Hvor skal gulvvarmen tilsluttes - har 2 muligheder

Da jeg fik fjernet gulvet i stuen, fik jeg den overraskelse at der var 2 forskellige sæt føde rør til radiatorerne i stue/køkken. På vejen fra varmeveksleren (indirekte kredsløb) er der på denne fremføring (1. billede) kun gulvvarmen i badeværelset tilbage, da de 2 små radiatorer i stue/køkken jo erstattes af gulvvarmen. 

Den anden fremføring (billede 2) går i dag formodentlig gennem 3 værelser med alm. radiatorer og til den store 3 ribbede radiator (næsten 3 m lang - under vinduesparti) i stuen.

Hvilken fremføring skal jeg have koblet gulvvarmen på?

Jeg kan kun se 1 rørsæt der går under gulvet i bryggerset, så rørene må splittes et sted og så er det vel underordnet mht hvilken jeg vælger?

Jeg skal have en vvs´er til at koble til og lave trykprøve, så jeg skal bare forberede det så det bliver nemt at gøre færdig. Den anden fremføring skal bare loopes tilbage.
Kan jeg bruge alm. pexrør (med rørskåle) fra fremføringen og til shunten?

Hvis loop og tilkobling til gulvvarmen laves under skillevæggen og fodtrin, så undgår jeg samlinger i beton. Samlingen ville kunne nås fra hhv gang og værelse som i dag har alm. trægulv. Skulle der ske et læk, så vil jeg hellere bryde et trægulv op end den støbte beton.

NB-på billede 1 kan man se den gamle stikledning fra fjernvarmen som en gang i 80'erne sprang læk (forrige ejer). Så stikledningen er blevet ført uden om huset. Man har ikke fjernet de gamle rør i renden, men den blev jo også gemt af vejen under gulvet. Jeg kan se et ca 15 - 18 mm elkabel i renden - det er nok el´en der kommer ind der. Der sker vel ikke noget ved at det kommer til at ligge under gulvisoleringen (300 mm)?

Huset er bygget i 1968 - var det dengang normalt at lave en sådan rende til fremføring af el, fjernvarme og radiatorrør?


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart mener jeg ikke det er lovligt at lave en samling hverken under et trægulv eller indstøbt.
Du kan jo prøve at forestille dig vor meget skimmel svam  der kan komme under et dejlig varm gulv vis der går bare et lille huld i samlingen, så er 30-50 litter vand rigtig meget, eller vis betong gulvet skal brakkes op igen og det kan hurtig blive en dyr adfære, som forsikringen sikkert ikke vil betale vis der er tale om skjulte samlinger.

så nej det gæller også varmerør.

mvh nicolai
Skrevet af nic1205 på 29 maj 2011 21:31
Du kan jo prøve at forestille dig vor meget skimmel svam  der kan komme under et dejlig varm gulv vis der går bare et lille huld i samlingen, så er 30-50 litter vand rigtig meget, eller vis betong gulvet skal brakkes op igen og det kan hurtig blive en dyr adfære, som forsikringen sikkert ikke vil betale vis der er tale om skjulte samlinger.

så nej det gæller også varmerør.

mvh nicolai

næ det gør det nu ikke..
det er helt sikkert lovligt at lave en samling på et lukket varme anlæg både nedstøbt
 og skjult

hvis det er lavet rigtigt dækker forsikring på sammevilkår som før

jeg ville nok trykprøve det inden det blir dækket igen

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hvis ikke man måtte have samlinger under gulvet, kunne man jo ikke lave et traditionelt centralvarmeanlæg med radiatorer hist samt pist.
Jo, man må have de samlinger i sit centralvarmeanlæg under alle former for gulve som man har behov for. Og man må selv udføre arbejdet med det, hvis man mener sig i stand til det.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis