Byggetilladelse - Uden ejers underskrift ?

Hey

  Har lidt kastet mig ud i et område hvor min viden aldrig har været, så vil lige sikre mig fuldstændig.

  Situationen er at jeg har fundet en naturgrund som er til salg hos en mægler, og har været ude at se den ovs. Grundet den ligger i et specielt område er det ikke sikkert at der må bygges, der er dog en lille chance.

  Mægler sagde at sælger fint ville skrive under på at jeg måtte ansøge om tilladelse hvis jeg udformede et ordenligt dokument. Dette har jeg gjort i samarbejde med en Arkitekt sådan at der er gjort ordenligt, men pludselig har sælger skiftet mening.

  Han vil ikke skrive under på at jeg må ansøge om tilladelse (Uden at jeg køber), også selvom der vil blive skrevet at han ikke forpligter sig på nogle områder. Han vil fint sælge mig grunden, men pga en princip sag vil han ikke føle sig forpligtet selvom han rent juritisk på ingen måder er det.

  Mægler har så spurgt mig om jeg kan sende en ansøgning uden ejers underskift hvilket jeg bestemt ikke mener er muligt - Min tanke er at sagen dør her medmindre jeg køber grunden, eller hvilke muligheder er der ?

  Det skal siges at ansøgningen bare er om der må bygges eller ej, dvs at det er ikke selve projekteringen jeg vil have igennem inden køb.

  Hvis det er uklart må i gerne spørge og jeg skal svare så godt som muligt.
På forhånd tak

 Mvh Henrik Kristensen

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag dog og ring til pågældende kommune, der skal behandle ansøgningen, så kan du få et konkret svar.

Mvh jens

Skrevet af Fonne på 26 maj 2011 16:18

  Han vil ikke skrive under på at jeg må ansøge om tilladelse (Uden at jeg køber), også selvom der vil blive skrevet at han ikke forpligter sig på nogle områder. Han vil fint sælge mig grunden, men pga en princip sag vil han ikke føle sig forpligtet selvom han rent juritisk på ingen måder er det.

  Mægler har så spurgt mig om jeg kan sende en ansøgning uden ejers underskift hvilket jeg bestemt ikke mener er muligt - Min tanke er at sagen dør her medmindre jeg køber grunden, eller hvilke muligheder er der ?


Mig bekendt får man ikke noget ud af at søge om noget på ejendom, som man ikke ejer, uden at der foreligger en fuldmagt fra ejeren.

Hvis grundejeren bemyndiger, så har han uanset hvad du måtte have skrevet i fuldmagten, givet dig ret til at disponere over hans ejendom.

Har du forøvrigt en ide om hvad det specielle er, der gør at du måske ikke kan bygge på grunden???

Ejendomsmægleren bør som hjælp til sin kunde (sælger) kunne forevise relevante tinglyste servitutter og/eller bestemmelser i lokalplanen eller byplanvedtægten (alt efter hvad der er for området).

Mvh.

René

Hvis du får et tilsagn fra kommunen om at du godt kan bygge på grunden - så sørg for at få det på skrift.
I tilfælde af at du får tilsagn, køber grunden og efterfølgende får afslag vil du stå bedre i en erstatningssag.

Når man søger om noget og får en tilladelse som i dette tilfælde er man på ingen måde forpligtet til at udnytte tilladelsen. Ansøgningen er jo indsendt på frivilig basis og ikke fordi man er pålagt at søge.


/Mulle

 

 

 

Tag dog og ring til pågældende kommune, der skal behandle ansøgningen, så kan du få et konkret svar.

Mvh jens


Grundet eksamenprojekt + Planlægning af bryllup har det været svært at finde tid i dag timerne, og derfor tillod jeg mig at prøve herinde. Også pga at nogle måske kunne komme med en erfaring som kommunen ikke vil byde ind med.

Mig bekendt får man ikke noget ud af at søge om noget på ejendom, som man ikke ejer, uden at der foreligger en fuldmagt fra ejeren.

Hvis grundejeren bemyndiger, så har han uanset hvad du måtte have skrevet i fuldmagten, givet dig ret til at disponere over hans ejendom.


Det er også det jeg er bekendt med - Mente dog ikke det blev set som en fuldmagt, hvis det i ansøgningen blev skrevet at det eneste jeg fik lov til var at søge om tilladelsen - Altså ingen forpligtigelser for ham.

Har du forøvrigt en ide om hvad det specielle er, der gør at du måske ikke kan bygge på grunden???

Ejendomsmægleren bør som hjælp til sin kunde (sælger) kunne forevise relevante tinglyste servitutter og/eller bestemmelser i lokalplanen eller byplanvedtægten (alt efter hvad der er for området).

Har haft en arkitekt på sagen som har hjulpet mig med at finde nogle parpirer som mægler ikke var kendt med, bla en gammel deklaration omkring bygning på grunden.

Grunden er omkring 12.000 m2 og delt i 2 matrikler hvor den ene er fredet (Natur, sø område), men bla gennem en deklaration mener min arkitekt at der er et hul som kan forsøges.

Pt står jeg bare i en situation hvor jeg ikke har økonomien til at satse på den anden side af 400.000 kr, hvis der ikke må bygges på grunden - Ellers var den bestemt købt.

Hvis du får et tilsagn fra kommunen om at du godt kan bygge på grunden - så sørg for at få det på skrift.
I tilfælde af at du får tilsagn, køber grunden og efterfølgende får afslag vil du stå bedre i en erstatningssag.

Når man søger om noget og får en tilladelse som i dette tilfælde er man på ingen måde forpligtet til at udnytte tilladelsen. Ansøgningen er jo indsendt på frivilig basis og ikke fordi man er pålagt at søge.

Havde bestemt også regnet med at få det på skrift, holder min arkitekt også på. Har aldrig haft med dette at gøre, så derfor har ansøgningen også blevet udarbejdet med arkitekten, sådan at det er gjort ordenligt.

Jeg er ikke helt færdig med at læse om emnet, men hvis der opnås en byggetilladelse, gælder denne ikke kun i 2 år så ? - Eller er det kun hvis man har været igennem projektering, altså fremvist konkrete tegninger osv.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Byggetilladelsen er tidsbegrænset. Ellers ville man i princippet have en skuffetilladelse.

Ved at den er tidsbegrænset og ikke udnyttet skal der søges på ny og efter nyeste lovgivning.

 

 

 

Annonce
Salget af grunden kan gøres betinget af at du får en byggetilladelse. Hvis sælger ikke er interesseret i dette, har du altid mulighed for at henvende dig til kommunen. De kan selvfølgelig ikke give dig en tilladelse her og nu, men de kan oplyse dig om du overhovedet har mulighed for at bygge.
Salget af grunden kan gøres betinget af at du får en byggetilladelse. Hvis sælger ikke er interesseret i dette, har du altid mulighed for at henvende dig til kommunen. De kan selvfølgelig ikke give dig en tilladelse her og nu, men de kan oplyse dig om du overhovedet har mulighed for at bygge.


Det lyder bare ikke til at mægler gider sådan en betinget købsaftale, grundet at han hvis det ikke lykkes, jamen så vil han have spildt det tid det har taget (Og det syntes jeg lyder til kan variere meget).

Troede ikke jeg havde mulighed for at henvende mig til kommunen, omkring en tilladelse der drejer sig om en grund jeg ikke ejer, eller har fået underskrift til at søge på.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Du skal kontakte kommunens planmyndighed og høre om evt. restriktioner på grunden. Du skal bare ikke søge om en tilladelse. Kontakten kan godt være telefonisk, men du skal enten bede om et skriftligt svar eller selv sende en mail hvor du for god ordensskyld lige ridser op hvad der blev svaret.

Mvh.

René

Hejsa,

Jeg er enig med Rene, mægler bør være den som gør det benarbejdet mht. skriftlig dokumentation fra kommunen.. Syntes det er lidt sjovt han spørger om "du ikke bare kan fremsende ansøgningen unden sælgers underskirft.." :-) Hvilken mægler er det om man må spørge, lyder ikke som om sælger får så meget for det salære der :-)

Mvh. Danni
Det lyder til at jeg må prøve at hoppe ned til kommunem med de parpirer jeg har fundet frem, og høre hvor langt de kan bringe mig frem.

Jeg er enig med Rene, mægler bør være den som gør det benarbejdet mht. skriftlig dokumentation fra kommunen.. Syntes det er lidt sjovt han spørger om "du ikke bare kan fremsende ansøgningen unden sælgers underskirft.." :-) Hvilken mægler er det om man må spørge, lyder ikke som om sælger får så meget for det salære der :-)


Tjaaa, sådan har det ihvertfald ikke været i denne sag - Det var ret klart at jeg havde fundet papirer frem som Mægler bestemt ikke var bestemt med, bla en deklaration hvor der er nævnt byggelse af sommerhus på grundet (Godt nok meget gammel).

Jeg undrede mig nok også kraftig da han spurgte omkring dette, og lyder ikke umildbart som om han har meget lyst til at presse sælger specielt meget desværre.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis