tykkelse på pe kabel til rio net

hej jeg kom lige til og snakke med med en bekendt i forbindelse med udligning af rio nettet ned i gulvet.

og han mente det skulle være en 6mm2 fra rionet til tavle

og jeg troede det var mok med 2,5mm2 eftersom det er 2,5mm2 der går fra tavlen til jordspydet.

der er selvføllig aldrig noget forkert i for tykt kabel men omvendt må / kan man nøjes med 2,5mm2?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både og, i har begge to fat i noget af det rigtige - men det er ikke så simplet at der kun er en mulighed. En udligningsforbindelse kan deles op i flere underpunkter, hovedudligning, supplerende udligning og lokal supplerende udlingningsforbindelse.... og er afhæning af hvor den laves og til hvilket formål.

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2003/Krav-til-udligningsforbindelser

Kig på de figur som der linkes til neders på siden, de giver et godt billede af hvornår hvilket skal bruges.


- Og, ja den ven har ret, det skal min være en 6mm2 fra rionet til hovedudligningsskinne i tavlen.

Udligningsforbindelsen sikre at der er ca. samme spænding på alle dele konstruktionen. Det kræver lav modstand i ledning => stort tværsnit. Sikkerhedsjorden derimod sørger for at dit hpfi kobler ud, hvilket sker ved ret lille strøm
OM det giver mening skal jeg ikke kunne sige, og rent elektrisk virker det også underligt, men sådan er det nu engang.


Kablet som går fra din tavle og til jordspydet er en "Beskyttelseleder"
Kablet som går fra din tavle til dit rionet er en "Udligningsforbindelse"

Så de to stumper kabler er vit forskellige når man ser på dem gennem stærkstrømsbekendtgørelsern, og derfor giver det denne firnurlighed.
Selvføldig, Jens har fat i en god pointe der med samme potentiale på udsatte dele...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis