Nyindrettet styreplads...

Hej alle.

Her i foråret har vi brugt en hel del krudt og økonomi på at få noget mere permanent installation til vores Levende Søkort. Tidligere har vi slæbt en bærbar med hver gang, den har bare stået på pulten.

Hjemme havde Elizabeth en gammel IBM T40, næsten antik, bærbar, men den kunne det, den skulle - indtil baggrundsbelysningen til skærmen røg sig en tur.

Den er nu kommet ned at stå permanent i båden, vi har købt en brugt 17" HP skærm, og den er monteret på en hjemmegjort drejesokkel, som er boltet solidt fast på pulten. Den fungerer også som fjernsyn, via en USB-TV-dongle, lyden køres via radioens AUX ud på højttalerne, som sidder i hver side under kahytstaget.

Skærmen ser voldsom ud, men man skal bare lige rette sig lidt op i sædet, så kan man sagtens se henover den, og det er altså kanonfedt at have søkortplotteren op på en 17".

Så nu er vi snart ved at have fået indrettet pilotsædet som vi gerne vil have det.

Tastatur og mus er i øvrigt det sæt, Sejlunionen sælger til 300 kr. Tastaturet er vandtæt og kan foldes sammen til en pølse, der lige kan stuves under skærmen 

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser da godt ud , så mangler du jo bare mast og sejl , så du slipper for larmen fra motoren

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Vi har skam både mast og sejl til båden, men har erkendt, at det ikke lige er os - og at en Albin 25 er lige så velegnet som sejlbåd, som en beruset elg er til kunstskøjteløb. Så mast og sejl ligger trygt i masteskuret hjemme på havnen, og der bliver de liggende.

Skal vi - og jeg kunne da godt tænke mig det med tiden - sejle for sejl, skal det være i en båd, der er bygget til det. Som det ser ud nu, er vi mest til 'dunkedyret'.

Nå ja, forresten - TV-modtageren er den lille USB-ting, Aldi havde til 169 kr. for et par uger siden. Selv med den lille, fnyttede antenne, der fulgte med, kan vi tage knivskarpt tv, i hvert fald hjemme i havnen.

Det er godt at vi ved du kommer noget omkring.. for det er lidt meget skærm til navigation i Køge Bugt.

Jeg syntes at man oftere ser en Albin 25 uden mast end med.

Jeg vil da sigt at sådan en ville lægge mere roligt i vandet med støttesejl.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej det kræver ikke den store, trestribede skippereksamen at navigere en Albin 25, som stort set kan sejle hvorsomhelst, hvor der går nogen foran med en vandkande, rundt i Køge bugt. Men skal man finde hullet ind til Præstø Fjord, eller vandstandsbrædtet nede ved indsejlingen til Bøgestrømmen, er det rigtig rart, at man kan se hele området fra Stevns og derned på ét skærmbillede.

Der er ca. 10% af de A25'er, der blev lavet, som blev udstyret som motorsejlere. Den er i bund og grund lavet som et svensk bådverdenens svar på Folkevognsboblen - en rummelig og praktisk motorbåd, som den jævne familie havde råd til. Den er fra starten af tænkt som en motorbåd, den stikker kun 60 cm, og vores oplevelser for sejl har absolut ikke nærmet sig noget, der fortjener en plads i Guiness. Andre kan naturligvis have haft bedre oplevelser.

Så da vi efter 1½ sæson skulle på land og pillede mast og rig af, besluttede vi os for, at dér blev den nok. Uden mast kan vi skære 3 timer af turen nordpå, fordi vi kan gå under Sjællandsbroen og gennem slusen i Sydhavnen, i stedet for syd om Amager.

Vi har såmænd også prøvet, bare at sætte en halv klud som støttesejl - men igen, det var ikke besværet værd, båden opførte sig blot som en korkprop med fast slagside, i stedet for blot en almindelig korkprop...

Annonce
en korkprop med fast slagside gynger ikke..

Men der var nu ikke noget negativt ved at de fleste er uden rig.

Og min pointe var jo også at det er lækkert med sådan en plotter når man kommer væk fra Køge bugt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja der er ikke noget bedre når man ligger ude i ukendte farvande, og tvivler lidt på sine evner som navigatør, og så kunne sige, vi er lige her, dls. er også med når jeg sejler!!
men, jeg navigerer altid med på papir!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis