Skift af manchet ved trækaksel nu rumlelyd :(

Hejsa
Opdagede i sidste uge at min manchet i højre side på trækakslen på min passat var gledet fri i den ene side da spændebåndet var faldet af. Fedtet var slynget ud og sad på de omkringliggende dele......
kørte med det et par dage inden det blev skiftet, kan dog ikke sige hvor længe den har været sådan inden jeg opdagede det.
Nu efter skift har den fået en lyd der lyder som når man kører med meget grove dæk på tør asfalt......altså en dyb rumlelyd der starter ved ca 50 kmt og tiltager i lydstyrke ved øget hastighed.
Før manchetten blev skiftet, var der overhovedet ikke nogen mislyd....
har nogen en ide til om det alligevel er knokkel leddet der har nået at tage skade, eller om det kan være noget andet? der er ikke noget der ryster eller noget, den kører ligeud når man slipper rattet mm ?
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kunne vide noget eksakt er der i teorien flere ting, der indikerer, at der er noget om dine iagttagelser.
Først og fremmest er det uheldigt, at krydset har kørt i åben tilstand, hvor fedtet er slynget væk. Værre har der måske været en lille åbning i manchetten længe, så vand har kunnet finde vej ind og forårsaget rustdannelser.
Ved skift at manchet, har man været nødt til at påføre krydset nogle usædvanlige påvirkninger, som så udmærket kan få et ældre, godt brugt kryds til at blive mismodigt.

Prøv om der er forskelle i lyden om du drejer til den ene eller anden side, eller om der er forskelle på om der er træk eller påløb. Sker der ændringer i lydniveauet, er der med stor sikkerhed begyndende problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg oplevede på min gamle Golf 2 samme efter at have skiftet manchet.
Det viste sig, at der var kommet noget skidt i klemme -dårlig rengøring- så akslen ikke kom helt på plads. Ca 1 mm vil jeg tro. Det gav netop samme lyd som et skidt leje eller vinterdæk, og lyden ændrede sig, når bilen drejede.
500 km med akslen i spænd tog livet af den knokkelledet.

Bortset denne tilføjelse giver jeg KTM ret i betragtningerne.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Tak for jeres svar
Har nu snakket med min mekaniker og han siger det er forhjuls lejet. nu får vi se.......
Dete er ingen herregård for en gammel vw, men havd er det med sådan en
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

jep det var forhjulslejet
Er skiftet og er helt rolig nu

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis