Uønskede planter i ny græsplæne

Hej alle

For ca. halvanden måned siden etablerede jeg en ny græsplæne, eller rettere hvad der skulle have været en græsplæne. Jeg fik i den forbindelse leveret en stor mængde jord som jeg fordelte jævnt udover arealet. Nu er jeg blevet overmandet af, en for mig, ukendt plante. Græsset er stort set heller ikke kommet. Min mistanke går selvfølgelig på jorden og min teori er at der ikke er nok næring i jorden...men hvad ved jeg? Jeg har vedhæftet 2 billeder så jeg håber at nogen af jer har et forslag til hvad jeg kan gøre.

På forhånd tak.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme plante mange steder i min have, og her kaldes den bare for ukrudt. Jeg har selv prøvet at lave en ny græsplæne et par gange, og hver gang kommer der masser af disse uønskede planter frem. Græsset er dog også kommet, men det tager lidt længere tid før græsset kommer frem.

Din jord ser noget tør ud, så har du husket at vande den nye plæne i de perioder hvor der ikke er kommet regn?
Hvis dine billeder er helt nye ser det godt nok ikke ud til at der er meget græs, og der burde være kommet noget frem, hvis du såede det for halvanden måned siden.

Min nabo gravede et stykke hæk op på ca. samme tid, og såede efterfølgende græs i jorden, og jeg har lige været ovre i kigge. Der er græsset begyndt at kigge op. ca. 1-2 cm højde, så hvis det samme gør sig gældende i din have, bør du ikke panikke, men i stedet bare vente.
Så vælger jeg at begynde at panikke lidt :-) På ca. 50 % af arealet er der intet kommet.
Hvad gjorde du da du såede græsset. Blev det revet over, eller lod du græsfrøene ligge løst ovenpå jorden? For hvis græsfrøene har været løst ovenpå jorden vil mange af dem være blæst væk i de storme vi har haft siden påsken.
Annonce
Jeg rev jorden efter at havde sået og jeg kan stadig se græsfrøene der hvor der ikke er kommet græs. Jeg overvejer meget at købe noget muldjord og smide et tyndt lag på, men ved ikke om det vil være total spild.
Du har glemt at der var et par nætter med nattefrost i starten af maj.

Jeg havde også nogle pletter hvor jeg såede græs i påsken - revet efter og tromlet let. Det havde lige akkurat nået at spire og så fik vi de 2 døgn ved maj-start med nattefrost - heromkring nåede den ned på 5-6 minusgrader og det kunne så unge planter og åbne frø altså ikke klare så jeg var nødt til at så efter.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis græsset ikke er spiret efter 1½ år kommer det aldrig, du må i gang med nyt frø, hvis der ikke er tørke (eller oversvømmelse) skal græs spire i løbet af et par uger.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis