HJÆLP ! Er ved at købe hus med Olietank !!

Hej, 

Jeg er noget i et dilemma. Jeg har underskrevet en købsaftale på et hus med Olietank. Købsaftalen er selvf. betinget af Advokatens accept. Men mit problem er at jeg bekymret for olietankens mulige læk hvilket kan medføre en erstatningssag fra kommunen som kan have uoverskuelige konsekvenser for os som familie.
Sælger vil gerne betale for at få fjernet denne olietank. Sælger er ikke bekendt med noget forurening. Tanken er fra 1974 og skulle være en glasfiberbelagt kugletank (ikke af mærket Ajva-Plast ).
Det skal lige nævnes at huset ligger i et villa kvarter i Horsens. Vi kan overtage huset i september. Sælger ber om at vi får sløjfet olietanken når vi flytter ind. Dvs. at så er handelen gennemført og de er fri for at bekymre sig om den tank da de handlede i god tro. Mit spørgsmål er om ikke det er rimeligt at få bedt om at lave en jordprøve som betingelse før køb ? Kan sælger bakke ud (da en evt. prøve kunne vise forurenet og dermed et tab for sælger)
Jeg har godt nok fået at vide at sandsynligheden for forurenet er meget lille, men er det ikke ufornuftigt ikke sikre sig så godt man nu kan ?
Iøvrigt dækker en udvidet ejerskifteforsikring kun op til 250.000 hvilket slet ikke er nok hvis omfanget af forureningen er stor så hedder det mindst 400.000

mvh Mads
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor skulle olietanken være læk?? er tanken i brug nu, siden den ikke allerede er sløjfet?

i kan godt bede om at få lavet en jordprøve, men hvis sælger ikke har skrevet under kan han naturligvis sige nej.
Du skal finde ud af om den er typegodkendt - det finder du ud af fx ved en tankattest (kommunen kan muligvis ligge inde med den).

Er den ikke typegodkendt vil jeg anbefale dig at den sløjfes INDEN du overtager huset.
På den måde kan der ikke herske tvivl om hvem der er ansvarlig for en mulig forurening.

En godkendt tank er forsikret gennem Topdanmark - men de betaler ikke for forurening forårsaget af ulovlige tanke.

En jordprøve mener jeg er lidt ala livrem og seler.

Men i sidste ende er det sikreste at be om at den er sløjfet og dette er anmeldt til kommunen inden I overtager ejendommen.

En tank kan sagtens ligge og ikke blive anvendt, hvis der er fast kedel og oliefyret er gået i stykker.


/Mulle

 

 

 

Mulle03: forsikringen for olieforurening dækker vist kun, hvis olien er købt (den sidst indkøbt) hos et af de selskaber, som indbetaler til forsikringen (hvilket er de allerfleste selskaber) og tanken pt. stadigvæk er i brug. Men jeg har ikke lige kunne genfinde det på nettet.

Madshansen: her kan du læse mere fra Miljøstyrelsen. Bla. hvis der ikke er fyr i brug i huset ved overtagelse. Og husk evt. værditab for grunden hvis det er en gamle tank der ikke er i brug og dermed ikke dækkes af forsikringsordningen. Men goså, at hvis du ikke har brugt tanken selv, så hænger du ikke på regningen.

Tal med din advokat.

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Jord/Miljoeregler+for+olietanke/Spoergsmaal_og_svar_om_private_olietanke/Spoergsmaal_og_svar_om_sloejfning_af_tanke.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg fandt noget her:
Oliebranchen har i samarbejde med Topdanmark en forsikringsordning, som forsikrer husstanden. Hvis du får leveret fyringsolie fra et af følgende firmaer, er du automatisk dækket af forsikringen:

Dansk Olie Kompagni A/S
A/S Dansk Shell
DK-Benzin A/S
YX Energi Danmark A/S
Kai dige bach olie a-s
Kuwait Petroleum (Danmark)
Metax Olie A/S
OK a.m.b.a.
Statoil A/S
Carl Jensens Marinelager.
Du er også dækket, hvis din olieleverandør får leveret sin olie fra et af disse firmaer. Som forsikringstager har du en selvrisiko på 2.000 kr.


http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/etablering-og-forsikring-af-olietanke/
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej Pizzabager, vi ved ikke hvornår tanken sidst var i brug. Det vil vi prøve at finde ud det. Jeg tror også det ender med at at vi får lavet en jordprøve for en sikkerheds skyld.
Annonce
tak for dit svar Mulle03 ! Den er typegodkendt - og ja den skal helt sikkert sløjfes ! Bare lidt bø'vlet at det først bliver når vi har overtaget huset.
tusink tak Kent AJ !
Skrevet af KentAJ på 28 maj 2011 19:00
Mulle03: forsikringen for olieforurening dækker vist kun, hvis olien er købt (den sidst indkøbt) hos et af de selskaber, som indbetaler til forsikringen (hvilket er de allerfleste selskaber) og tanken pt. stadigvæk er i brug. Men jeg har ikke lige kunne genfinde det på nettet.

Madshansen: her kan du læse mere fra Miljøstyrelsen. Bla. hvis der ikke er fyr i brug i huset ved overtagelse. Og husk evt. værditab for grunden hvis det er en gamle tank der ikke er i brug og dermed ikke dækkes af forsikringsordningen. Men goså, at hvis du ikke har brugt tanken selv, så hænger du ikke på regningen.

Tal med din advokat.

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Jord/Miljoeregler+for+olietanke/Spoergsmaal_og_svar_om_private_olietanke/Spoergsmaal_og_svar_om_sloejfning_af_tanke.htm


Mange tak for dine gode råd !
:-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af MadsHansen på 29 maj 2011 08:18
tak for dit svar Mulle03 ! Den er typegodkendt - og ja den skal helt sikkert sløjfes ! Bare lidt bø'vlet at det først bliver når vi har overtaget huset.



Vi forlangte det gjort inden vi overtog vores hus. Her var fyret defekt og havde ikke været anvendt i et stykke tid.

Når tanken nu blev sløjfet INDEN vi flyttede ind kunne der i tilfælde af olieforurening ikke stilles tvivl om det var sket imens vi havde været ejer.


 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis