Cirkulation af vand i varmerør

Nu hvor sommeren er kommet over os har jeg slukket for cirkulationspumpen på det gamle oliefyr da vi ikke længere har varme på radiatorerne hverken i stueplan eller på 1 sal. Det varme vand blver dog ved med at cirkulerer rundt i rørerne specielt i nogle tykke rør som fører via entreren op til 1. sal. Hvordan undgår man dette da det giver en unødvendig afkøling af vandet med deraf følgende oftere opstart af oliefyret som jo stadig skal lave brugsvand? Jeg troede at vandet ville stoppe med at cirkulere i varmerørerne når pumpen blev slukket?

Mvh
Claus

ClausBille

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det gør varmt vand da ikke, så du er nød til at lukke for de ventiler der fører til radiatorene. Så netop kun varmtvands beholderen holdes varm.
Ps. men det er en meget dyr måde at lave varmt vand i sommerhalvåret.

Tak for dit svar.

Du skriver at det er en meget dyr måde at lave varmt vand på, men hvad er mit alternativ? Det er vel endnu dyrere bare at lade vandet cirkulere rundt i rørerne med deraf følgende varmetab.


ClausBille

Håndværkeren har ret. det er meget uøkonomisk at bruge oliefyret kun til varmt vand. skorstens tab+et stort overflade tab kedlen skal jo varmes op...Nu ved jeg ikke hvor stort varmvands forbruget er, men jeg har før haft en 30 liters el vandvarmer koblet på varmvandsstrengen og helt slukket for kedlen. en 30 liters var rigeligt for os. Så det var da et alternativ. Beholderen skal være så tæt på aftabning som muligt, da det er træls at vente på vandet bliver varmt..Du kan også få en gennemstrøms vandvarmer..
Jeg ville nok selv foretrække gennemstrøms vandvarmere, en for hver tappested, de er ikke særligt dyre i indkøb og selvom de bruger forholdsvis meget strøm er de stadig billigere i drift frem for en vandvarmer der jo står og holder vandet varmt hele døgnet. En gennemstrømnings vandvarmer bruger kun strøm i det øjeblik der åbnes for vandet efter få sekunder er det meget varmt og når der lukkes for vandet slukker den omgående igen.
Selvfølgelig er en varmvands beholder et alternativ, og vænner man sig til at lukke den lidt ned hver aften, altså bare 15 +grader er der meget at spare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis