Vigeregler og båthorn

Træt af speedbåde, der ikke viser at de vil overholde vigereglerne.

Det er sket 3 gange på det seneste, at speedbåde kommer i høj fart - jeg kan se at vi er på kollisionskurs - den anden båd har vigepligten - og de viser IKKE tydeligt at de vil skifte kurs/ændre fart / sejle udenom / bagom. Altså ser det for mig ud som om de ikke vil overholde deres vigepligt.

Altså sidder jeg dér og tænker på hvor længe skal jeg"holde kurs og fart" - og hvornår skal jeg selv lave en undvigemaøvre.

Virkeligt ubehageligt med speedbådssejlere som tror det er en slags go-cartbane hvor det er sjovt at køre tæt på hinanden.

Nu har jeg købt et båthorn og næste gang så får de en række opmærksomhedssignaler - en lang række båt - som skal fortælle dem, at de skal vågne op og læse vigereglerne.
Søvejsregnerne siger vistnok 5-10 båt. Det prøver jeg næste gang.

Håber at det hjælper.

Har I nogen gode forslag til hvad man ellers skal gøre?

To ulykker kommer sjældent alene.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søvejsreglerne siger mindst 5 korte toner (á 1 sekund). Giv gerne nogle eksta, så det ikke forveksles med 3 korte toner (jeg bakker med min maskine).
Hvor meget det vil kunne høres i en sppedbåd med en larmende maskine på fuld gas ved jeg ikke, men jeg tvivler.
Du kan anskaffe en signallamte (aldislampe). Det kan også bare være en meget kraftig lommelampe med en smal lyskegle. Har set, for nogle år side i en bilistbutik, en med en 55W pære i og et kraftigt opladeligt batteri. Den kaldes, når det er til dette formål en Daylight Signal Lamp, (Dagslys signal lampe) i maritimt sprog.

Og måtte pokker tage de der ikke kan vise hensigten tidligt og tydeligt med sig hen hvor peberet gror.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr

Ja det var også en mulighed. Der findes såvidt jeg kan se et væld af kraftige lygter - Nogen gevaldige nogen til 2-3000 kr - nogen mere alm. lygter til 300 kr.
Lidt svært at bedømme, men skal nok ud i en forretning og se hvordan de virker.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
hej Ellida. Bedre sent end aldrig. Du skal holde kurs og fart til det tidspunkt hvor, uanset hvad den "anden" gør kan det ikke alene forhindre uheld (sammenstød) mellem jer. mvh anvi
hvis det bliver for meget.

så kan du bare smide noget reb ud forand speedbåde. i vandet
de skal kunne flyde. så får de rebbet i skruen.
og stoppe dem.
så de kan pille rebbet ud af skruen.
Skrevet af anvi på 10 okt 2011 21:54
hej Ellida. Bedre sent end aldrig. Du skal holde kurs og fart til det tidspunkt hvor, uanset hvad den "anden" gør kan det ikke alene forhindre uheld (sammenstød) mellem jer. mvh anvi
Hmmm.  Man behøver ikke at vente så længe. Hvis man mener den anden ikke tager behørige forholdsregler kan/må man selv vælge at gøre noget.  Farten og manøvremulighederne (-evne) spiller f.eks ind i vurderingen af situationen. Et sejlskib med 5-6 knob kontra en speedbåd med 15-20 knob eller mere kræver en tidligere indgriben fra sejlskibet end hvis farten havde været ca den samme for de to fartøjer. Midler til rådighed for udkig, det være sig et godt pejlediopter kontra kun et kompas, en radar med plottefunktion osv som kan bidrage til at afgøre risikoen for sammenstød spiller også ind på ens muligheder for at træffe afgørelsen om, hvor længe man vil/må/skal vente.

Med andre ord. Man MÅ vente så længe, at man ved egen manøvre kan bringe sig ud af situationen, men man må gerne gribe ind lidt tidligere. Man er ikke pligtig til at holde på så længe at det er dømt til at ende i en tæt på situation.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 11 okt 2011 06:10
Hmmm.  Man behøver ikke at vente så længe. Hvis man mener den anden ikke tager behørige forholdsregler kan/må man selv vælge at gøre noget.  Farten og manøvremulighederne (-evne) spiller f.eks ind i vurderingen af situationen. Et sejlskib med 5-6 knob kontra en speedbåd med 15-20 knob eller mere kræver en tidligere indgriben fra sejlskibet end hvis farten havde været ca den samme for de to fartøjer. Midler til rådighed for udkig, det være sig et godt pejlediopter kontra kun et kompas, en radar med plottefunktion osv som kan bidrage til at afgøre risikoen for sammenstød spiller også ind på ens muligheder for at træffe afgørelsen om, hvor længe man vil/må/skal vente.

Med andre ord. Man MÅ vente så længe, at man ved egen manøvre kan bringe sig ud af situationen, men man må gerne gribe ind lidt tidligere. Man er ikke pligtig til at holde på så længe at det er dømt til at ende i en tæt på situation.

Chr.

Hvis vi i vores Maxi 77 skal ændre kurs for hver gang en speedbåd er på kollisionskurs med os, i Svendborg Sund, så kommer vi aldrig mere end 200 meter væk fra havnen på en god sommer dag.. 

Vi er gået over til den taktik at vi er forberedt på at smide os ned i bunden af cockpittet.. 
Jeg tror på at mange speedbåds sejlere syntes at det er sjovt at se hvor meget hækbølge de kan give os.. Det er jo tydeligt at se hvor meget vi gynger på masten.. 

En bazooka har jeg da også overvejet...  

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Grom:
Det er jo en adfærd der i enhver henseende berettiger til kritik, når nogen opfører sig sådan. Desværre kommer vi næppe nogensinde dårlig opførsel til livs.

Jeg kommer til at tænke på, da jeg for en del år siden var styrmand på en stor katamaran med 45 knobs fart, og nogle tåber på jet-ski lå og legede klos op ad os på bovbølgen på ca 10-15 meters afstand.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Man kan vel altid tage et billede af de sejlende hooligans og sætte op nede ved havnekontoret eller i sejlklubben.
Ved standerstrygningen kan man jo så stemme om sæsonens mest uansvarlige og sende en "præmie", hvis vedkommende kan identificeres.

JO men tager man et billede, så er det jo bare en speedbåd??

Jeg tror simpelthen at de ikke evner at se situationen fra sejlbådens side og slet ikke ser sejlbåden som andet end en forhindring eller noget der giver lidt afveksling.. De ser os ikke som mennesker i en båd..

En af de værste jeg har oplevet var engang vi indhentede en lidt mindre sejlbåd.. Vi hilste og passerede langsomt.. og der var vel små 4 meter mellem os.. og så kom der en ret stor speed-/motorbåd og gik lige mod os og så drejede han lidt og sejlede midt mellem os og ud over gyngeturen så blev vi jo p.... våde.. Det eneste man formår i sådan en situation er jo at råbe "IDIOT!!"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis