Hvor høj bør en gulvstrø være?

Jeg har nu i flere dage hakket tykke betonlag af min gang og nærmer mig endelig "fast grund".
Jeg vil gerne lægge et trægulv på strøer, men er i bekneb for højde.  Jeg har læst at strøen skal være 45 mm bred, men jeg kan ikke finde noget om hvor høj den skal være.  P.t har jeg kun 60 mm at gi' af, inden jeg kommer over dørtrinet - heraf tager gulvbrædderne 20 mm og opklodsning skal der jo også til....
Kan nogen hjælpe?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis bare du har 20 mm strø er det godtnok
det har ikke så meget at sige med højden , men jo tyndere den er , jo tættere skal opklodsningen være
en normal strø er 45*45 mm og skal klodses op pr 50 cm , vælger du en tyndere må du jo så bare bruge flere klodser
så vælg dem på 45*45 og skær ud hvis der er et par buler og så sæt et par ekstra opklodsninger ind der , opklodsningen behøver jo ikke være højere end en masonit på 3mm
Det er ganske rigtig som bredker skriver.
Men det kan jo ikke nytte at klodse op på det rå råjordsplanum. Eller hvad der måtte være tilbage af betonpladen.
ER det mon slidlag, (mørtellag) du hugger væk og ikke beton?

Det lyder som noget fusk du er ude i.
Hvis du etablerer strøgulv i stedet for slidlag bør der ilægges en fugtspærre direkte oven på den råhuggede beton. og du kan reelt ikke opklodse 20mm tykke strøer. De skal i så fald opklodses massivt, f.eks. udlagt i mørtel.
Jeg tror at det er slidlag jeg hugger af. Det ser ud som om der har været hældt mørtel på i flere omgange, blandt andet kan man se rester af fliser, som på et tidspunkt nok har ligget på gulvet. Det lag jeg kommer ned til indeholder småsten og det er selvfølgelig nok det der er betonlaget. Dette lag har jeg dog ikke fjernet. Problemet er jo den manglende højde. Når jeg er nede ved betonpladen er der kun 60 mm op til de dørtrin der leder ind til to andre rum.

Jeg håber sandelig ikke at jeg får lavet noget fusk, så skal jeg forstå det du skriver således:
Jeg etablerer en fugtspærre på betonpladen (dvs tyk plastik, der slutter godt til i kanterne)
Jeg hælder mørtel på og i den våde/fugtige mørtel lægger jeg gulvstrøerne (der godt kan være mindre end 45 mm).
Når det hele er tørret op lægger jeg trægulvet.

Hvis det er en dårlig løsning, der kan give problemer på længere sigt, må du endelig sige det, så må jeg finde på noget andet :0)

det er en meget dårlig løsning du kommer med der , men det var nu også et meget dårligt råd du fik af HPOX , den måde må man aldrig bruge
du skal rigtig nok have dampspære nederst ( 0,20 mm plast ) , den føre du op langs væggen så den kommer over gulvet
så vælger du de tykkeste strøer der er plads til , skulle der være et pa enkle steder der er bule på undergulv , skære du bare ud i strøen og bruger et par ekstra opklodsninger
der er intet problem i at bruge en 20 mm strø der hvor der er behov for det , dog skal der helst klodses op for hver 20 cm

når der ikke er mere plads vil de bedst opklodsninger være at bruge masonit og murepap

husk at der SKAL være 10 mm luft hele vejen rundt langs væggen
når gulvet er lagt , skære du det overskydende dampspære af 2 cm over gulvet ( bliver skjult bag listen )

nu har jag efterhånden lagt mange tusinde m2 gulv , og har aldrig haft problemer med den metode
Det er helt forkert.
Der skal for det første lægges en FUGTspærre nederst.
Men det kan ikke nytte noget at den ligger på en afhugget, ru overflade. Risikoen for at fugtspærren trædes utæt under arbejdet er overhængende.
Endelig vil opklodsningen på enkelte steder ikke være understøttet af beton, men af den eventuelle plastfolie der udgør fugtspærren.
Når strøerne bliver så tynde som 20mm så skal de opklodsen meget tæt.
(En almindelig strø på ca. 40x40mm har en bøjningsstyrke/bæreevne på f.eks. 10 enheder, en ditto 20x40mm strø har en bøjningsstyrke/bæreevne på ca. 2,5 enheder). Den tykkeste strø må normalt ikke opklodses med større c/c end 60 cm i boliger. Den tynde strø bør opklodses med max. afstand på 15 cm. (Men vil formodentlig alligevel føles fjedrende ved alm. personbelastning). Mit forslag er derfor at der anvendes mørtel som opklodsning, Som lægges på langs under strøen. (Det er næsten umuligt at opklodse en 20mm strø med klodser pr. 15cm så alle klodser kommer til at bære).

Ja, så du er ude i noget fusk, men du skal selvfølgelig ikke opgive projektet af den grund. Blot følg bredkers anvisninger så skal du og dit gulv nok leve lykkeligt til jeres dages ende. :o)

@bredker.
Jeg kan kun beklage at du efter 10.000m2 gulve kan foreslå den slags klamp.
hvis du kalder det klamp , så ved jeg ikke hvad du vil kalde din løsning
for det første , vil mørtel knække i løbet af få måneder og alt garanti på gulvet er væk

den løsning jeg foreskriver er brugt af mange gulvmontøre og godkendt af de fleste fabrikanter af gulve
nu har jeg lavet flere tuside m2 gulve i 8 år og flere gange haft konsulenter ude fra fabrikkerne , og de har alle godkendt den metode

prøv lige at snakke med en i den tømmerhandel du køber gulvet ved ( gå ind i håndværkerafdelingen ) så kan de sende en konsulent ud og vejlede dig inden du går igang , det er normalt gratis
Knække. Hvorfor det?
Der er jo overhovedet ikke nogen garanti på gulvet når det nedlægges på "ukurante" strøer.

Mon ikke du hører til den type der mener at:
”Vi der altid har gået ude på pladsen i frostvejr fra kl. 7 om morgene og selv har rodet i lokummet med de bare hænder, vi ved hvad det handler om. Vi har nemlig 8 års erfaring. De halvstuderede ingenører og forskere der bare går rundt i rent tøj og bruger hele deres karriere på byggeteknik og kalder sig Dr.techn. og med sølle 35 års erfaring. Hvad ved de om fodlister.
Og de får også alt for meget i løn!!!”
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis