Flytte stik fra indfatning til væg gasbeton

Hej
Vi har lige overtaget vores nye hus og i den forbindelse vil vi gerne skifte et par gamle døre, men der sidder kontakter i indfatningerne og vi har en lidt stram tidsplan, derfor vil jeg høre hvormeget reperationsarbejde man skal påregne efter elektrikkeren har hakket ud til kontakterne? Vi vil nemlig gøre det i følgende rækkefølge...

1 fjerne gamle døre mv
2 fjerne gammelt tapet
3 spartle samt sætte væv op
4 male
5 nye stikkontakter
6 nye døre

Er der nogen som har erfaring med dette? På et af værelserne er kontakterne skiftet og der er lavet et hul som lige passer til indmuringsdåsen som er skruet fast så der har ikke været noget rep, men er dette muligt og normalt...?

Mvh Frederik
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt klart muligt at lave hullet så det lige passer til dåsen men du skal tænke på at røret med ledningerne til den gamle stikk ender inde under gerigtet(Med forbehold for at det er lavet sådan... Det kan jeg jo ikke vide men sådan er det normalt) og derfra skal røret enten forlænges eller der skal trækkes et kabel i der så skal ende ude i dåsen.
Det virker ikke som om den sidste del af operationen er let når der er malet :-)
GDS-Elektro
Ja det har jeg hørt, umiddelbart kan jeg se der ligger et rør under gerigtet, hvis der gør det er det vel ikke så svært at trække en ny ledning? Må man godt forlænge et kabel skjult...? synes jeg at hav hørt ikke går!

Mener du at man kommer til at lave skrammer på den nymalede væg når man skal isætte den nye dør? Eller hvordan skal jeg forstå det sidste?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville flytte pkt. 5 op efter pkt. 2 - eller rettere isætning af dåser og flytning af rør efter pkt. 2.

Montering af afbrydere og stikkontakter igen som det allersidste. Du kan så montere et par stikkontakter løst på og bruge interimistisk indtil der er sat væv op og malet.

At sætte gerigter på efter der er sat væv op og malet er yderst fornuftigt - så bliver der ikke en kant fra vævet - men er dækket under gerigtet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Få din elektriker ud når tapetet er fjernet! Det er langt nemmere, og du slipper for ærgelser. Der skal enten trækkes kabel i det eksisterende rør, eller røret forlænges og der trækkes nye ledninger.

Det fikser jeg...
EISOE
Ja det var også sådan jeg helst vile gøre det, men ville gerne nå 1-4 onsdag+torsdag og tvivler på jeg kan finde en trikker inden! Men gør elektrikkeren ikke det at han bore et hul fra døråbningen til der hvor kontakten skal være og så skære et hul til kontakten og trækker et kabel? Det burde vel godt kunne gøres efter der er malet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nogen som kan give et hurtigt uforpligtende bud på hvad det vil koste hvis der skal trækkes nye kabler? Det er 4 døre hvor alle 4 er en afbryder til et lampeudtag of en stikkontakt nedeunder og på den ene også en afbryder på den anden side til et lampeudtag.
Skrevet af fdlg på 31 maj 2011 13:06
EISOE
Ja det var også sådan jeg helst vile gøre det, men ville gerne nå 1-4 onsdag+torsdag og tvivler på jeg kan finde en trikker inden! Men gør elektrikkeren ikke det at han bore et hul fra døråbningen til der hvor kontakten skal være og så skære et hul til kontakten og trækker et kabel? Det burde vel godt kunne gøres efter der er malet?

Jo det ville være muligt... bestemt. 
Der er bare mange ting der kan gå galt og det ville jo være ærgeligt.
Men det kan lade sig gøre så det er bare at satse hvis du absolut vil holde tidsplanen.

Et bud på en pris vil jeg ikke give. Jeg er ikke Mester :-) Men man kan jo altid forsigtig gange antallet af døre med en svens timepris + de få materialer.
Skrevet af fdlg på 31 maj 2011 07:30
Hej
Vi har lige overtaget vores nye hus og i den forbindelse vil vi gerne skifte et par gamle døre, men der sidder kontakter i indfatningerne og vi har en lidt stram tidsplan, derfor vil jeg høre hvormeget reperationsarbejde man skal påregne efter elektrikkeren har hakket ud til kontakterne? Vi vil nemlig gøre det i følgende rækkefølge...

1 fjerne gamle døre mv
2 fjerne gammelt tapet
3 spartle samt sætte væv op
4 male
5 nye stikkontakter
6 nye døre

Er der nogen som har erfaring med dette? På et af værelserne er kontakterne skiftet og der er lavet et hul som lige passer til indmuringsdåsen som er skruet fast så der har ikke været noget rep, men er dette muligt og normalt...?

Mvh Frederik
Hej Frederik!
Skal du have flyttet afbryderne ud i væggen, eller kan du aceptere, at de stadigvæk sidder i dørindfatningen/geriktet? Hvis du kan acceptere, at afbryderne sidder i dørindfatningen, er det blot et spørgsmål om at bore de huller, sonm passer til afbryderne/stikkontakterne, når du udskifter døridfatningerne. Det kan du selv lave, hvis du er lidt fiks på fingrene. Skal du have flyttet afbryderne ud i væggen ved siden af dørindfatningerne bør du entrere med en elektriker , fordi det er aut. arbejde. Du bør flytte punkt 5 op før punkt 3, hvis du vil flytte afbryderne ud i væggen. Det nemmeste er at beholde afbryderne i dørindfatningen.
Hvis du vil have flyttet afbryderne ud i væggen kan det lade sig gøre at bore nogle huller der passer til afbryderdåserne og det vil kunne gøres så disse er indbygget og fastgjort på ca. en dag.

fase
Skrevet af GDS-Elektro på 31 maj 2011 13:29

Jo det ville være muligt... bestemt. 
Der er bare mange ting der kan gå galt og det ville jo være ærgeligt.
Men det kan lade sig gøre så det er bare at satse hvis du absolut vil holde tidsplanen.

Et bud på en pris vil jeg ikke give. Jeg er ikke Mester :-) Men man kan jo altid forsigtig gange antallet af døre med en svens timepris + de få materialer.


Hehe ja det kunne jeg men der var også mest tidsforbruget jeg er i tvivl om:-)
Skrevet af S. fabrin på 31 maj 2011 13:37
Hej Frederik!
Skal du have flyttet afbryderne ud i væggen, eller kan du aceptere, at de stadigvæk sidder i dørindfatningen/geriktet? Hvis du kan acceptere, at afbryderne sidder i dørindfatningen, er det blot et spørgsmål om at bore de huller, sonm passer til afbryderne/stikkontakterne, når du udskifter døridfatningerne. Det kan du selv lave, hvis du er lidt fiks på fingrene. Skal du have flyttet afbryderne ud i væggen ved siden af dørindfatningerne bør du entrere med en elektriker , fordi det er aut. arbejde. Du bør flytte punkt 5 op før punkt 3, hvis du vil flytte afbryderne ud i væggen. Det nemmeste er at beholde afbryderne i dørindfatningen.
Jeg vil gerne have dem flyttet (og det er vist også et krav når man skifter døre...) Ja skal have fat i en aut elektrikker, men har en lidt stram tidsplan:-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også