reparation af havedøren

hej guruer!

vores have dør trænger til en lille reparation. se billede



jeg har noget acrylfuge, danalim 

kan det bruges?

Hvordan kan jeg gør det bedst mulig, så det ser pænt ud? noget særligt jeg skal være opmærksom på?
eller er det bare at prøve at får den så lige som mulig og male det bagefter?

på forhånd tak!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke skal være alt for godt kan du vel nok bruge akrylfugemasse.

Noget ordentlig spartel til udendørs brug ville være meget bedre

Men ellers skal det beskadigede træ bortstemmes, em "lus" ilægges hvorefter du spartler og maler.
Skrevet af hpox på 28 maj 2011 18:31
Hvis det ikke skal være alt for godt kan du vel nok bruge akrylfugemasse.

Noget ordentlig spartel til udendørs brug ville være meget bedre

Men ellers skal det beskadigede træ bortstemmes, em "lus" ilægges hvorefter du spartler og maler.
hej hpox
tak for indputet. jeg formoder at den bedste måde er den markeret med fed skrift, som du nævner.
Jeg havde frygtet det.
Jeg må lige se hvad jeg kan finde på for at ordne det på den måde.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg kom til tænke på det med at indsætte lus, altså, hvis det var en lige overflade vil det vel have været nemmere, eller hvad?

Der er et hul/hulrum mellem det forreste skade og den lidt mindre skade bagved.

Skal man så skære på langs i en blød bue og også lave en lignende lus til at limme på, og derefter spartle og male?

Mad_Max

Kender jo ikke dine forudsætninger for at lave noget sådan, hvis du har "hænderne nogenlunde skruet på"

Et vel-slebet stemmejern (skal kunne barbere hårene af håndryggen) og du er godt på vej.

Du stemmer det stykke der er ødelagt væk, og limer (vand-fast) en liste i der passer med profilen på døren.

Det er sådan man luser ud.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har faktisk lidt svært ved at se hvad det er for en dør.
Og troede at det var 2 stykker træ.

Altså jeg er jo faguddannet tømrer og blver nærmest nødt til at indsætte lus i slige tilfælde.

Hvis jeg var dig ville jeg nok bare anvende det midterste forslag, Hak det værst beskadigede træ bort og put noget passende spartelmasse i.
Akrylfugemasse er alt for blødt.

Hvis du vælger at isætte en lus så absolut lige linier, 45gr. vinkler osc. Buer og anden mærkværdig geometri er alt for svært at få til at passe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej igen
jeg er ikke håndværker typen, men er heller ikke håbløs, håber jeg 

jeg tror dog at 25 øren er ved at falde, jeg laver et hak med en velslebet stemmejern som ser nogen lunde sådan ud:

bare rolig, jeg ved godt den ikke skal være lige så dyb, haha, det var mere for at se om jeg har fattet ideen.
Når det stykke er hakket ud, så skære jeg et stykke liste i samme tykkelse ud i den længde jeg har hakket ud, altså lusen.

når alt er slebet så lige og pænt som mulig, limmer jeg med trælim lusen inde i hakket. Lad det tør, sliber igen for at jævne og til sidst maling.

Er det ikke sådan man gør?



@hpox: jeg tror at luse den er den mest holdbare. Der er et hulrum hele vejen i døren mellem den forreste hak, og den hak lidt længere oppe.
Hvis jeg bruger spartel, er jeg lidt bange for at det efter kort tid igen begynder at se grimt ud.
Jeg skal nok hurtigst mulig skaffe et hængsel så døren ikke smækker op når det blæser.

Udlusning kan gøres på mange måder.

Den du viser på billedet er noget teoretidk og næppe en af dem

det gælder om at få bedst mulig kontaktflade mellem lusen og det eksisterende træ. Derfor fjernes kun det beskadigede træ.
I dit tilfælde er den lille skade ved låseriglen eller hvad det er uden betydning. Den udspartler du blot.

Den anden skade udbedres ved at du først trækker en streg parralelt med som afgrænses for oven og neden med en 45 gr afslutning.
Dernæst fjerner du træet inden for stregerne til en dybde der passer således at dybden af lusen, målt udefra og ind i billedet slutter ved overgangen fra afrundet træ til bunden af kehlingen.
Dernæst laver du lusen så den passer im begrænsningerne og nogenlunde i afrundingen. Fastgør med vandfast lim og finhøvler, pudser spartler og maler til færdig overflade.
Jeg tror jeg ville vælge at fjerne det løse og spartle med kemisk metal. 

Det er et dejligt materiale at arbejde med i den slags situationer.

http://www.toolworld.dk/images/2/8/80721_2_0.jpg

Det ligner i øvrigt de mærker vi har i vores kældervinduer.
Du har vist haft besøg af uindbudte gæster...

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skrevet af stumbi på 29 maj 2011 21:26
Jeg tror jeg ville vælge at fjerne det løse og spartle med kemisk metal. 

Det er et dejligt materiale at arbejde med i den slags situationer.

http://www.toolworld.dk/images/2/8/80721_2_0.jpg

Det ligner i øvrigt de mærker vi har i vores kældervinduer.
Du har vist haft besøg af uindbudte gæster...

hej,
tak for forslaget, det produkt er helt nyt for mig, men mener du ikke kemisk træ?

Jeg læste lidt om kemisk metal, og fik det indtryk af mange brugte til biler, eller til at fylde revner i beton.

under alle omstændigheder, så kigget jeg lidt nærmere på døren, og jeg tror godt at jeg vil starte med at se om jeg ikke kan redde det med at spartle.
Den har fået hak, men er ikke fuldstændig i smadre.
Om det så bliver med kemisk træ eller anden form for spartel ved jeg ikke endnu.

og nej, det er ikke ubudne gæster. Det vil have set meget værre ud. Vi har ikke fået sat et hængsel på have døren, og her forleden blæste det op og ramt en træ dims som skal sørge for at den ikke smækker op i hus væggen.
Nej jeg mener skam kemisk metal. Jeg har brugt det på døre og andre steder på træ flere gange.
Bla. sædet på en træskammel hvor der var slået en ordentlig flig af.

Jeg har haft stor glæde af det.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også