Gipsloft på skrå lofter

Vi har i vores hus skrå lofter, lidt ala loft til kip. Kan det passe det er saksspær, hvor så loftet sidder på den nederste del af konstruktionen. 

Planen var at sætte gipslofter op, og spartle gipsplade samlinger. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om hvorvidt samlingerne vil blive for tydelige. Måske vil man bemærke det mere end på vandrette lofter? Man kan jo altid se det en smule når lyset falder på, og den effekt vil vel blive forstærket når der er skrå lofter, hvor man altid ser skråt ind på.

Alternativt skulle vi fuldspartle, men det er også et stort arbejde, og så begynder prisen at blive en anden. 


Vi overvejer derfor alternative lofter, som skal passe i en moderne byggestil. Er der nogle ideer? Samtidig skal det være ret diskret, netop fordi man lægger mærke til loftet. 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, har i loft til kip, men ikke med samme hældning som taget udvendigt, så kunne det lyde som om i har saksespær på huset ja.

Nej, hvis ellers det laves ordentligt så vil i ikke kunne se samlingerne i gipsloftet efterfølgende.
Slet ikke hvis i bruger gipsplader med spartelkanter i alle kortkanter også.

Vælger man at fuldspartle, så kan det godt betale sig at benyttes rullespartel, er meget mindre arbejde, og giver et flot resultat.

Ja, der er mange forskellige lofter der kunne passe ind, gipsloftet er bare det mest bruge.

Troltekt er et flot alternativ med super gode akustiske egenskaber også, specielt når i har loft til kip, men ikke et særligt diskret loft.

Måske Huntonit lofterplanker kunne være et alternativ, så slipper du også for at spartle og male loftet efterfølgende...

Jeg har lidt Huntonit nogle steder, og her 12-13 år efter montagen, er det fuldstændig lige så flot.
Det bliver meget sikkert det, jeg vil bruge ved evt. fremtidige projekter, alene for at slippe for at spartle, male og vedligeholde.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, huntonit kan finde ud af at andre holdbare produkter udover deres undertag...

Et kæmpe plus er selvfølgelig at man slipper for at skulle spartle, slibe, grunde, opsætte filt, filtfylder også maling efterfølgende.

Det hele klares af en gang.

Skrevet af Koludabyg på 28 maj 2011 11:15
Ja, huntonit kan finde ud af at andre holdbare produkter udover deres undertag...

Et kæmpe plus er selvfølgelig at man slipper for at skulle spartle, slibe, grunde, opsætte filt, filtfylder også maling efterfølgende.

Det hele klares af en gang.


Undskyld til trådstarter for at låne denne tråd lidt

Men hvordan er det med brandkravene ved denne form for lofts beklædning?
Må man stadig gerne have sine 45 mm. isolering bagved Huntonitten eller skal der noget andet op imellem disse to?

Hvis ikke fandt jeg lige pludselig ud af hvad jeg skulle have op 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Du tænker på dens tykkelse på kun 11mm, mener faktisk den er godkendt til både loft og vægbeklædning på trods at den tyndere godstykkelse, det er jo en hårdpresset  masonit produkt som sikkert ikke sådan lige brænder igennem.

Men for at tage konstruktionen for sig selv....

Kan ikke se det skulle give et problem da du jo har isoleret helt ud til undersiden af din beklædning i den konstruktion, men kan godt se at der jo er mere end 25mm luft bagved  din beklædning hvis isoleringen så falder ned efterfølgende, men det er jo kun i det område der er brand i, branden kan jo ikke brede sig sidevejrs, da isoleringen jo stadig vil hænge til siderne over stadig siddende loftbeklædning, og det er jo ikke tilfældet hvis man forskaller med mere end 25mm luft bagved sin loftbeklædning, her vil ilden jo kunne rende henover loftet som der endnu ikke er antændt.

Måske Orla kan bekræfte min opfattelse af det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Medens vi venter kan vi da glæde os over at:
"Huntonit færdigmalede væg- og loftplader er anbefalet af Norges Astma- og Allergi-forbund."
Hvilket jo er en særdeles opløftende oplysning for os her i landet.!

Hvorimod småpillerier som klassificering i forhold til brand i Danmark. Og EU. Kan jeg ikke umiddelbart finde.?
Nej, det er meget lidt information A.Rindom har på deres hjemmeside, men mener det står i deres dansk vejledning, eller kan den information sikkert fåes ved kontakt til A.Rindom
Tak for jeres svar.

Vi har kigget på Huntonit, men jeg syntes det er svært at se hvordan det egentlig ser ud på hjemmesiden. Vi vil helst have et glat loft, og så vidt jeg kan se er der træstruktur, en nupret, og så en mere. Den sidste ved jeg dog ikke helt hvordan ser ud. Så jeg må ud og se om jeg kan finde et sted de har nogle eksempler hjemme.

Vi har så også kigget på lidt alternativer, og fundet Rockfon www.rockfon.dk - De har blandt andet deres sonar-serie, som ser ret interessant ud. http://produkter.rockfon.dk/media/460398/datablad_dk_sonar_sortimentet_03.2011.pdf

@VH

Jeg faldt lige over din bemærkning: "Samtidig skal det være ret diskret, netop fordi man lægger mærke til loftet."

 

Den er faktisk ret godt fundet på, ret morsom faktisk. Men mener du virkelig det?

 

Hvorfor ikke bare lave et brag af et loft, netop fordi man lægger mærket til det?.

 

Kedsommelige lofter er der da nok af.

Hvad med spejllofter, loft- eller kalkmalerier, (Per Kirkeby), trælofter med udskæringer, lofthvælvinger, lamellofter, (ana)lysediodelofter og sortmalede lofter. (Overordentligt diskrete)

Gå ud i verdenen og kik på lofter i muser, slotte & vråer, kirker, (herunder Peters-), kontor- og industribygninger.

Der får du virkeligt smæk for skillingen.


Eller start her: http://www.mras.dk/Akustikløsninger...Metal.aspx

Der er også sådan noget som gypros Gyptone Base, som er en glat gipsplade, der kan fås i målene 60x120 cm, og som kan sættes op på forskalling. Det kunne måske også bruges.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også