Gulvvarme på 1. sal


Ny bruger her, med endnu en tråd om emnet.

Jeg har læst og læst, og læst lidt mere. Men er stadig lidt i tvivl.

skal have lavet gulvvarme på 1. salen, og det bliver lavet med 20mm pex-rør og dertil hørende varmefordelingsplader. Det drejer sig om ialt ca 80 m2.

Der hvor jeg er i tvivl er hvad jeg skal bruge under varmefordelingspladerne.

For nemheden skyld lader jeg det eksisterende spånpladegulv ligge som det er nu, og lægger så det nye gulv oven på dette.

Jeg har 3 muligheder i tankene:

Lægge et komplet gulv i 22mm gulvspånplade og så selv fræse spor til 20mm varmefordelingsplader. Dette tænker jeg er den billigste løsning, men også den der vil tage længst tid i forbindelse med alle de spor der skal fræses.  Jeg har en kammerat, der påstår at det slet ikke kan lade sig gøre at fræse så meget i gulvspånplade, da det er for hårdt, og at jeg konstant ville skulle skifte fræsejern osv.  Hvad er jeres holdning til dette?

Anden mulighed, også den dyreste. At lægge er komplet gulv med fræsede spor. Altså fra fabrikken. Dette vil uden tvivl være den hurtigste løsning. Men det er ikke lykkedes mig at finde denne type gulvspånplader til 20mm varmefordelingsplader. Måske nogen af jer kender til et sted hvor de forhandles? Jeg har kun kunne finde  gulvspånplader med 16 og 17mm riller.

Sidste mulighed er at benytte forskallingsbrædder. Dette vil nok kun være en lille smule dyrere end første løsningsforslag. Men her støder jeg måske igen på lidt problemer med dimensionerne. De varmefordelingsplader jeg vil bruge måler 280x1000mm, og forskallingsbrædderne er typisk 25x100mm. Jeg kan forestille mig at det vil give problemer når der helt ikke skal være mere end 10mm mellem varmefordelingspladerne.

Alternativt kunne jeg lave det hele til 17mm pexrør/varmefordelingsplader, men så skal der fræses en masse ekstra spor, og 20mm varmefordelingspladerne er billigere. Så dem vil jeg helst benytte.

Men hvad siger i? 
Det var jo lige en stak spørgsmål :-)

på forhånd tak,

Tom

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge høvlet forskalling, som forskalles direkte på dit eksisterende undergulv / gulvspån.

Forskallingen udlægges med 5cm mellemrum, og inddeles selvfølgelig så de danner bane for frem og retur til varmeslangerne.

Det er sådan jeg plejer at lave gulvarme på bjælkelag, og vi har ingen problemer haft med det.

Se evt. billeder af hvordan jeg tidligere har lavet det her i forbindelse med en renovering af 1.sal i vipperød...

Link til fotoalbum fra vipperød...
Renovering af 1.sal
Ganske alm. gulvpap som mange gulvproducenter også foreskriver.

Nemt og ikke mindst billigt underlag...

Okay super, og mange tak for hjælpen :-)

Har faktisk et spørgsmål til.

skal også have lavet mig noget vådrum, og har vist besluttet mig for at bruge svalehaleplader. Men for at gulvet ikke skal blive for højt vil jeg fjerne de eksisterende gulvspånplader i det rum hvor der skal være badeværelse. Altså de samme gulvspånplader som jeg vil lægge gulvvarmen ovenpå i andre rum, som nævnt længere oppe.

Men er det så bare at save langs væggene i dette rum, og fjerne gulvpladerne således at jeg har synlige bjælker, og derpå lægge svalehaleplader, pexrør osv.. ??

Håber det giver mening :-)
Okay, det vil jeg da lige se nærmere på.
Lægger man så stadig gulvvarmen i forskallingsbrædder som du tidligere har nævnt, og så gulvgips ovenpå, og til sidst klinker ?
Jep, netop.

Der afsluttes med et svømmende gipsgulv, herefter vådrumssikring og klinker.
Okay, har lige siddet og læst lidt omkring det gulv gips. Det fås åbenbart i 19 og 25 mm. Kan læse mig til at man nogle steder lægger to lag gips. så synes jeg da lidt ideen går af det, i forhold til svalehaleplader..??
Der skal ikke benyttes 2 lag.
Et lag 19mm som svømmende gulv er nok i dit tilfælde, lægges de direkte på strøer, så benytter man GF 25
Mange tak for hjælpen. Jeg skal da love for denne tråd har gjort mig meget klogere i løbet af kort tid :-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis