suzuki påhængsmotor

Jeg har påtaget mig at efterse og køre-klar-gøre en 2-cyl. suzuki påhængsmotor, hvilket jeg ikke har videre forstand på. Andre har slet ingen forstand på det. Derfor.
Der er (naturligvis) ingen instruktionsbog)
Den er (naturligvis) ikke blevet vinterkonserveret. Men er ikke sammenrustet eller noget andet grimt.
Den har oliemålepind. Derfor er det formodentlig en 4-takter. Men det kunne jo også være en gearoliemålepind.

Er der olie andre steder, hvis det altså er motorolie, eksempelvis gearkasse-olie, eller er der mon fælles oliesøl?

Skal skruen smøres?
Olien kan jo nok suges op. Men vender man den bare på hovedet? Hvor sidder oliefiltret mon?
Der er svært at finde ud af ret meget, for motoren ser ud som om den er mast sammen i en skruestik på alle ledder og kanter for at få den til at være i sin kasse.

Hvis det bare havde været en civiliseret indenbordsmotor, så havde jeg ikke brug for gode råd. Men det er det altså ikke.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Motorolien er for sig selv, jeg ved ikke om der også er et oliefilter.

Gearolien bør også skiftes, der en ingen oliepind, men et kontrolhul, hvor man skruer en prop ud, og tjekker oliestanden. (altsammen helt nede ved gearet)
Normalt fylder man den nye olie, ind fra bunden af, og presser den stille og roligt ind, til det løber ud af kontrolhullet, det kræver en lille gearoliepumpe, som ikke koster alverden.

Det er en rigtig god ide, at afmontere propellen, og så smøre akslen med vandfast fedt.
Sådan en propel, har det med at sætte sig ubrydelig fast, hvis den ikke får den omgang i ny og næ.

Nye tændrør er også en god ide'

mvh jens

Tak, Jens. Jeg kan ikke se noget, som ligner et oliefilter, så det er der nok ikke.

Hej,
Som jeg læser dit indlæg er der tale om en 9,9 eller 15 Hk Suzuki.

Denne motor har et oliefilter, du fjerner sideskjold, på motoren er der et rundt dæksel med 3 skruer bag dette dæksel sidder oliefiltret det er den gamle type ( papir filter ).Du skal bruge 1 oliefilter 1 o-ring lille og 1 o-ring stor.

vh

Hej igen,

Reservedels nr:

Oliefilter 16510-05240
O-Ring lille 09280-13004
O-Ring stor 09280-54001
Mange tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg