Grundrens

om kort tid (når vejret tillader det) skal det hvide træværk på huset males. Det er efterhånden blevet plettet af diverse organiske vækster og gammel malig skaller af. Inden jeg magler vil jeg gerne rense det grundigt (skrabe og vaske). Er der nogen der har nogle gode forslag til grundrens (evt. noget man selv kan blande). Har hørt at ammoniak blandet med vand skulle virke godt, men ammoniak er jo ikke det fedeste at arbejde med. Er der en billig grundrens i handlen som kan anbefales og som ikke nødvendigvis skal vaskes af med vand igen efter at man har brugt den.

Vilke grunder skal jeg bruge til mine træ vindue. Alt gammelt kit skal væk og så skal der grunder på inden ny kit skal påføres. Nogen gode forslag til grunder?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Galtt på 29 maj 2011 15:00

... Har hørt at ammoniak blandet med vand skulle virke godt, men ammoniak er jo ikke det fedeste at arbejde med.....


Handelsnavnet på ammoniak blandet med vand er salmiakspiritus, som jo i hundrede af år har været anvendt som rengøringsmiddel. 

Det lugter lidt, ja, så det kan med fordel bruges udendørs. Men det er effektivt og billigt. 

Hvis du skal i gang med udendørs træværk, så husk også at give det en gang algefjerner (skal ikke blandes med salmiakspiritus), så der ikke er noget der "gror" under malingen.
Tak for dit svar. Findes der et blandigsfohold som skal bruges. Håber at høre lidt din formel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hat fikset formlen. 2 spsk. salmiakspiritus til 5 L vand. vask og skyld med rent vand.

Hvad med grunder til vinduer. Nogen forslag. Et vindue skal jo kunne ånde så det skal vel være en grunder som indeholder olie eller er det ikke af betydning?
Jeg har anvendt borups afrenser:

http://www.borup-kemi.dk/BorupKemi/FrontPage/HusAndHave/Rengoring/Rengoring%20Ude/Afrenser.aspx

Husk at lade det sidde i 1-2 døgn.
Sprøjtede det på carporten med malersprøjte.

/Mulle

 

 

 

Skrevet af Galtt på 29 maj 2011 16:27
 Hvad med grunder til vinduer. Nogen forslag. Et vindue skal jo kunne ånde så det skal vel være en grunder som indeholder olie eller er det ikke af betydning?

Du bevæger dig ind på et område, hvor der er holdninger på nærmest religiøst niveau ihh tilom det er alkyd (olie), acryl (vand) eller linoliebaserede malinger, der er sagen.

I forhold til grunder er det mest afgørende, at du anvender en grunder, der passer sammen med dækmalingen, og dermed oftest fra samme firma.

Personligt ville jeg vælge en oliebaseret maling og allerhelst en linoliebaseret. Det sidste kræver dog lidt mere tålmodighed end de fleste ligger inde med, da tørretiden er længere end ved kunstprodukterne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også