Low Saps olie på benzinmotor

Hej alle sammen.

står og skal skifte motorolie på på min benzin bil hvor en 5w-30 olie er god i henhold til indstruktionsbogen.

problemet er at de 5-w 30 olier jeg har kigget på alle har været såkaldte low saps olier beregnet til dieselbiler med partikkelfilter.

den jeg kigger mest på er en elf olie der overholder API SM normen til benzinbiler som min kræver, men stadig reklamerer for at være god til diesel.

vil den kunne bruges?

mvh Søren Hansen

Søren Hansen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.

Hvad er det for en bil, mærke og årgang samt km-stand.
Hvordan er dit kørselsmønster. Korte tur/sportslig etc.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej igen.

Mit kørselsbehov er helt almindeligt med en blanding af korte og lange ture motor og landevej osv.

Spørgsmålet er mere om low saps olier kun er velegnede til diesel eller om den også er ligeså god til benzinmotorer.

Mvh søren

Søren Hansen

Kik på API tallene

Da skal altid vælge en der hedder Sx/Cx
Da det er førstevalg til benxinbiler

og ikke Cx/Sx, da det er førstevalg til diselbiler

x'et efter S og C vil kunne være bogstaver forskellige bogstaver, læs rød tekst.

Vælg en olie i anerkendt fabrikat, der hedder API SM/CF (eller bedre)

mvh jens

API-systemet

American Petroleum Institute har udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980 og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for 1988-modellerne !

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis