Forskalling - Fra spær til gipsklar

Hej Alle,

Jeg er ved at sætte min 1934'er bungalow i stand og er nået til at jeg skal lave forskalling til gipsloftet. Der skal sættes 2 lag gips op.

Jeg har taget to billeder, et af helheden og et af lidt detaljer.

Helhelden. Rummet i ser her er 8x5 meter og spærenede går hele vejen igennem rummet. Det oprindeligere loft var brædder med strå og puds. Siden er det blevet sænket ca. 20cm og et kasette loft har været monteret.
Til højre ser i lidt detaljer som kommer tættere på nedenfor.

Detaljer. Jeg har sat nogle mål ind på tegningen.

A = 68 til 70 cm (center-center)
B = 65 til 68 cm (center-center)
C = 118 til 120 cm (kant-center)

Den grønne streg skal være udnerside forskalling, hvilket giver mig 300mm isoolering ude ved kanten og 400mm lidt længere inde. Så er der stadig 100mm luft over isoleringen.

Færdig lofthøjde fra nyt gulv med gulvarme til underkant 2 lag gips bliver ca. 2,55m

HVordan skal jeg gøre uden jeg får slået så mange lægter på kryds og tværs at der ikek bliver plads til isolering?

Hilsen
1934'eren

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Endelig nogen der hører efter.
Glimrende fremstilling af problemet.

Men du får jo rigtig fin lofthøjde samtidig med det tykke isoleringslag.
Har der været isoleret tidligere og med hvad og er der god ventilation udhænget og hvad med kippen? Og er der tagpap oven på tagbrædderne?
(Jeg spørger fordi jeg har en bekendt med næsten samme hustype og tagkonstruktion. Men som er isoleret på ganske anden vis).

Men til sagen.
Du har ca. 20cm fra underside af eksisterende spær til overkant forskalling for gipsplader.
På langs i rummet og på tvære af eksisterende spær opskruer du regler f.eks. 45x145 mm med indbyrdes afstand der passer med en isoleringsbatts, måske c/c 90-95 cm.
Reglerne skrues fra undersiden op i eksisterende spær. (Hvilket kan være lidt problematisk fordi skruerne kun fås i 200 mm længde,. Så måske skal de forsænkes 50 mm).
Op med noget isolering som midlertidigt fastholdes med tynd tækketråd.
Derunder 45x45mm regler den anden vej, også med c/c afstand der passer til batts bredden. Dampspærre, installationer, isolering, tækketråd, og 22mm høvlet forskalling. Jeg husker ikke helt de forskellige anbefalede afstande, men isoleringen skal være brandteknisk fastholdt af forskallingsbrædderne. (max. 30 cm c/c forskalling)
Hva'for det?

Hej igen,

Sikke hurtigt svar.

hpox: Jeg har fulgt med på "sidelinien" det sidste halve år her inde og har været husejer de sidste 4 måneder, så jeg har suget til mig med erfaring her inde fra. Har været igennem de spørgsmål med close-up billeder af problemer hvor man ikke kan hitte ud af vandret og lodret på billedet. Så jeg håber mine billeder hjælper på forståelsen.

hpox: Der er tagpap ovenpå, det er ca. 10 år gammelt og ser fint ud. Spærene er også knastøre og fine af nogle der er næsten 80 år gamle. Det gamele loft var som sagt brædder på tværs af spærene og så strå og puds. Oven på det lå der ca. 10-12cm, ja undskyld mit sprog, aner fandme ikke hvad der var. Ler, murebrokker, jord ja hvad dælen skal jeg kalde det. Det var tungt som bare pokker og er kørt væk i spandevis. Det lå oven på gamle tøre aviser som lå ned mod bræderne. Isolering vil jeg nu ikke lige kalde det!

Du kan ane på billederne at der kommer lys op af udhænget. Hele huset er de 8 x8 meter indvendigt og når det blæser lufter det da godt oppe under. Der er ikke yderligere huller/ventilation i taget end langs udhænget.


Jeg synes det lyder som en god løsning. Har prøvet at skitsere det jeg tror du mener:

De "lime" farvede skulle gerne vøre 145x45 og de "tyrkise" 45x45. Så isolering mellem de oprindelige spær, så den ande vej mellem de nye 145x45 og så igen den anden vej mellem de små 45x45. Så damspærer og så gips? Det skal ikke fastgøres til væggen med en liste? Noget siger mig at det så ikek kan arbejde uafhængigt af muren så mit bud er nej. Kun dapspæren skal tætnes med egnet fugemasse til væggen.
 
Muren i baggrunden er de 5 meter. De 8 meter er fra muren og så bag min ryg.

Tak for hjælpen ind til videre, men jeg skal snart igang så elektrikkeren har noget at sætte loftudtag fast i.

PS. Har i set min brændeovn er midlertidig fjernet! Skorstenfejeren ringede og sagde det var tid til eftersyn her sidste uge, men det måtte jeg så forklare ham ikke var så aktuelt ;-) (Med reference til en anden tråd her ;-))

Jeg ville så modsat Hpox benytte sømplader eller lasker i brædder, krydsfiner til formålet.

Han spurgte hvorfor, fordi det er nemmere at rette loftet op så, skrues det fast skal der jo klodses op under spærtræet, hvorimod hvis der benyttes sømplader eller lasker til formålet, så kan man nøjes med bare at sømme / skrue det fast justeret ned i den højde man skal bruge dem i.

Damspærren skal fastgøres til ydervæggene, er dette ikke muligt som det er det nu, så  må du pudse kanten langs loftet som det første, så det bliver muligt.

Uha, pas nu på med den brændeovn, det er noget værre noget du har rodet dig ud i der...

Annonce

Ja det ville godt nok være besværligt, at montere de 45x145mm med 6x200 mm skruer, som ovenikøbet skal undersænkes ca. 50mm for at få bid.

Nu satser spørgeren på, at montere de 45x145 mm på tværs af de gamle spær, så vil vinkelbeslag nok være passende.

mvh jens


 

Hej Koluda,

Ja, jeg skal have pudset kanten med inden dampspærer. Men jeg regner med jeg når at vandskure og male det hele en gang inden loftet er færdigmonteret. Så maler jeg det færdigt inden der skal laves gulv osv.

Jeg skulle ikke fastgøre lægterne til væggen? De skal bare støde op til?

Har i et link til de sømbeslag i snakker om? Jeg kan godt se ideen med dem, men jeg skal jo skrue noget fast der står 90 grader på hinanden, og ikke to parallelle flader. Kan man bare vride en sømbeslag eller menes der et der er 90 grader og så skrues det i siden af spæret og i toppen af mine nye 145x45? Så variere jeg højdfen hvor det skrues ind i siden på spæret?

Set ind fra enden af eksisterende spær.

Grøn = Gammelt spær
Blå = Nye 145x45
Rød = Vinkelbeslag
Lyserød = Søm eller Skruer?

Tak for hjælpen indtil videre.

Mon ikke problemet mht. skruer contra sømbeslag mestendels er at det er undertegnede der først har fået ideen. Iblandt de 4 hidtidligere indlæggere.?

Skal der rettes op er det mere eller mindre bøvlet under alle omstændigkeder.

Hvis opretning ikke er nødvendig er det svært at forestille sig noget meget lettere end at skrue de lange skruer direkte i med em kraftig batteriboremaskine. Som osse uden videre problem kan forsænke skruerne i det flødeskumstræ der anvendes nu om dage.

Bruger I måske sømbeslag når I skal sætte gipsforskalling op på ujævnt underlag?


#Alle,

Der skal helt sikkers klodses en del op. Nogle af spærene "vrider" sig også lidt så det er helt sikkert ikke bare at skrue løs ;-)

Jeg tror det kommer an på en prøve om det er lange skruer eller beslag der skal til at klare opgaven, om ikke andet så er det i hvert fald de 145x45 der skal sidde lige så de mindre og tætteresiddende 45x45 er lige til at smide op efter en streglaser.

/1934

Skrevet af 1934 på 04 jun 2011 13:47



Jeg skulle ikke fastgøre lægterne til væggen? De skal bare støde op til?

Har i et link til de sømbeslag i snakker om? Jeg kan godt se ideen med dem, men jeg skal jo skrue noget fast der står 90 grader på hinanden, og ikke to parallelle flader.

Her kan du med fordel bruge tagåse anker, eller bjælkeanker til formålet, de fåes i forskellige længder.

De forskellige åse beslag hos BMF

Skrevet af 1934 på 04 jun 2011 13:47

Kan man bare vride en sømbeslag

Nej, men et stykke vindtræksbånd kunne godt bruges til formålet, hvis man lige har sådan liggende på lager.

Skrevet af 1934 på 04 jun 2011 13:47

Så variere jeg højdfen hvor det skrues ind i siden på spæret?

Højden kan så justere ved at hæve sænke bjælken til den ønskede højde, og herefter låse den med beslag skruer.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også