Opbygning af muret udendørs trappe

Hej

Jeg er ny herinde som bruger, men har dog fuldt med i dette udemærket forum igennem længere tid.

Nu er jeg kommet til at jeg har brug for hjælp og derfor vil jeg lige høre fra jer.

Jeg skal have renoveret min udendørs trappe som er muret op. Lige inden vi overtog huset sidste år var der en såkaldt "murer" som udførte reparationer på trappen, ved at banke den fri for løst puds, hvor efter han lagde klinker på og pudsede op efterfølgende.

Det viser sig så nu efter en hård vinter at manden SLET ikke har brugt cement, for der gik ikke længe inden alt pudset (nogle steder 5-8 cm ind under klinkerne) var pulvariseret. Nu står vi så i den situation at vi selv skal til at reparere den. De 4 yderste klinker ud mod vejen sad løse og dem har jeg taget af.

Min tanke er at banke alt det løse puds af og så starte helt forfra med at lægge klinker og her kommer i ind i billedet:

  1. Hvordan skal blandingsforholdet være til at bygge det op på ny? Jeg tænker her i cement og mørtel.
  2. Jeg har hørt andre tale om at man en del steder idag gøre brug af et slags net (Jeg tænker trådnet) som man hæfter på sokkel/trappe og hvorefter man pakker det godt ind i cement. Men hvad er det for noget net? Jeg har intet kunne finde om det på nettet?
  3. Skal vi når det er tørt, bearbejde det med noget sokkelmaling eller lignende så vi lukker af for fugten udefra? 
  4. Hvad skal vores fremgangsmåde helt præcis være? Vi har som sagt 4 klinker der skal sættes på på ny, de resterende sidder vidst nogenlunde.

Jeg håber i har tid til lige at læse min tråd igennem og give mig nogle gode råd. På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Der skal ikke bruges mørtel, men cement og vasket grus til opgaven.

2. Net er slet ikke nødvendigt, det er kun bed tykkere pudsede falder man benytter dette, eller ved flader hvor der er dårligt hæfte, samt større bevægelser.

3. Net, skulle ikke være nødvendigt.

4. kommer jo an på om det hele er lavet lige ringe, eller pudses trappen op igen, også lægges klinkerne igen med fliseklæb til udvendigt brug, feks. Multiklæb fra lip.

@Koludabyg
Tak for dit hurtige svar.

1. Ok var faktisk ikke klar over det var vasket grus der skulle bruges i dette tilfælde. Kan du sige lidt mere om blandingsforholdet i mellem gruset og cement?

2. Ok så det du siger at der er ingen grund til her at skyde gråspurve med kanoner? Jeg var bare bange for at det ikke kun var den tidligere ejers klyt der var skyld i at holdbarheden var så dårlig på trappen, og derfor tænkte jeg på om net skulle bruges.

4. Det hele er ikke lige ringe, men jeg tror nok at vi bliver nødt til at rive de fleste af klinkerne af igen for jeg kan høre når jeg banker på en del af dem at det lyder hult inde under, som om der er sevet vand ind...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis man har et gammelt hus, så vil jeg sige det sådan at hvis man går og banker på alle fliserne, så får man sgu kuller. Der er rigtig mange af dem der kan lyde hule inden under. Det går først galt hvis man ikke sørger for at der ikke kan komme vand ned under.

Jeg er i den tro at denne vinter virkelig har givet beton kamp til stregen. For søren da jeg har set mange beton skader pga. frost her i foråret når jeg har været ude og gå med hundene i kvarteret.

Mit blandingsforhold har været i orden på nogle af de ting jeg har gået og lavet i de 10 år jeg har haft hytten, nogle af disse ting er også skadet efter denne vinter.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter
Det vil jeg give dig ret i. Vi har så været igang med den HELT store renovering af vores gamle hus og når man alligevel har fat i problemet så kan man ligeså godt se hvor stort det af istedet for bare at gå op lappe på det.
Men jeg tror også som du siger at den her vinter har været meget hård overfor beton rundt omkring i DK, men derfor er det stadigvæk tydeligt at manden der tidligere har lavet det i hvertfald ikke har haft sin blandingsforhold på plads. JEg tror han har brugt 1 cement til 100 mørtel
Men Peter hvordan er dine blandingsforhold?
1 cement til 3-4 grus mindes jeg, men senest har jeg købt disse færdig blandede poser med pudsebeton.

De er ikke specielt dyre, og når man har været igang i 10 år, så er der kun små rep. inden for den genre. Man behøver så ikke røre så længe da det er blandet, der skal bare tilsættes vand.

Men 9% strandmørtel det bruger jeg en del af, og blander selv.Mit hus skyder puds af som var det betalt for det. Det hænger bogstavligt talt sammen i den special maling det er malet med.

Se her hvad der kom frem på google ved "cement blandingsforhold"
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også