Afstand mellem stolper til klinkbeklædning

Hej

Jeg skal til at bygge mig et haveskur. Jeg regner med at det skal beklædes med 25 * 125mm klinkbeklædning. Skuret skal være ca 4*2,40m. Planen er at skrue beklædningen direkte op på stolperne. Der skal naturligvis være en i hvert hjørne, men hvor lang afstand bør jeg have mellem stolperne, for at det bliver stabilt. Jeg regner med at stolperne blive 10*10 cm.

MVH
Dennis

 

Hej Jeg skal til at bygge mig et haveskur. Jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af moose2k22 på 30 maj 2011 18:55
Jeg kunne godt tænke mig en dobbeltdør, men kan ikke lige gennemskue hvordan den skal laves. Jeg vil gerne undgå en lodret stolpe i midten, men hvordan undgår man så at dørene åbner indad?

Det laves ved at lave 2 døre, og den ene skal bare fastholdes af skudrigler, og den anden som gående dør, med stalddørs overfald.

Som feks. her...
Dobbeltdør i skur

Inden trykimprægnering af fyrretræ blev opfundet blev der opført rigtigmange huse af omtalte træsort. En del er ikke rådnet væk - endnu.
Så hvad du gør mht. materialer afhænger mest af hvordan konstruktionen er opbygget, hvor længe den skal holde, (f.eks. om det nærmest er en fordel om den rådner væk, udseendet taget i betragtning :o)) samt vedligeholdelse.
Prisen på trykimprægneret og "hvidt" træ er stort set den samme. I hvert fald i omtalte dimensioner.

For at være på den sikre side som det hedder så bør træværk i jord og mindre end 15cm over ditto være trykimprægneret.

Det laves ved at lave 2 døre, og den ene skal bare fastholdes af skudrigler, og den anden som gående dør, med stalddørs overfald.

Som feks. her...
Dobbeltdør i skur


Det var præcist sådan noget der jeg havde tænkt på. Skal skudriglerne anvendes i top og bund, så de låser i en overlægger og "noget" i gulvet. En regel skruet mellem dørstolperne fx?

Og hvad med montering af hængsler på klinkbeklædning. Er det skruestabel og nokhængsel der skal anvendes? Men hvordan laves det pænt. Skal der skæres ud i klinken, eller hvad bruger man lige af cowboytricks

 

Jep, skudriglen sættes i top og bunden af den "stående" dør.

Nej, ingen grund til regel mellem dørene.

Begge kan anvendes, bruges skruestabler, så skæres der lige et stykke klink som vendes modsat, og sættes bagved beslaget, så kommer der til at sidde lodret, og ikke følge klinkens hældning.... et lille cowboytrick....
Der var tricket
Er der andre alternativer, eller er det måden det laves på i klink?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis