Forsegle endetræ? - udendørs listebeklædning

Jeg er endelig færdig med at beklæde min garage/værksted med lodret listebeklædning (6"bundbræt og 2" lister). bundkanten er skåret i 25 graders vinkel som drypnæse på både inderbræt og lister.

Nu vil jeg gerne forsegle underkanten, da beklædningen enkelte steder kun er 12 cm over terræn. Udhænget er 65 cm, så det er ikke det vilde problem, men vil gerne gøre det ordentligt, når jeg nu er igang.

Da huset er malet med Falu Rödfärg/falufarve/slamfarve (kært barn), der er en åben farve, kan jeg ikke bruge olieholdige produkter til at behandle endetræet, da dette ville slå igennem farven, og give en grim kant.

Jeg tænkte derfor på blot at stryge et tyndt lag akrylfyge på endetræet med fingeren, for at lukke porerne. Er det helt ude i skoven? Er der bedre produkter?

Falu pruducenten anbefaler at man bare maler endetræet med falu, men med de sidste par vintre, hvor vi har haft 1,5 meter sne her, så vil jeg gerne give det lidt ekstra.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 25 gr. afskæring er måske helt tilstrækkeligt.

At der kun er 12 cm over terræn er for såvidt uden betydning, regnvand kan sagtens dryppe af på "den strækning"
Nu fortæller du ikke hvilken type beklædning du har brugt, evt trykimprægneret?

Jeg mener ikke at påføring ag acrylfuge er nogen god ide overhovedet. Dels har akrylfugen ikke så lang holdbarhed, men værst er at der vil ske ophobning af fugt OVER forseglingen, inde i træet.

Jeg er helt enig med Faku, giv enderne et par gange ekstra overstrygning, så er det fint.

Sneen er heklt uden betydning. Træ kan ikke rådne når det er frosset - eller tæt på 0 gr. C.

Der findes produkter specielt markedsført som velegnede til endetræsbeskyttelse, bla. fra GORI, men mon ikke det mest handler om at sælge et (special)produkt til en alt for høj pris?
Beklædningen er 1" tykt uhøvlet knastfrit grantræ med 17% fugtighed. Falu färg skal helst påføres på uhøvlet træ for at sikre sig ordentlig indtrængning, og har ikke stødt på uhøvlet trykimprægneret.

Beklædningen har 45mm luft bag, så er fint ventileret

Men tak for svaret. Jeg dropper akrylen.

- Henry Ford 1938
Glimrende valg

Grantræ af almindelig god kvalitet er selvimprægnerende, (det er kun kernetræ).

Hvis du oven i købet lader være med at sjaske det til med maling har du en næsten vedligeholdelsfri beklædning de næste 100 år. Ca.  :o)
Planen har fra starten været, at lave et stort set vedligeholdelsesfrit byggeri, så jeg har været så nøjeregnende med detaljerne ved byggeriet, at de lokale tømrere har syntes jeg var latterlig
F.eks. da jeg tapede samtlige steder hvor det er skudt clips igennem dampspærren med dampspærretape, og fik trykprøvet huset.

Men hey - med lidt falufarve hvert 10. år, og et nyt ståltag om 30, så skulle huset holde min tid ud, uden hovedpiner, og prisforskellen på "quick and dirty" og det jeg har bygget har kun været ca. 15%, hvilket jeg tror lønner sig på lang sigt.

Og ja - den diffusionsåbne falu er et praktfuldt produkt, når man sammenligner med diverse akrylater der kvæler træet.

Tak for din hjælp

- Henry Ford 1938
Jeg mente nu at du skulle undlade overfladebehandling overhovedet. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også