
Reglerne skal jo give afstandt til de gamle spær, så der er plads til mere isolering. Lægterne er jo noget du monterer for at have noget at hæfter gips pladerne på.
Reglerne står jo på højkant.
Det var da godt nok en besværlig måde at gøre det på, hvis du følger rådet af din tømrer.

Det er meget besværligt at skulle skære alle de lægter ind mellem reglerne, og giver da et kæmpe arbejde med at skære ud i isoleringen.

Jeg ville i stedet for montere regler direkte på spærene gennem den eksisterende beklædning, med langs skruer.

Herefter vandret forskalling direkte på reglerne med høvlet forskalling, kan godt være det så kommer 22mm længere ind, men det hele er så meget nemmere, og isoleringen skal ikke skæres ud for underlaget, men bare lægges mellem din regler.

Mon det ikke osse rent faktisk er en kopi Koludas forklaring spørgerens kammersjuk har afgivet?
Jo mon ikke, det lyder utroligt at en tømrer ville sætte forskallingen som løsholt mellem reglerne, det er meget besværligt, tager langt tid, og en særlig holdbar løsning at montere dem på den måde.
Annonce
Det her er lidt i stil med hvad Kloudabyg skriver.
Jeg bruger bare 45x45 hvor han bruger forskalning.
Ved at bruge 45x45 kan du få lidt mere isolering i. Samt at du kan sætte dampspærre på reglerne, og trække strøm hvor der er 45x45 uden du skal bryde dampspærren.


Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Ja ret dig efter tømmeren :o) det havde jeg også gjort!
Skrevet af KCT på 05 jun 2011 15:49
Det her er lidt i stil med hvad Kloudabyg skriver.
Jeg bruger bare 45x45 hvor han bruger forskalning.
Ved at bruge 45x45 kan du få lidt mere isolering i. Samt at du kan sætte dampspærre på reglerne, og trække strøm hvor der er 45x45 uden du skal bryde dampspærren.


Hey.. Superlækker tegning. Det er jo lige sådan det skal være tror jeg :-) Det ser i hvertfald ganske overskueligt ud :-)
Tak

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Absolut fin tegning.
Men ikke korrrreeekt.

Gipspladerne skal være understøttet langs alle kanter.
Og derfor skal der monteres vandret liggende forskalling pr max. 30 cm. (Og altså osse forskalling i knækket/overgangen mellem skunk og skrå tagflade.

Altså vandrette regler pr ca. 90 cm, (de grå på din tegning) efterfulgt af lodrette regler pr ca. 60 cm, (de gule). Og altså vandret forskalling for gips pr. max. 30 cm.

Det kan osse gøres på andre måder. Lidt mere simpelt eller lidt mere spisfindigt alt efter smag. :o)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis