Udluftning omkring isloering

Hej.
Jeg er netop ved at få lagt nyt tag på mit hus og dermed også yderligere isolering.
Her er først lidt info om huset, til hjælp ved besvarelsen.. Taghældningen er ca. 30 grader, der er ikke noget tagrum, da der er loft til kip i hele huset. Der kommer tagpap på, listepap. Der er udluftningsventiler i udhæng + hele vejen langs rygningen.

Jeg har følgende tre spørgsmål: 
- Må der isoleres ud over ydervæg, altså i udhæng, eller skal isolering stoppe ved ydervæggen?
- Hvor meget plads skal der være mellem isolering og træforskallingen som underpappen ligger på?
- Er det et alvorlig problem, hvis isolering ligger helt op til træforskallingen?

Hvis nogen kender et sted, hvor det står sort på hvidt, må I meget gerne sende mig et link.

På forhånd tak.
Mvh.
Søren Jensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der må gerne isoleres udover ydervæggen.

Min 70mm luft mellem isolering og underside af taget.

Ja, det er et stort problem, der skal være min. 70mm ventilation mellem isoleringen og underlaget tag, ellers er der risiko for stillestående luft, og heraf problemer med skimmel, råd og svamp.

Mon ikke disse information kan findes hos Rockwool, Isover og sikkert også på tagpap producenternes hjemmeside.

Disse afstand gælder samtlige diffusionstætte materialer man kunne finde på at benytte i forbindelse med tag.
Hej Koluda Byg..
Mange tak for dit svar.
Er 70 mm også nødvendigt når der er udluftning i udhæng og langs tagryggen? Skal der være "fri" hele vejen henover taget, for isoleringen er noget presset sammen ved ydervæggen og når her helt op til underlaget tag?

På forhånd tak.

Ja, det lyder da helt galt at der er udført ventilationsventiler og ingen ventilationsspalte over isoleringen.

Nu er tagpap ikke mit speciale, men der findes dog tagkonstruktioner uden pågældende ventilationsspalte, men opbygget med bla. diffusionsåben loftbeklædning og hygrodiode.

Hva' med det så?

Se her:
http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/productlibary/bitumenmembranes/icopal%20haandbog%20%20dk/08.%20tagdaekning/8.1%20tagets%20konstruktive%20opbygning.pdf

Til Koluda

Kravet er "kun" 45 mm og ikke 70 mm som er kravet hvis det er et undertag af  banevare der er tale om, men de 45 mm skal til gengæld også overholdes.

Du glemmer vist et vindbrædt i konstruktionen, hvor du svarer på om der må isoleres ud i udhænget!

Svarene findes bl.a. i SBI-Anvisning 224.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis